Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med web kameran....


Lasse_S

Rekommendera Poster

Hejsan där!

 

Jag har köpt och intstallerat en web kamera nyligen och precis när jag installerat den så funkar den bra men när jag drar ut den från usb porten och sätter in sladden igen och försöker starta kameran så startar datorn om sig och då kvittar det om jag är på internet eller inte.( det står sen i ett meddelande efter omstarten att det har skapats en loggfil och att det var ett allvarligt fel)...Vet du vad detta kan vara..?

 

Tack på förhand....Det vore guld värt att slippa detta problem....

 

 

Ha det så bra

 

MVH/

 

Lasse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter webbkameran? Funkar datorn med andra USB-anslutna tillbehör? Vad heter datorn? Är datorn ett hembygge? Vad heter moderkortet? Vilket operativsystem har du? Har du nyligen installerat om datorn? Finns det några gula tecken i Enhetshanteraren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

 

Jag har en logitech quickcam pro 9000...

 

 

Jag har inga andra usb anslutna tillbehör men jag har provat och installera camen mot olika usb ingångar....

 

 

Ja datorn är ihop plockad av en data firma och den byggdes ihop 2003...Har inte installerat om datorn på rätt länge...

 

 

Hur får jag fram enhetshanteraren....Jag är inte så vass på datorer..

 

 

Jag har windows XP home edition

 

 

Mitt moderkort heter " chaintech 7VJL Delux"

 

 

 

Ha det gott!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får jag fram enhetshanteraren

Gå till Kontrollpanelen och klicka på System och välj fliken "Maskinvara". Här finns en genväg till Enhetshanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga gula bockar eller något annat där...Har inte kollat under alla plussen bara så du vet.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar Driver update tool så kan jag inte installera den....Det kommer upp något wizard meddelande där det står att datorn inte installerade detta....Det står något om interupted.....

 

Jag kommer inte att vara hemma nu framöver....men jag är här imorgon igen...Hoppas att vi kan fortsätta då....tack för all hjälp än så länge....

 

Ha det gott!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar Driver update tool

Jag menar denna:

 

http://www.viaarena.com/Driver/VIA_HyperionPro_V524A.zip

 

Driver update tool är en reklambanner.

 

Filen som du får hem är komprimerad med WinZip. Om du inte vet hur man packar upp Zipfiler så får du höra av dej.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2009-06-13 19:49:52 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Nu har jag hämtat hem filen på ungefär 12 meg men jag vet inte hur jag packar upp den....jag ser bara vad den innehåller.....

 

Ha det fint!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nu har jag hämtat hem filen på ungefär 12 meg men jag vet inte hur jag packar upp den....jag ser bara vad den innehåller.....

 

 

Du får ladda ned och installera ett zipprogram t ex ZipGenius:

 

http://snipurl.com/k3a16 (förkortad länk)

 

...sedan ska du kunna packa upp zipfilen som du laddat ned.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag kan se nu vad den filen på 12 meg innehåller...det är en massa mappar och grejer men jag vet inte hur jag går vidare och installerar dom i datorn sedan.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har lyckats att packa upp Zip-filen så borde den nya mappen vara ca 24MB. Gå in i mappen och dubbelklicka på "Setup.exe". Sen så borde installationen sköta sig själv. Följ bara instruktionerna på skärmen.

 

Eftersom du har WinXp så behöver man inte något särskilt program för att packa upp Zip-filer. Högerklicka bara på Zip-filen och välj "Extrahera alla".

[inlägget ändrat 2009-06-14 13:14:00 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har program som packar upp sådana filer...jag laddade ner det han föreslog mig om innan i detta inlägg....zip genius...

 

Jag vet inte om det blev 24 mg efter jag Extraherat alla men den började packa upp filer iaf..det gick rätt fort....hur ser jag om det är 24 mg stort..? Det är juu en lång lista med en massa filer och mappar i...Jag klickade på setup.exe och då hoppade det igång....sen körde jag igenom det tills han ville starta om sig och det gjorde jag också......Ska jag intallera om web kameran nu för den fungerar inte efter detta heller....

 

Ha det gott!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ser jag om det är 24 mg stort

Klicka på mappen en gång så att den blir markerad. För sedan muspekaren över mappen så visas filstorleken.

 

Ska jag intallera om web kameran nu för den fungerar inte efter detta heller....

Det skadar inte att försöka att installera om drivrutinen igen, men jag tvivlar på att det löser ditt problem. Du kan prova om det blir någon skillnad med drivrutinen på Logitechs hemsida.

http://www.logitech.com/index.cfm/435/3056&cl=se,sv?osid=1

 

Tyvärr så har jag slut på ideer. Hoppas någon annan kan hjälpa dej.

 

Mvh Thomas

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-14 14:24:31 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Det fungerar nu när jag installerade om den....Men ibland får jag upp ett meddelande med någon red light teknik och väljer jag att stänga det fönstret så dör datorn....vet du vad det kan vara....

 

Tack så mycket för all hjälpen....Hoppas att jag inte var alltför besvärlig....

 

Ha det gott och trevlig semester på dig.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ibland får jag upp ett meddelande med någon red light teknik och väljer jag att stänga det fönstret så dör datorn....vet du vad det kan vara....

Ingen aning vad det kan vara. Kanske vi ska uppdatera drivrutinerna till grafikkortet också när vi ändå håller på att uppdaterar datorn. Vet du vad ditt grafikkort heter?

 

Den senaste versionen av DirectX skadar inte att ha. Hämta DirectX här:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3

Hoppas att jag inte var alltför besvärlig....

Inga problem. Bara kul att kunna hjälpa till

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen!

 

Kan jag göra fler uppdateringar så gör jag gärna det nu när jag ändå håller på....

 

Vad är DirectX..? Har inte gjort denna uppdatering ännu..

 

Mitt grafikkort heter: GF4 MX440, 64MB, AGPX8, tv ut

 

Tror detta ska vara grafikkortet....är inte hundra men du har säkert mer koll än mig....har kollat på min följesedel....

 

Ha det gött!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är DirectX..? Har inte gjort denna uppdatering ännu..

DirectX används mest till spel. Troligen behöver du inte uppdatera DirectX om du inte spelar. http://sv.wikipedia.org/wiki/DirectX

Nu när jag ser vad du har för typ av grafikkort så är jag ganska säker på att du inte använder datorn till spel.

 

Här hitttar du den senaste drivrutinen till ditt grafikkort:

http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_2k_93.71_uk.html

 

Mvh Thomas

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-15 19:43:38 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Nej jag spelar inget på min dator....

 

Jag tänkte på det....kan det vara grafikkortet som krabbar när jag ska använda min kamera....jag fick tillbaka det problemet....

 

Kan du skicka direkt länk till mig så jag hamnar precis där jag ska ladda ner drivrutinerna till grafik kortet....så jag få upp det meddelandet om jag vill ladda hem det

 

Jag pratade med en data butik och dom sa att jag skulle kanske behöva intallera om hela datorn men det låter rätt krångligt....skulle få lämna in den i så fall...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_2k_93.71_uk.html

 

Det blir nog svårt att fixa. Gå till länken ovan och sätt en bock i rutan framför "I have read and agree to the terms and conditions". Sen så klickar du på "Download now".

Klicka sedan i det gula fältet som dyker upp och välj "Hämta Filen". Se bifogad bild

 

Jag pratade med en data butik och dom sa att jag skulle kanske behöva intallera om hela datorn men det låter rätt krångligt....skulle få lämna in den i så fall...

Kan vara en lösning men det lär kosta pengar om du lämmnar in den.

 

[bild bifogad 2009-06-15 19:55:09 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2009-06-15 19:58:49 av Thomas1]

1145347_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag använde kameran både online och offline igår och jag hade inga beskymmer....hoppas det håller i sig bara....

 

Men det verkar som jag har fått bättre ordning på det nu tack vare dig och en data butik....Dom sa att jag skulle köra kameran genom en usb-port på baksidan av datorn....Jag har juu en c-box fram med en massa portar också....

 

tack så himla mycket för all hjälp och tips....

 

Det är guld värt att fråga er som kan mer och vill hjälpa till och lösa problemen....

 

Ha det gott! Jag återkommer hit om jag stöter på mer problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...