Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DDR2 Dual Channel-minnen med olika frekvenser på moderkortet.


Krister Persson

Rekommendera Poster

Krister Persson

Mitt moderkort är ett Asus M2N-Sli Deluxe. Den har NVIDIA nForce 570 Sli krets med Dual Channel teknik.

 

Jag har kört med matchade par av Kingston Hyper X PC2-5300(333MHz)

2x1024MB.

 

Jag har för närvarande Windows XP som ju inte kan hantera mer minne än 3MB men jag planerar att köpa Windows 7 när det kommer ut som kan hantera betydligt mer minne.

Så när ett fint erbjudande dök så köpte jag ett matchat par av OCZ Sli-ready Edition Dual Channel PC2-6400 (800MHz) 2x2048MB.

 

Minnena jobbar ju i par men min fråga är att när jag har installerat Windows 7 och kan dra nytta av den större minneskapaciteten, kan jag då ha bägge paren i datorn utan problem trots att de kör på olika frekvenser?

De jobbar som sagt parvis så det borde ju gå eller?

Någon som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för närvarande Windows XP som ju inte kan hantera mer minne än 3MB men jag planerar att köpa Windows 7 när det kommer ut som kan hantera betydligt mer minne.
Det beror inte på om det är XP eller Windows 7 utan om det är 32-bitars eller 64-bitars Windows.

 

Minnena jobbar ju i par men min fråga är att när jag har installerat Windows 7 och kan dra nytta av den större minneskapaciteten, kan jag då ha bägge paren i datorn utan problem trots att de kör på olika frekvenser?
Jag har inte kollat om ditt moderkort kan tänkas fungera med de nya minnena, men i vilket fall som helst så kommer de nya minnena att köras i samma hastighet som de gamla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krister Persson

Det är 32-bitars Windows XP jag har nu.

Skall köpa 64-bitars Windows 7 när den kommer ut.

 

Min CPU är en AMD Athlon 64 X2 5000+ så jag tänkte dra nytta av att det är en 64-bitars processor.