Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-handel, Elgiganten, ångerrätt


Poker

Rekommendera Poster

ÄR det någon som köpt en nalle på nätet (elgiganten.se) och nyttjat ångerrätt?

 

Öppet köp = gäller inte mobiler

Ångerrätt 14 dgr = Står inget om mobiler, man får försiktigt undersöka varan står det.

 

 

Har ni kunnat gå tillbaka med mobilen?

 

Tråden flyttad från På konsumentens sida av moderator

 

[inlägget ändrat 2009-06-15 23:18:47 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försiktigt undersöka varan innebär förmodligen att du kan få returnera den om du är riktigt försiktig och inte gör åverkan på kartongen (dvs om den är plomberad så är det nog svårt, då kan de ju inte sälja den igen annat än till nedsatt pris) eller för all del bryter några plastföreseglingar. Du kan nästan helt säkert inte montera ihop batteriet med telefonen eller starta den.

 

Vad vill du göra? Kolla färgen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försiktigt undersöka varan innebär bryta plombering hur annars kan du försiktigt undersöka varan?

 

Självklart MÅSTE dom sälja varan till nedsatt pris, det är ju därför elgiganten har 1: Öppet köp, 2: Ångerrätt.

 

Det kanske är knappa procenten som utnyttjar öppet köp/ångerrätt så på det stora hela är det knappt en kännbar del.

En lika stor del som innefattar svinn, stöld, förstörda produkter i butik etc...

 

 

Vad vill de ha? en kund som är nöjd eller tio som är missnöjda p.g.a. att kund ett har basunerat ut det tlll andra?

 

Begreppet är nog välkänt vid det här laget.

 

I min stad finns inga telefoner, eller jo några men inga telefoner som t.ex. E75, E71 och andra nya Nokia mobiler.

Bara telefoner som Nokia 1208 och andra basala telefoner enligt mig

 

 

 

Jag vill inte ha skiten och vill därmed åberopa ångerrätt.

hur svårt skall det vara! :)

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-15 20:29:29 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att försiktigt undersöka varan innebär bryta plombering hur annars kan du försiktigt undersöka varan?

Du kanske borde fråga dem först...

 

Det lagen säger är:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Men det öppnar för rätt mycket tolkningar och det är förmodligen billigare och enklare att behålla varan än att ta strid för huruvida den är i väsentligen oförändrat skick eller inte, speciellt i ett läge då du förmodligen inte har varan kvar som bevis utan har lämnat över den till elgiganten. Att öppna kartongen försiktigt är rimligtvis ok men att ta bort eventuell plombering på påsen där batteriet ligger är det förmodligen inte.

Det är möjligt att du kan få ARN att ta upp det men det är en rätt lång process och det är alltid bättre att fråga dem först.

 

Självklart MÅSTE dom sälja varan till nedsatt pris, det är ju därför elgiganten har 1: Öppet köp, 2: Ångerrätt.

Varken öppet köp eller ångerrätt kräver att man säljer den returnerade varan till nedsatt pris. Sälja den till nedsatt pris gör man om varan (eller dess förpackning) inte är i ett skick att någon skulle vilja betala fullpris för den.

Anledningen till att man erbjuder öppet köp (om man gör det) är för att man tror att det får kunderna att känna sig säkrare och våga köpa "nu". Anledningen till att man erbjuder 14 dagars ångerrätt vid e-handel är främst för att lagen kräver det (med vissa undantag). Det enda som krävs av lagen i fråga är att man

 

Jag vill inte ha skiten och vill därmed åberopa ångerrätt.

hur svårt skall det vara! :)

Well, gillar man inte svaren man får när man ställer frågor så gör man det lite svårt för sig. Börja läsa här om du vill veta dina rättigheter: https://lagen.nu/2005:59

Till lagen kommer en del tolkningar och sånt men det får du nog be din konsumentombudsman om hjälp med.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag vill inte ha skiten och vill därmed åberopa ångerrätt.

hur svårt skall det vara! :)

Du kan väl inte på fullaste allvar tro att du kan pilla upp förpackningen, leka med sakerna och sedan säga att - "nä, den tyckte jag inte om" och anse att detta är en giltig anledning att nyttja ångerrätt på?

 

Ångerrätt betyder inte samma sak i vuxenlivet som när man som barn slickade på en äcklig karamell och lade tillbaka den i skålen. Eller är det så man gör i små orter där inga telefoner finnes? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl inte på fullaste allvar tro att du kan pilla upp förpackningen, leka med sakerna och sedan säga att - "nä, den tyckte jag inte om" och anse att detta är en giltig anledning att nyttja ångerrätt på?

 

Oj där det var sandlådenivå från en 35-åring?

ursäkta mig men du vet absolut inte vad du gaggar om!

 

Och har du varit med mig när jag hämtade telefonen på posten, sett mig öppna paketet?

I annat fall kan du nog fundera på dina små rätt bisarra kommentarer här på eforum.

 

Nu fanns det inget utförlig info om just ångerrätt på elgigantens sidan utan detta står på det kvittot man får.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Och har du varit med mig när jag hämtade telefonen på posten, sett mig öppna paketet?

Ok,jag inser att jag förutfattade för mycket när du nämnde "bryta plomberingen". Ber om ursäkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, gillar man inte svaren man får när man ställer frågor så gör man det lite svårt för sig.

 

well, jag ställde en ganska öppen fråga för liknande erfarenheter.

Som brukligt är är det bara kändisar som ni (inget illa menat med det) som svarar.

Svaren brukar innefatta som "brukligt är" citat, och långa inlägg där man klistrat in saker som ovan.

Men jag är inte sämre än ni :)

Inget illa menat men det blir för avancerat och svaret på frågan kommer kanske aldrig?

 

Alltså en fråga till de personer som nyttjat ångerrätten och eller öppet köp

(just öppet köp har jag nyttjat många gånger och kommer göra det fler gånger)

 

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick.

 

Ja detta ovan är HELT klockrent!

Men som ni skriver, det bäddar för tolkningar som fan tolkar bibeln.

 

Men Elgiganten skriver ju att de följer alltid ARN´s beslut men att gå så långt kommer jag inte att gå.

 

går nu inte detta igenom är det helt ok, då säljer jag den.

 

speciellt i ett läge då du förmodligen inte har varan kvar som bevis utan har lämnat över den till elgiganten.

 

Rätt kul det där, jag trodde nästan att det var till dig jag lämnade över kartongen till. För om man köper på nätet och passerar vilken butik som helst (elgiganten) kan jag lämna in varan där.

Men här i stan är det samma personal som man "känner" så på den punkten är det ingen fara men visst, en viss fara finns det.

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-15 21:37:02 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var snarare detta:

 

...leka med sakerna och sedan...

 

jag behöver nog inte i detalj beskriva vad du menar med det?

Ok jag kanske tolkar helt fel?

Men jag accepterar din ursäkt :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte framgick i inläggen att just orden

 

Att försiktigt undersöka varan

 

står på den bilaga man får från elgiganten.

 

Detta står under ångerrätt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaren brukar innefatta som "brukligt är" citat, och långa inlägg där man klistrat in saker som ovan.

 

Om det blev för långt för att du skulle förstå beklagar jag. paragrafen från lagtexten var där för att du skulle förstå vad som gäller. Hur du väljer att tolka den eller elgiganten är elgiganten förmodligen helt ointresserad av. Det kan gå och det kan hända att det inte går och har du öppnat förpackningen och kanske i värsta fall t.om batteriet så är det inte en fråga om hur de brukar göra och erfarenheter från andra utan helt enkelt en fråga om godtycke från den som tar emot varan.

 

Naturligtvis följer elgiganten ARNs beslut, det innebär inte att dock ingenting med mindre än att du går dit.

Testa, du får förmodligen tillbaka pengarna eftersom det vore dumsnålt av dem att inte göra så. Om inte kan du väl oroa dig då.

 

För om man köper på nätet och passerar vilken butik som helst (elgiganten) kan jag lämna in varan där.

Javisst och det är i det läget du riskerar att de säger "men den här kan du ju inte lämna tillbaka i det här skicket", då har du förmodligen att välja på att låta dem ta in den för att någon chef ska titta på den och sen hör de av sig eller att behålla varan. I bägge fallen har du ett jobbigt problem att hantera oavsett hur rätt du anser dig ha.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det framgick och det är deras sätt att förtydliga vad du får göra. Det är precis lika öppet för tolkning som lagtexten så det har ingen som helst betydelse.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det blev för långt för att du skulle förstå beklagar jag

 

Nejdå, ingen fara, jag kan läsa (tror jag)

Jag menade att man tenderar att INTE svara på frågan ELLER svara på något som är irrelevant i sammanhanget.

Det är rätt vanligt på forum runt om.

 

Paragrafen kunde jag redan men det var grymt att du postade in mer detalj.

Det tackar jag för.

 

Det kan gå och det kan hända att det inte går och har du öppnat förpackningen och kanske i värsta fall t.om batteriet så är det inte en fråga om hur de brukar göra och erfarenheter från andra utan helt enkelt en fråga om godtycke från den som tar emot varan
.

 

lång mening det där men stycket där du skriver om erfarenheter från andra menade hur det gått för andra.

 

Tar man IKEA som ett exempel tar dom tillbaka varan eller byter utan att ens börja argumentera.

Varför? enkelt, därför att de tjänar extremt på att ha nöjda kunder.

 

vi får ser vad dom säger och nu har jag trots att jag inte fått svar på frågan fått paragrafen att luta mig mot.

Tyvärr har vi inte mediamarkt här där man kan testa prylarna.

I annat fall hade jag inte köpt mobilen.

 

Jodå, det framgick och det är deras sätt att förtydliga vad du får göra. Det är precis lika öppet för tolkning som lagtexten så det har ingen som helst betydelse.

 

Just, Elgiganten kan göra precis som de vill med sina kunder. Be dom fara och flyga eller betala igen pengarna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... ja tolkningar är alltid kluriga men jag vill, som du Poker, hävda att man som konsument genom Distans- och hemförsäljningslagen har rätt att undersöka varan genom att öppna förpackningen (även plomberad), stoppa i batteri och SIM-kort samt starta telefonen (utan att göra inställningar el. dyl.) för att undersöka den.

 

Jag stärks i detta än mer genom att lagen ang. försegling endast ger uttryckligt undantag gällande ångerrätten för ljud- eller bildupptagning och datorprogram.

Vilket torde tyda på att annan försegling/plombering, till exempel mobiltelefoner, får brytas i undersökningssyfte.

 

Tacka vet jag företag som är mycket tydligare med vad man faktiskt får göra, t.ex. Katshing:

http://www.katshing.se/order/villkor.asp?pid=16

 

Värre är det med företag som t.ex. The Phone House som skriver att "Förpackningen ska vara obruten och varan ska vara i nyskick"

Detta trots att denna lag ej är dispositiv, dvs att sådana villkor/avtal som i jämförelse med lagen är till nackdel för konsumenten ej gäller.

 

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tolkningar är alltid kluriga men jag vill, som du Poker, hävda att man som konsument genom Distans- och hemförsäljningslagen har rätt att undersöka varan genom att öppna förpackningen (även plomberad), stoppa i batteri och SIM-kort samt starta telefonen (utan att göra inställningar el. dyl.) för att undersöka den.

Jag skulle också helst vilja tolka det så, utom när det gäller batteriet och i vissa fall telefonen själv.

Orsaken är enkel, batteriet har i allt väsentligt ändrat sitt skick iom att det laddats och använts första gången. Telefonen (likt datorer) kan mycket väl gå att starta utan att det påverkar skicket men min P1i har t.ex en installationsfas första gången man startar den där man får välja vilken översättning av OS:et och sånt som ska installeras. Har man passerat den fasen är telefonen i ett väsentligt annat skick eftersom det inte går att backa med mindre än att man skickar in den.

 

Men visst, precis som jag skrev (och som Poker sedan skrev en gång till) så är det naturligtvis bara dumsnålt av en e-handlare att bråka om en sådan sak med all negativ publicitet det skulle kunna resultera i. Det är tveksamt om någon skulle göra det.

Det är inte konstigare än att det förmodligen inte är värt besväret att processa om det som kund.

 

"Förpackningen ska vara obruten och varan ska vara i nyskick"

Att den är obruten kanske de inte kan kräva men nyskick är nog ändå rätt tillåtet, det är ju i princip synonymt med "väsentligen oförändrat skick"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att man tenderar att INTE svara på frågan ELLER svara på något som är irrelevant i sammanhanget.

Jasså? Inte jag. Om du tyckte att du fick irrelevanta svar så får du nog fundera på om frågeställningen var komplett.

 

I övrigt håller jag med dig på alla punkter (t.om där du upprepar vad jag skriver) utom den sista. Elgiganten kan inte alls göra precis som de vill, de är bundna av lagen. Däremot betyder den formuleringen inte att de på något sätt binder sig till något annat än vad de måste göra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, men å andra sidan så medger lagen (i 12 § som du själv angett ovan) att ångerrätten får utövas även om "[...]varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den[...]"

 

Alltså om varans utformning gör att den måste förändras (tex. inställningar vid uppstart av telefonen), eller till och med förstöras, för att kunna undersöka den så har du fortsatt rätt att utnyttja ångerrätten.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... ja tolkningar är alltid kluriga men jag vill, som du Poker, hävda att man som konsument genom Distans- och hemförsäljningslagen har rätt att undersöka varan genom att öppna förpackningen (även plomberad), stoppa i batteri och SIM-kort samt starta telefonen (utan att göra inställningar el. dyl.) för att undersöka den.

 

Det spelar egentligen ingen roll om man bara har brutit förseglingen så kan vissa företag hävda att den är begagnad.

Detta p.g.a. att konsumenten inte kan bevisa att man bara har kikat på telefonen genom plasten eller rent av ringt med den.

Elgiganten har andra "krav" eller generösare stadgar.

 

Ja katshings öppet köp/ångerrätt var helt klockers

Tydligare än så får man nog leta efter.

 

OT Jag upplever phonehouse i andra avseenden som mycket tillmötesgående.

I ett fall vi hade handlade detta om en SE telefon med dålig täckning.

Vi fick efter 7 månader välja en helt annan telefon med vissa mycket generösa avdrag. OT

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså? Inte jag. Om du tyckte att du fick irrelevanta svar så får du nog fundera på om frågeställningen var komplett.

 

Jag vet inte hur mycket MER tydligare jag skall vara.

 

Svarade du på:

 

ÄR det någon som köpt en nalle på nätet (elgiganten.se) och nyttjat ångerrätt?

(mitt första inlägg)

 

Jag vet inte men det går inte att misstolka, eller?

 

 

Elgiganten kan visst göra som dom vill, inom parantes så klart att de kan förvägra mig att åberopa ångerrätt.

Visst är lagen till för oss konsumenter men det fungerar inte alltid.

 

Upprepningar? sorry, visste inte att man inte får upprepa sig.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-16 00:52:45 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket MER tydligare jag skall vara.

Du har nog rätt. Förlåt att jag tolkade det som att du var mer vilse när det gäller juridiken och vad du har rätt till än hur alla hundratals informationsdiskar hos elgiganten runt om i landet kan tänkas hantera att du vill köpa hem en telefon och prova på.

 

Jag har inte rätt att ta bort mina svar så att de inte stör dig och det finns tyvärr inget filter på användarnivå som kan hjälpa mig att inte någonsin försöka vara hjälpsam mot dig igen så jag antar att du får ha överseende.

 

Lycka till med din prova-på-köp av telefon, jag håller en tumme för att ni får ett MediaMarkt i Kiruna någon gång men jag tror du överskattar hur bra de är.

 

[inlägget ändrat 2009-06-16 06:54:29 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att nyttja ångerrätt enligt distansköplagen ska varan vara som ny och inte utnyttjad/använd.

 

Frågan är när en telefon är använd. Jag skulle säga om man har laddat batteriet, då har man helt klart godkänt köpvillkoren och börjat använda telefonen. Den går inte att återställa i ursprungskick.

 

Det är samma ska om du köpt en skrivare. Har du testkört den, skrivit ut något med den, du tycker inte det duger för dig men, att i ärlighetens namn, den ändå skrivit ut det du önskat. Då har du ingen ångerrätt, varan är använd. Är det fel på den, då går det på garanti. Gillar du den inte, då är det goodwill från företaget.

 

ångerrätt är för den som beställer/får fel vara. Inte den som vill fingra på den och skicka tillbaka de den inte är nöjd med.

 

Men ska sägas, om du lyckas återställa telefonen och kartongen till ursprungsskick, återställa alla plomberingar, då är det bara att skicka tillbaka den och låtsas som att det regnar när de frågar om solen skiner.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mitt eget höga nöjes skull skickat ett mail till Konsumentverket där jag ställer just denna fråga. Hur mycket får man göra för att undersöka en mobiltelefon utan att förverka sin ångerrätt?

Jag har även bett dem om ett utlåtande kring The Phone House avtal/villkor så som de är publicerade på deras webbplats.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt. Förlåt att jag tolkade det som att du var mer vilse när det gäller juridiken och vad du har rätt till än hur alla hundratals informationsdiskar hos elgiganten runt om i landet kan tänkas hantera att du vill köpa hem en telefon och prova på.

 

Jag har inte rätt att ta bort mina svar så att de inte stör dig och det finns tyvärr inget filter på användarnivå som kan hjälpa mig att inte någonsin försöka vara hjälpsam mot dig igen så jag antar att du får ha överseende.

 

Lycka till med din prova-på-köp av telefon, jag håller en tumme för att ni får ett MediaMarkt i Kiruna någon gång men jag tror du överskattar hur bra de är.

 

Det är lungt min vän, du menade bara väl och jag trampade på din tå så att du började skriva sarkastiskt och med en gnutta ironi.

Som jag skrev så var dina svar till nytta när det gäller §-texten som jag inte hade koll på.

Jag skall i mina andra funderingar och inlägg självklart försöka vara så ubertydlig jag bara kan.

Självklart får du då svara.

 

Alla kan inte tycka som mig/vi andra och alla kan inte vara en konsument.

Här finns även så klart näringsidkare, affärsinnehavare och alla vi övriga i samhället.

Självklart. smaken är som baken.

 

Mediamarkt här? Nja.. dom skall ju flytta stadshelvetet så

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-16 09:43:45 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är när en telefon är använd. Jag skulle säga om man har laddat batteriet, då har man helt klart godkänt köpvillkoren och börjat använda telefonen. Den går inte att återställa i ursprungskick.

 

Jag skulle tro att Elgiganten har samma uppfattning.

 

 

ångerrätt är för den som beställer/får fel vara. Inte den som vill fingra på den och skicka tillbaka de den inte är nöjd med.

 

mindreader? Ja det är helt korrekt. Du har uppfattat det hela rätt.

jag vill inte ha telefonen eftersom det är ett felköp.

Det går inte att se den "live" här, inte ens en dummie.

Så lite att köpa grisen i säcken blir det.

 

Men ska sägas, om du lyckas återställa telefonen och kartongen till ursprungsskick, återställa alla plomberingar, då är det bara att skicka tillbaka den och låtsas som att det regnar när de frågar om solen skiner.

 

Helt i fabriksskick.

Visst, jag har plockat upp telefonen ur plastpåsen (ej plomberad)

T.o.m. tagit ut batterier ur påsen (ej plomberad)

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-16 09:44:58 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mitt eget höga nöjes skull skickat ett mail till Konsumentverket där jag ställer just denna fråga. Hur mycket får man göra för att undersöka en mobiltelefon utan att förverka sin ångerrätt?

Jag har även bett dem om ett utlåtande kring The Phone House avtal/villkor så som de är publicerade på deras webbplats

 

 

Intressant och ett bra initiativ.

Återkom gärna med svar.

 

När det gäller PH har jag en känsla av en artikel i Aftonbladet för en tid sedan.

En kund köpte en ny telefon som innehöll pornografiska bilder.

 

Jag kan ju bara spekulera i att efter den händelsen att PH ändrade sina ångerrätts regler.

Det är också intressant vad PH skriver till svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...