Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Konstiga filmappar

krille51

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har fått några konstiga mappar på vissa partitioner.Just nu på en extern hårddiskpartition. En del kan vara tomma och en del kan innehålla flera MB. De heter oftast något på "426994bf090c2b874abe01". I en ligger en fil som heter WgaSetup.exe, i en mapp ligger en massa dll-filer,I en ligger två mappar (amd64 resp. i386) som jag vet ska ligga i windowsmappen på C:\, o.s.v.

Är dessa någon sorts backupfiler som ska vara kvar eller kan jag ta bort dom?

Hej!

Det är rester av en temporära mapp som uppdateringar har haft när uppdateringen installerades.. din dator hämtat dessa uppdateringar via Windows Update.

Mapparna skall egentligen raderas när allt är klart, man av okänd anledning så sker inte det vid alla tillfällen..

Och JA jag tror att du kan ta bort dessa mappar utan att skada din installation! Starta gärna om datorn först så ev. kvarvarande delar av uppdateringen kan gå klart!

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

[inlägget ändrat 2009-06-15 11:45:30 av /Thomas]

Hej Thomas.. Det var som jag trodde alltså. Jag har tidigare kört ett program som heter Revo Uninstaller, då jag tagit bort program som jag provat. Efter ett tag blev jag misstänksam att programmet tog bort för mycket (datorn började att uppföra sig lite konstigt..) så jag tog bort det också, men faktum är att det lämnas kvar mycket av programmen då man avinstallerar dem.. om de är dåligt skrivna, ska man kanske tillägga.

Känner du till Revo..? ska jag våga använda det i fortsättningen?

Tack för tipset till din!? sida WinGuider.. Jag lovar att jag ska lusläsa den och jag kan nog redan nu konstatera att du har fullständigt rätt i att man besparar sig många problem med att "bara" vara inloggad som användare.

MVH// Christer D.

Hej!

Nej tyvärr så känner jag inte till Revo Uninstaller.. tyvärr och tyvärr, förresten..

Jag är min egna uninstaller då jag, i de fall jag tror det behövs, kollar så filer och registernycklar har rensats.

Då jag inte provat någon uninstaller-programvara på mycket länge så kan jag tyvärr inte uttala mej om deras funktion eller nytta..

Ett tips som jag kan stå bakom är att försöka kolla på tillverkarens webbplats, i vissa fall har de egna uninstaller-program för de program som flera har anmält att de haft problem med avinstallationen..

Oftast hittar man dessa i "knowlegdebase" eller "FAQ".

Annars får man anmäla till deras support att avinstallationen av deras programvara misslyckats, så kan man få en av dom alt. så inleder de arbetet med att skapa ett liknande, när tillräckligt många anmält avinstallationsproblem..

(ang. WinGuider.se så har du helt rätt, genom att enbart vara användare (och använda högerklick och "kör som.." för administrativa uppgifter) så slipper man en enormt stor del av de problem man skaffar sig när man alltid loggar in med administrativa behörigheter.. Guiderna har sitt ursprung i mitt arbete hos företag, där vi märkte att antalet supportärenden minskade med mer än 2/3 när vi tog oss tiden att gå igenom den process som (tyvärr) måste gås igenom för att vanliga användakonton skall fungera felfritt i windowsmiljön.. Den tid det tar att gå igenom den processen sparar in tiofalt med tid framöver..

9 av 10 har trots allt köpt datorn för att använda den, inte för att spendera sina lediga kvällar/helger till att "fixa" allehanda problem)

/Thomas

Få ut maximalt av datorns prestanda samt slipp ideliga rensningar, ominstallationer & problem! Se http://www.WinGuider.se för gratis installationsanvisningar. Endast för XP Pro

[inlägget ändrat 2009-06-16 09:07:16 av /Thomas]

• 2 weeks later...

Tack Thomas!

Det var många kloka ord och tips som jag ska försöka att följa. Hoppas att många fler gör det också!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...