Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad har hänt ?


mackmeister

Rekommendera Poster

mackmeister

hejsan, när min mor städade här om dan så var min dator igång( stationär compaq presiario 8141) då på nåt sätt råkade hon komma åt knappen på baksidan av datorn som antagligen reglerar hur stark spänning datorn får det står iallafall 230 och 115 på knappen och ser lite ut som en on/off knapp. när hon kom åt den så small det till och luktade bränt. vad var det som hände ? är hela kretsen sönder eller kan man byta ut nån säkring eller nåt för att få den till liv igen? tänker inte lämna in den för den är ju gammal och inte värd så mycket.

väldigt tacksam för svar

Mvh Markus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har din mamma verkligen haft otur och lyckats, med det "omöjliga".

Den lilla infällda knappen, som faktiskt inte sticker ut någonting alls, är också lite trög att flytta på, just för man inte ska kunna ändra läge av misstag.

 

Kort sagt, har du tur så är det bara själva nätagget som gått sönder, och kan då bytas ut, har du otur så har moderkortet, processorn och/eller fler prylar gått sönder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, maximal otur. För nätagget är i så fall nu helt väck.

 

Jag råkade faktiskt också få över denna knapp till fel sida en gång för 10-11 år sen. Det började genast osa och lukta bränt så det är ett misstag man bara gör en gång och sen aldrig mer. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackmeister

ja verkligen alla otur i värden, men kan man se om nätagget gått sönder om man tar isär datorn ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Om du plockar ut nätaggregatet ur datorn och öppnar det så kan du kanske se vad som hänt. Har du tur hittar du en säkring som är sönder och kan bytas.

 

Jag brukar hålla till med datorn på diskbänken (rostfritt stål) för sånt här. Iförd bomullskläder och barfota.

Och tar regelbundet i diskbänken. Som skydd mot statisk elektricitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...