Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DDR2 Dual Channel-minnen med olika frekvenser på moderkortet.


Krister Persson

Rekommendera Poster

Krister Persson

Mitt moderkort är ett Asus M2N-Sli Deluxe. Den har NVIDIA nForce 570 Sli krets med Dual Channel teknik.

 

Jag har kört med matchade par av Kingston Hyper X PC2-5300(333MHz)

2x1024MB.

 

Jag har för närvarande Windows XP som ju inte kan hantera mer minne än 3MB men jag planerar att köpa Windows 7 när det kommer ut som kan hantera betydligt mer minne.

Så när ett fint erbjudande dök så köpte jag ett matchat par av OCZ Sli-ready Edition Dual Channel PC2-6400 (800MHz) 2x2048MB.

 

Minnena jobbar ju i par men min fråga är att när jag har installerat Windows 7 och kan dra nytta av den större minneskapaciteten, kan jag då ha bägge paren i datorn utan problem trots att de kör på olika frekvenser?

De jobbar som sagt parvis så det borde ju gå eller?

Någon som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för närvarande Windows XP som ju inte kan hantera mer minne än 3MB men jag planerar att köpa Windows 7 när det kommer ut som kan hantera betydligt mer minne.
Det beror inte på om det är XP eller Windows 7 utan om det är 32-bitars eller 64-bitars Windows.

 

Minnena jobbar ju i par men min fråga är att när jag har installerat Windows 7 och kan dra nytta av den större minneskapaciteten, kan jag då ha bägge paren i datorn utan problem trots att de kör på olika frekvenser?
Jag har inte kollat om ditt moderkort kan tänkas fungera med de nya minnena, men i vilket fall som helst så kommer de nya minnena att köras i samma hastighet som de gamla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister Persson

Det är 32-bitars Windows XP jag har nu.

Skall köpa 64-bitars Windows 7 när den kommer ut.

 

Min CPU är en AMD Athlon 64 X2 5000+ så jag tänkte dra nytta av att det är en 64-bitars processor.

 

Mitt moderkort stöder mina nya minnen för jag bytte ut mina Kingston mot dom nya och de går med sin högsta hastighet enligt JEDEC-profilen= 400MHz.

 

Så när jag sedan har installerat Windows 7 så tänkte jag sätta i mina gamla Kingston också och får på så sätt 6GB i minne.

Men när jag gör det så kommer alltså mina nya gå ned i hastighet och lägga sig på de gamlas frekvens = 333MHz?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-20 19:04:35 av Krister Persson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag gör det så kommer alltså mina nya gå ned i hastighet och lägga sig på de gamlas frekvens = 333MHz?
Ja, alla minnen måste gå med samma hastighet och hastigheten anpassar sig till det långsammaste minnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister Persson

Hur stor skillnad i prestanda kan det tänkas bli om man kör dem i 333 i stället för 400MHz?

Är det egentligen något man märker dagligdags?

 

Det tyngsta jag gör att att rendera videofiler från DV-kamera till DVD.

Även editering av stora bildfiler förekommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor skillnad i prestanda kan det tänkas bli om man kör dem i 333 i stället för 400MHz?

Är det egentligen något man märker dagligdags?

 

Det tyngsta jag gör att att rendera videofiler från DV-kamera till DVD.

Även editering av stora bildfiler förekommer.

I ditt fall kommer du med största sannolikhet att tjäna på att ha mer, om än något långsammare, minne, istället för att ha mindre men snabbare dito.

 

Ska det spelas hyfsat tunga spel på datorn så är faktum det att medan minnets hastighet också avspeglas i fps:en så avgör själva mängden minne kanske främst laddningstiderna.

 

Men minnet är en sak. En till sak du kanske vill ha i åtanke är att moderkortet har stöd för multi core-processorer (åtminstone efter flashad bios) vilka otvivelaktigt gör nytta vid bildredigering etc (såklart behöver också bildredigeringsprogrammet ifråga stödja flertrådsteknik – men om ett visst program inte skulle göra det, idag, så vad ska man med det till egentligen utan skaffa då ett konkurrerande program istället)

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=M2N-SLI%20Deluxe&product=1&os=17

 

[inlägget ändrat 2009-06-21 14:13:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...