Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hakar upp sig när jag spelar film


philosofen

Rekommendera Poster

Hej!

 

För tre dagar sen ville min dator helt plötsligt inte längre spela filmer. (än så länge bara provat med .avi-filmer).

 

När jag startar filmen med vlc startar ljudet på filmen, och direkt efter hakar hela datorn upp sig, så att jag inte kan röra musen, ljudet står och hackar och ingen bild visas. Inte heller kan jag få upp aktivitetshanteraren och det fungerar inte att vänta på att hacket ska släppa. Den enda lösningen än så länge för mig är att starta om datorn.

 

Det går heller inte att spela film i varken Windows media player, quicktime eller winamp.

 

Jag behöver verkligen hjälp med att lösa detta problem, och jag hoppas att jag lade detta inlägg i rätt forum!

 

 

MVH

Philip

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände för tre dagar sedan? Vad gjorde du?

 

När datorn stannar, vad för process är det som låser den? Ta upp aktivitetshanteraren innan du startar filmen.

Installerat något okänt program nyligen? Klickat ful länk?

 

Codecpaket?

Nya drivrutiner?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte komma på så mycket jag gjorde. Enda saken jag kan komma ihåg är att runt tidpunkten då det slutade fungera (någon dag innan kanske) installerade jag Avira AntiVir (gratis virusprogram), Threat Fire (gratis firewall) och även "PC Tools Firewall Plus" installerades. Jag blev tipsad om att installera dessa grejer av en person på detta forum. (Se tråd "Malware Doctor m.m" i virusforumet).

 

Dock har jag avinstallerat både Antivir och Threat Fire (PC Tools Firewall Plus är kvar).

 

Inte klickat några skumma länkar, inte tankat codecpaket, nya drivrutiner tankade jag till graffekortet, men det var efter detta fel började inträffa för att jag hoppades att det skulle lösa problemet.

 

Jag vet inte vilken process det är som låser datorn. Ska man försöka se att det ploppar upp en ny process i aktivitetshanteraren då när man startar filmen?

Ska försöka :P

 

 

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Den enda processen jag hinner se som startas är vlc.exe.. Finns det något lättare sätt att se vad som kan låsa datorn, möjligtvis?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är problemen med skräpprogram lösta? Detta problem kan ju ha med de problemen att göra.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=114450

 

Annars är det svårt att veta. Beter sig datorn likadant oavsett användare? Oavsett spelare? Spelare verkar så, för oavsett om det är VLC eller WMP så kraschar det.

Om du besöker Youtube eller liknande, kan de filmerna spelas upp?

 

Om både VLC och WMP hänger datorn är misstanken delad, antingen är filerna skadade eller så ligger problem i DirectShow/grafik/ljudkort. Kan du spela spel? Fast skadad fil borde inte hänga datorn...

 

Nä, ärligt, jag vet inte. Med alla problem du haft, och har, kanske enklaste lösningen är att inte kurera utan helt eliminera problemen. det vill säga, gör backup på dina filer och blås sedan ut din installation av Windows och installera om.

gör om, gör rätt. Se till att uppdatera Windows och alla drivrutiner efter installation, installera program du litar på...

Ibland kan det vara enklare och snabbare att göra detta än att hitta orsaken och lösa det.

 

men i vilket fall som helst, uppdaterade drivrutiner för ljud, grafik och moderkort är bra att ha.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla problem med skräpfiler/program är lösta!

 

Youtubefilmer spelas upp utan problem.

Det hänger sig inte för att filerna är skadade, då jag kan lägga in dem på min xbox och se dem via den.

Jag kan spela spel!

 

 

Det kanske får bli en omformatering då. Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan vara codec-problem också men då borde VLC fungera då den är stand-alone så att säga. Svårt att veta... Inga loggar som skrivs ngnstans?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...