Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Parabolinställning


Mikael63

Rekommendera Poster

Denna fråga har ju stötts & blötts i ett antal forum genom tiderna men:

 

Har haft parabol i 15 års tid, monterat/flyttat/bytt/justerat osv. säkerligen 20 ggr.

Har alltid fixat det. Men inte denna gång...

En parabol som suttit på en altan. Fungerat i 10 år. Del av altanen revs, parabol flyttades till vägg. Placering+grannens träd medförde att signalen blev svag och vid dåligt väder tappades signalen helt.

En parabol, ett huvud med 4 anslutningar, inget filter/switch, två kablar till två mottagare.

Vid flytt till en/flera platser där det är fri sikt höjdled enl. diverse gradskive mallar, riktad med kompass osv. så är signalstyrka/kvalitet nästan noll. På båda mottagarna. Har testat bytt huvud. En sk. SatBeeper nyttjas men stark signal på den ger inte stark signal hos mottagare. Anslutningarna (F-kontakt) är okej på samtliga 4 ställen. Inga skarvar eller brott på kabel förekommer.

 

Vad kvar att göra? Skaffa ett abonnemang hos konkurrerande bolag för att få fri installation?

---

Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att en sat-beeper bara indikerar att du har en satellit i den riktning du har riktad parabolen, inte vilken satellit det är.

 

Låter med andra ord som om du är en aning fel i något led. Vilken satellit försöker du få in?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har gjort det här många gånger, inte troligt att du gjort nått nybörjarfel.

Slutsatsen är hårdvarufel.

Eftersom signalen är bra ute vid antennen misstänker jag kablarna från antenn till mottagare.

Fulla med fukt?

Tillverkningsfel elle lagringsfel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har nog dragit samma slutsats.

Inte troligt det är fel på båda kablarna (att det händer samtidigt), den ena är bara något år gammal. Men den kabeln går till mottagare 2 och jag har väl helt enkelt inte inte varit lika noggrann när jag kollat av mot den mottagaren.

 

Den äldre kabeln är en sådan med förkontakterad kontakt vid parabolen.

 

Eftersom jag har både kabel & kontakter hemma så ska jag fixa en ny kabel kortast väg genom altandörr, via köksgolvet till tv,n...

 

Tack för stöd!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trägen vinner..

Status:

 

* Sirius behövde jag visst inte. Har aldrig reflekterat över vilken satellit en viss kanal låg på. Alla "mina" körs från Thor. Tur att 95% av mina försök skett med den satelliten vald...

 

* Den nedhängande grenen på grannens träd var nog inte boven. Men den var skäligen misstänkt.

 

* Förhållandet nu, jämfört med för 10 år sedan, är sämre vilket innebär att jag har mindre marginal. Har bara 0,5-1 meter längs huset där det är möjligt att ta emot signalen.

 

* Lita inte på kompassen/kompassuppgifter. (Har aldrig behövt det tidigare heller)

 

* Placering i höjdled är nu avgörande. Tidigare har det inte spelat någon roll.

 

* Huvudets vridning är nu avgörande. 15° behövs. Har aldrig tidigare behövt avvika från 0°

 

* Originalkabeln från CanalDigital verkar vara av sämre kvalitét än ex. Biltemas.

(ska leta en lågförlustkabel)

 

* Man luras att tro att mottagarens "beep" varje halv sekund innebär att signalinfon uppdateras med det intervallet. Det behövs 3-4 beep innan siffervärdet/stapeln ändras.

 

* En uppsägning av ab. är nog nödvändigt.

 

 

---

Varför måste människan anpassa sig efter tekniken - i stället för tvärtom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har lyckat peka rätt med parabolen nu? Eller?

 

Eller är det läge att gå ut med yxan nattetid och hugga ned grannens träd? Varning för det, det kan kosta...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis. Nu har jag bild. Förmodligen genom bästa platsen i grenverket. Annan granne/annat träd.

 

Nej nej inte yxan! Blir nån kemikalie i stället ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Måste säga att 3 500 kr är löjligt lite pengar i sammanhanget.

 

osäker dock, var det skadestånd eller dagsböter? Står visserligen skadestånd i artikeln.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt DN

Nu får 71-åringen böta 2 400 kronor för sitt tilltag. Dessutom måste han betala 3 500 kronor i skadestånd till sin granne.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sagning-for-parabolen-kostsam-1.941230

 

och böter är väl dagsböter normalt sett. Ingen stor inkomst då för honom...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...