Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rött brus vs. grått brus


T.O

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag diskuterade med en kamrat angående skillnader i bildkvalitet

mellan Canon 450D och Nikon D90.

 

Min kamrat påstår att;

- Med Canons kamera blir det "rödstick", rött brus i bilder tagna i svagt ljus?

- Med Nikons kamera blir det "gråstick", gråa brusnyanser i bilder

tagna i svagt ljus?

 

Hur är det egentligen med detta?

 

Jag vill ha köpa en kamera som vid eventuellt brus visar gråa nyanser,

ej rött brus.

Måste jag undvika Canon 450D då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din kompis generaliserar rätt överdrivet.

 

För det första är 450D och D90 i helt olika segment och dessutom olika generationer. D90 är närmast jämförbar med Canons 50D som ligger i ett helt annat prisläge.

 

För det andra är rödstick något helt annat än "rött brus". Att bruset är rött snarare än grönt eller blått beror helt enkelt på hur sensorn tar fångar upp ljus. Det är möjligt att Nikons brus blir gråare pga annan sensor-teknik men då ska man i sammanhanget också komma ihåg att Canon har ett rykte om sig att ha mycket mindre brus än samtliga konkurrenter (även om det är troligt att D90 som är nyare i jämförelsen presterar ungefär lika bra som 450D här).

 

Brus är i vilket fall knappast något du behöver oroa dig för hos någon av kamerorna, i normalfallet fotar du inte med kamran inställd på ISO1600 eller mer i svagt ljus utan blixt och gör du det så kommer brusnivåerna ändå att vara försumbara om du jämför med allt annat tidigare i fotohistorien. Om bruset trots det är för påtagligt så kommer NoiseNinja (eller något annat program för att smeta ut/ta bort bruset) att se vilken kamera som används för att ta bilden och använda den informationen för att göra ett så optimalt jobb som möjligt med bilden i fråga. Alternativt slår du på kamerans brusreducering och får en bild som är helt utan sk "chroma noise".

 

Här kan du se exempel på brusegenskaper hos EOS450D och dess närmaste konkurrenter vid tiden för testet:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page19.asp

(läs gärna hela recensionen och för all del motsvarande för de övriga kameror du tittar på också)

 

Notera i sammanhanget att bilderna är sk 100% crops, dvs det du ser skulle om du skrev ut bilden på ett A4 förmodligen vara ungefär stort som en lillfingernagel, fundera sen på om du skulle märka något.

 

Ett rödstick är förresten ett fel man kan få när man framkallar (eller för all del skriver ut en bild) och det blir för mycket röd färg, typiskt ser man det på att människor har för rödaktig hy i förhållande till verkligheten.

 

Edit: Både Nikon och Canon gör dock helt fantastiskt bra systemkameror. Mitt råd är att välja den kamera som känns bäst och passar plånboken bäst. Har du en kompis som fotar med Canon, välj Canon. Har du en kompis som fotar med Nikon, välj Nikon. På det sättet får du kanske möjlighet att testa kompisens fina objektiv, blixt eller för all del felköp innan du gör samma köp själv. Det är värt rätt mycket när det gäller en hobby där det faktiskt inte finns några gränser för hur mycket pengar man kan pumpa in i ny utrustning.

 

Tänk också på att det du köper inte är en kamera utan början till ett system, när du väl börjat med Nikon så kommer du förmodligen inte att vilja byta märke och sälja alla dyra objektiv du skaffat dig på blocket bara för att börja om igen.

När jag började med Canon (och nu också om du frågar mig) så var de överlägsna när det gäller framförallt objektiv och det var mycket viktigare för mig än att 300D vid den tiden var en rätt ok kamera för ganska få pengar. I dagens läge har jag bytt kamera men jag har fortfarande glädje av de flesta objektiv jag köpt på mig på resans gång och de flesta kommer att hänga med mig till nästa kamera också.

 

[inlägget ändrat 2009-06-10 21:48:43 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Det är möjligt att Nikons brus blir gråare pga annan sensor-teknik"

 

 

Alltså, Canon har mer åt rött brus och Nikon mer åt grått brus?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin kanske (om du slår av brusreduceringen), men du pratar om brus som om det vore något du kommer att drabbas av.

Bägge kamerorna är för allt normalt (och lite till) bruk att betrakta som brusfria. Du kommer inte att få en massa röda fläckar i dina bilder med Canon och du kommer inte att få en massa gråa ansikten med en Nikon.

Det hela är lite som att välja bil baserat på en oro att den ena modellen har 10 mil kvar i tanken när lampan tänds och den andra har 8 liter. I praktiken spelar det absolut ingen som helst roll. Fokusera (no pun intended) på det som faktiskt spelar roll istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker bara fota landskapsmotiv i gryning och skymning där det oftast är svagt ljus. (EJ normalt bruk).

Vill inte använda brusreducering hela tiden.

Vill inte använda blixt hela tiden.

Vill kunna variera.

 

Jag vill inte ha något färgbrus i mina bilder.

 

Finns det rött brus i sådana bilder med en Canon-kamera?

Hur ser bruset ut i en Nikon-kamera med sådana bilder?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfiken - vad har du för kamera idag? Hur blir bilderna med denna?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker bara fota landskapsmotiv i gryning och skymning där det oftast är svagt ljus. (EJ normalt bruk).

Det är absolut inte extremt för någon DSLR av idag.

 

Vill inte använda brusreducering hela tiden.

Jag har aldrig någonsin slagit på den och jag fotar inte sällan saker mitt i natten med bara enstaka ljuskällor.

 

Vill inte använda blixt hela tiden

Naturligtvis inte, det skulle ju döda hela scenen.

 

Finns det rött brus i sådana bilder med en Canon-kamera?

Förmodligen inte, iaf inte något märkbart.

Hur ser bruset ut i en Nikon-kamera med sådana bilder?

Det beror helt på vilken modell du tittar på (så är naturligtvis fallet även med Canon) men förmodligen ser inte bruset ut på något speciellt störande sätt här heller.

 

Du är verkligen inte först med att fota natur, det finns rätt många som gjort det före dig. Det låter som om du blivit skrämd av din uppenbart rätt oerfarna bekant. Mitt förslag är att du reggar ett konto på fotosidan.se och ber någon i forumet där visa exempel på bilder tagna med de kameror du är intresserad av i liknande miljöer. Det kommer förhoppningsvis att få dig att förstå att du oroar dig i onödan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...