Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hög minnesanvändning av systemet?


el_castor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis formaterat om min dator (eller rättare sagt återställt till fabriksinställning med en recovery-CD) och nu har jag känslan av att min dator är segare och det verkar som om den mycket lättare kommer upp i 100% i CPU-användning.

Går jag in på Processer (i aktivitetshanteraren) och kollar in minnesanvändningen så är "System" uppe i ca 65000 kB när datorn inte gör nånting (som nu har jag bara explorerfönstret uppe och inga program igång). Jag kollade in min laptop för att få en jämförelse och på den låg System endast på ca 4 kB så nåt verkar galet tycker jag.

 

Är det nån som har nån idé på vad som kan vara fel och hur man kan fixa det???

 

MVH

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis formaterat om min dator (eller rättare sagt återställt till fabriksinställning med en recovery-CD)

Det är inte säkert att din recovery-cd innehåller alla drivrutiner som behövs för att datorn ska funka felfritt. Kolla i dokumentationen som följde med datorn vad som gäller för just din dator. Troligen har du även en Cd-skiva med drivrutiner till datorn liggande någonstans.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror alltså det kan vara nån drivrutin som saknas eller är för gammal? Om jag försöker uppdatera mina drivrutiner så kan det fixa sig? Nån skiva har jag inte, tror aldrig det kom nån med datorn. Men den kan lika gärna bara ha försvunnit genom åren, är en ganska gammal dator.... Jag ska försöka.

 

Tackar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör hitta drivrutiner till din dator på datortillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en del av dem är där...jag misstänker att det är dem som blivit uppdaterade sen dem sålde datorn....

Jag håller på att ladda ner alla och installera så får vi se.

Till saken hör dock att jag har återstält min dator vid flera tillfällen innan, senast bara i höstas, och inte haft några problem som det här innan....

 

En annan sak som kom nu när jag meckade med drivrutinerna. Mappen "Program" öppnas när datorn sätts igång. Jag har fått för mig att det har att göra med att man installerat program både under mappen "Program" och engelska "Program files". Jag tog således bort/flyttade dem två mapparna jag hade i "Program files" och tog bort hela den mappen. Men mappen "Program" öppnas fortfarande. Hur får jag bort det? Jag tittade genom dem olika Autostart-mapparna och dem är allihopa tomma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju inte flytta mappar från Program Files för det finns ju referenser i registret till de mapparna. Det är referenserna i registret man behöver ändra så att de entydigt pekar ut just "Program Files" (eller så avinstallerar och installerar om programmen i en annan mapp). Skapa Program Files igen och flytta tillbaks de två mapparna. Kör sedan Programmappsfixaren

http://www.pekspro.com/pmfix.html

som fixar till registret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det hjälpte lite bättre. :-)

 

Dock kvarstår mitt problem med seg dator....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fortfarande på och letar drivrutiner...det var inte många som fanns på datortillverkarens hemsida så jag går runt till hårdvaru-tillverkarna och letar på deras hemsidor.

Jag har även laddat hem ett program som heter Driver detective som visar vilka drivrutiner som inte är dem nyaste.

Enligt det programet så är två systemenheter gamla, men jag vet inte riktigt vad det är för nåt. Dem heter:

Intel 82845 Processor to AGP Controller - 1A31 och

Intel 82801BA/CA PCI Bridge - 244E

Sen är det en IEEE 1394 styrenhet som var gammal och den heter

Texas instruments OHCI-kompatibel IEEE 1394-värdstyrenhet

 

Är detta några drivrutiner som ni tror kan ha att göra med mitt problem?

Under vilken rubrik ska jag leta efter dem hos t.ex. intel? Är det chipset, processors eller nåt annat kanske????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn är gammal så kan en äldre drivrutin fungera bättre en ny som är anpassad för årets moderkort, grafikkort etc. Det är därför tokigt att ha ålder som villkoret för att en drivrutin behöver bytas ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...