Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Öppna portar.

PiipeN

Recommended Posts

Nu ska jag ta och öppna portar i min router. Gick till portforward.com och satte igång.. Kom så långt som till Static IP address. För att skapa en sån skulle jag logga in på min routers hemsida, om jag fattade rätt. I alla fall, där tog det stopp. För att fixa en static IP behöver jag veta nåt som heter Name server IP addresses, som jag får redan på när jag loggar in på min router. Jag har kollat i manualen (laddade ner den eftersom den riktiga troligen för länge sen försvunnit på vinden) för min router, Zyxel prestige 660H-61, och gjort exakt som där står. Jag har skrivit in de rätta siffrorna i adressfältet, men det enda jag fått upp är "webbsidan kan inte visas". Vad gör jag fel?

För att logga in på routern, skriv 192.168.1.1 i webbläsarens adressfält. Standardlösenordet är 1234.

Obs att du ska inte sätta statisk IP-adress i routern (Fast / Statisk WAN IP adress i manualen), utan lägga in uppgifter i routern vilken fast IP-adress du satt i datorn (Static DHCP i manualen)!

Kolla också om du har nån hjälp av min Nätverksguide, Port Forwarding:

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

Viktigt är att du sätter en statisk IP-adress i datorn som inte används av routerns DHCP, annars kan du få varningar om IP-adresskonflikt. Kolla alltså först i routern vilket område som används för DHCP. Detta står under första punkten (Telia) långt ner på sidan:

Client IP Pool Staring Address: 192.168.1.33

Size of Client IP Pool: 32

Du kan alltså använda 192.168.1.2 - 192.168.1.32, samt 192.168.1.65 - 192.168.1.254.

Således, välj t ex IP-adressen 192.168.1.11 och lägg in den i datorn, se min guide, Router > Statisk tilldelning av IP-adress. Fortsätt sen till routern, välj Static DHCP, knappa in datorns MAC-adress (egentligen nätverkskortets) tillsammans med 192.168.1.11. MAC-adressen (Fysisk adress) hittar du när du kör ipconfig /all i kommandotolken i datorn:

1. Välj Start > Kör...

2. Skriv cmd och tryck OK

3. Skriv ipconfig /all och tryck Enter

[inlägget ändrat 2009-06-09 22:30:38 av flora50]

Aha, tack nu förstår jag lite bättre. Men fortfarande har jag problem redan från början. 192.168.1.1 i adressfältet funkar helt enkelt inte. I Google chrome får jag upp "länken är bruten" och i IE får jag ibland upp "sidan kan inte visas", och ibland kommer jag till en söksida som heter bing.com. De där siffrorna är routerns IP, eller hur? Kan dom variera beroende på var man bor då? Jag befinner mig i Finland nämligen.

Ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriv:

ipconfig /all

Det som står efter standard gateway (eller något liknande) är den IP-adress som datorn anser att routern har.

Det skulle då i mitt fall vara 85.157.152.1, vilket inte heller fungerar i adressfältet.. Samma sidan kan inte visas-problem som förut.

Det låter som om du är direkt ansluten till modemet. Den IP-adressen är din externa adress som syns utifrån.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...