Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hämta data från ark baserat på två villkor

Grandy

Recommended Posts

Har två ark där det första arket är en "databas" innehållande massa rådata i tre kolumner enligt nedan:

a, b, c

1, 10, text1

1, 20, text2

2, 10, text11

2, 20, text1122

3, 10, text123

4, 10, text

4, 20, text23

etc...

I ark nummer två har jag motsvarande kolumner a b c - här vill jag kunna ange exempelvis 1 i kolumn a och 20 i kolumn b och sedan skall kolumn c hämta textsträngen från kolumn c í första arket i detta fall "text2".

Har försökt mig på SUMPRODUCT men den funktionen klarar inte text, resultatet blir #VALUE!

Har även provat DGET vilket funkar klockrent för att plocka ut en unik post men jag vill kunna återupprepa denna sökning på flera rader.

Pivottabell är inte intressant då jag skall använda resultatet vidare..

Någon som har en fin lösning på mitt problem?

/Grandy

Enklast:

Lägg till en kolumn på ditt datablad där du klistrar ihop de kolumner du vill ha som sökvärde, som unikt värde.

exempelvis med

=A2 & B2

sedan när du söker, söker du med exempelvis PASSA efter den rad den kombination du vill söka efter där du sätter ihop sökvärdena på precis samma sätt:

=PASSA(A2&B2;Blad1!D:D;0)

och sedan med INDEX hämtar du värdet du vill ha

=INDEX(Blad1!C:C;C2)

givet att PASSA står i C2.

men samtidigt, Pivot? Begränsar inte direkt vidare användning av data fast om du har kända söktermer fungerar formler även de bra.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Tack för tipset, funkar perfekt!

Helst skulle jag slippa lägga till en extra kolumn i "databasbladet" för att sammanfoga a och b till en sökbar nykel eftersom datat i bladet kommer uppdateras frekvent.

Har labbat lite med VLOOKUP som funkar precis som jag vill MEN med begränsningen till endast ett sökvärde (värde i första kolumnen).

Skulle helst slippa VBA kod då detta exceldok skall hanteras av flera användare...

Vlookup (letarad) och Match (passa) fungerar på samma vis vid sökning, ungefär, med skillnaden att Vlookup hämtar värde på raden och Match returnerar radnummer.

Det finns inget annat sätt än att på något vis slå ihop kolumnerna eller använda VBA. Vill du inte lägga till ny kolumn på bladet kan vi alltid skapa en namngiven referens som slår ihop dina värden:

(komplex version)

=FÖRSKJUTNING(Blad1!$A$1;0;0;ANTALV(Blad1!$A:$A);1)&FÖRSKJUTNING(Blad1!$B$1;0;0;ANTALV(Blad1!$A:$A);1)

som tar hänsyn till antal värden i listan. (om du har Excel 2007 finns enklare sätt)

eller så kanske du lika gärna kan skriva

=Blad1!$A:$A&Blad1!$B:$B

är i sig egalt tror jag fast skadar aldrig att begränsa antalet celler passa/match söker i.

Förskjutning = Offset

Använd sedan det namn du skapat i din formel, säg att du gett det namnet sökLista:

=PASSA(E1&D1;sökLista;0)

och använd Index för att sedan hämta värdet Passa hittat.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...