Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konfigurering Asus eee 1000H


vonVettet

Rekommendera Poster

Vad jag kan förstå har denna lilla PC standarden 802.11b/g/pre-n. Vår "ordinarie" PC har standarden -n och indikerar 300 Mbits/s, medan "den lille" bara 65 Mbits/s. Har inte lyckats få klart besked från återförsäljaren. Är detta ett normalt värde. Hur kan man annars ändra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

65 Mbit/s är i alla fall en högre hastighet än vad som är möjligt med 802.11b/g så det är en "n"-anslutning. Däremot så vad man verkligen kan få ut beror på signalstyrka och kvalitet på signalen (hur störd den är). Sedan är det ju det att 802.11n inte är en färdig standard utan bara finns som utkast, det är därför som det står pre-n (innan-n), och det gör att utrustning från olika tillverkare kan ha svårt att kommunicera optimalt. Det du kan göra är att försöka hitta en bättre plats för routern och datorn, vinkla antenner på routern och om det är möjligt byta kanal etc i routern.

 

Däremot så är det ju tveksamt om skillnaden i anslutningshastighet har någon betydelse i praktiken, det är ju trots allt bara en hastighet på bitarna i luften och säger inte så mycket om med vilken hastighet som en fil kommer över. I olika tester så har det väl visat sig vara svårt att komma upp i en filöverföringshastighet på mer än ca 100 Mbit/s vid en anslutningshastighet på 300 Mbit/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dett snabba svaret. Signalstyrka är "mycket stark" och internetab. ligger på 24 Mb/s. Jag tolkar ditt svar som att hastigheten till routern (i vårt fall 65 Mbit/s) ställs in automatiskt.

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar ditt svar som att hastigheten till routern (i vårt fall 65 Mbit/s) ställs in automatiskt.
Routern och datorn kommunicerar lite för att komma fram till högsta hastighet som fungerar bra.

 

Hög signalstyrka är inte samma sak som bra kvalitet utan det beror på mycket annat.

 

Om det bara gäller att använda en internet-förbindelse på 24 Mbit/s så räcker ju 65 Mbit/s till med bra marginal. Det är ju annorlunda om man är intresserad av att skicka många mycket stora filer mellan datorerna eller om man har en internetanslutning på 100 Mbit/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det räcker. Men 65 Megabits är ju detsamma som internethastigheten c:a 8 Megabyte så helt och hållet utnyttjar vi ju inte leverantörens hastighet. Desktoppen kommunicerar med c:a 17 Mb/s på samma router

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du nog blandat ihop byte och bite lite, det går 8 bite på en byte, därav det krångliga.

 

Om nu din överföring på den trådlösa datorn ligger på 65mbits och ditt internet på 24 mbits så förstår jag inte problemet, notera att båda anslutningar är kiloBITS och därav av samma typ;)

 

om nu ditt trådlösa håller 40% utav de 65 mbits de komunicerar i så blir det 26mbits, altså 2 mbits snabbare än vad ditt internet MAX kan gå, och jag skulle faktiskt tro att det inte ens går över 20mbits :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu din överföring på den trådlösa datorn ligger på 65mbits och ditt internet på 24 mbits så förstår jag inte problemet, notera att båda anslutningar är kiloBITS och därav av samma typIroni
Korrekt förutom att det ska vara megaBITS ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack cecilia!

 

mina fingrar och mitt tangentbord är inte så bra kompisar, blir lätt stavfel ;)

 

Edit: stavfel igen...:thumbsdown:

[inlägget ändrat 2009-06-11 18:24:57 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...