Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WD Elements adapter


€inri

Rekommendera Poster

Vet någon var man kan få tag i en strömkabel (adapter) till en Western Digital

extern hårddisk 500 - sitter i prekärt läge eftersom jag har ett par viktiga program samt all backup på denna hårddisk som funkat i 16 månader excellent men sen tvärt dog i förra veckan.

Finns det nånstans i stockholmstrakten ställe där man kan få tag på företagets

reservdelar?

med vänliga hälsningar

ps: det är OnOff som sagt att det är ett vanligt fel att den adaptor jag fått upphör att fungera. Givetvis hoppas jag att felet är så enkelt, men vet ej förrän jag fått tag på en ny adapter. De har lovat skicka en ny men inget händr....

 

Tack på förhand för all hjälp i ärendet.

 

[inlägget ändrat 2009-06-05 11:03:35 av €inri]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar det är modellen med 12V & 5V utspänning?

 

En walkaround är att göra som jag gjorde - koppla kabeln till datorns (stationär) spänningsförsörjning.

 

Edit: Går ju att bygga ett eget sådant nätaggregat med ex. 69-946-93 hos ELFA.

men det blir ju ung. samma kostnad att köpa ett nytt kabinett ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323068

 

[inlägget ändrat 2009-06-05 12:10:54 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu undrar jag om jag som amatör kan göra något själv; i den stil du föreslagit.

En strömkabel med adapter (OnOff kallade det för en adapter) borde väl gå att få tag i, jag har själv några liggande. Men den stora frågan är:

 

KAN HÅrddisken skadas, brinna eller bli oanvändbar på något sätt om jag börjar experimentera med icke-original reservdelar????????

 

Det lagras värdefull info på hårddisken. Jag vill inte äventyra något. Var kan jag få tag på en original adapter?

Antar det är modellen med 12V & 5V utspänning?

Svårt att tyda, vad som står på denna AC ADAPTER, men tycker det står input 100-240 volt och output

5 V samt står även 12V och 1.5 Amp, samt faktiskt en massa kinesiska tecken!!! Hela adapterns baksida är svart men fullklottrad med diverse info - en del ser ut som 'oläsligt framför allt'

made in China. [men de brukar ju eljest göra bra produkter]

 

Funderar på att cykla ner till Clas Ohlson och höra med dem. Vad tror du?

med vänliga hälsningar

 

[inlägget ändrat 2009-06-05 13:33:40 av €inri]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser anslutningen ut som bild?

Då är det BÅDE 12 V & 5 V ut. Finns inte på Clas m.fl.

 

Som vanligt gäller att man måste veta mad man gör..

Jag kan ju inte påstå att du klarar detta då jag inte känner dig. Det är dock inga svårigheter att se vilka stift som är +5V resp +12 V.

 

[bild bifogad 2009-06-05 13:36:27 av Mikael63]

1143709_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser inte ut som på din bild. Båden hanen [på sladden] och honkontakten på hårddiskenhen har fem (5) stycken stift. På din bild syns bara fyra.

Bra att få veta att Clas O inte har ..

Kanske ska besöka OnOff igen - tycker de kan ta en sladd ur en komplett kartong.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser inte ut som på din bild. Båden hanen [på sladden] och honkontakten på hårddiskenhen har fem (5) stycken stift. På din bild syns bara fyra.

 

Bara en ungefärlig bild.

(alla) Dina andra adaptrar har säkert en ca 5 mm pinne...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter ett besök i butiken på Kungsgatan så vet jag lite mer:

 

a) adaptern tillverkas icke längre

 

B) det skulle finnas en på ett lager i V:a Frölunda och de har signalerat lite svagt att de ska skicka en; däremot inget besked av x eller z om när och hur den skickas, och framför allt inga garantier att felet avhjälps med en ny adapter...

 

Undrar hur det slutar? Köper knappast någon produkt från den där tillverkaren mer. Jag har en lacie extern hårddisk som gått i ur och skur i många år nu. Det blir kanske att jag köper ett par såna till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och framför allt inga garantier att felet avhjälps med en ny adapter...

 

Verkar ju vara väldigt vanligt att den lägger av - disken verkar ju inte skadas.

 

Undrar hur det slutar? Köper knappast någon produkt från den där tillverkaren mer.

 

Tror väl att WD haft otur med denna modell av nätdel. På de nyare diskarna är det en vanlig 12 V (eller om det kanske är 18 V)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra att jag fick en dialog om detta. Tack Mikael!

 

Du har rätt, i de nya WD Elements 500 som de säljer nu,

är det en enda sekundärspänning. Om det är 6 eller 12 eller något annat vet jag inte och behöver inte heller veta. Är inte intresserad av tekniska detaljer.

Tror väl att WD haft otur med denna modell

Men fram för bättre produktkontroll = slutkontroll (en bra tillverkare ska inte behöva drabbas av otur) och bättre behandling av konsumenterna!

 

[inlägget ändrat 2009-06-05 15:15:58 av €inri]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att plocka ur hårddisken ur skalet? För då kan man ju försöka med att sätta in den inuti en dator eller i ett annat kabinett/adapter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det går.. eller borde.. jag valde den för mig enklaste lösningen bara.

 

Som kuriosa kan nämnas att nädelen innehåller en skaplig mängd lagrad energi..

 

Jag tog en polygriptång och pressade samman höljet (till nätdelen) för att den skulle spricka i skarven (inga skruvar) och fick till sist ut kretskortet.

När jag tog i komponenterna fick jag mig en rejäl "kyss" - trots att nätkabeln inte satt i (varit urdragen ca 5 minuter.)

 

Som gammal elektriker har jag fått ett otal stötar och denna stöt var fullt i klass med 230 VAC nätspänning...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tog en polygriptång och pressade samman höljet (till nätdelen) för att den skulle spricka

 

- då ska jag låta polygripen ligga kvar i lådan...:)

 

- fick också en stöt och en eldsflamma av en usb-sladd för omkring ett år sen

 

med följd att datorns usb-portar inte funkar så bra [hela datorn är f.ö. mogen för utrangering]

ja, och sen dess har jag respekt för usb (också)

 

Kanske borde jag ändå uppgradera till jordade uttag? Du Mikael kanske kan hjälpa mig med det? Hade en bra elektriker här för runt tio år sen och jordade i alla rum utom där jag trodde det inte behövdes, men tji fick jag. Telia hade huvudintaget för adsl just där. Elektriker som kan sin sak är dyra och jag vill inte anlita en klåpare-amatör. Tack för ordet.

 

Hej förresten Cecilia. Kul att Robin vann i dag.

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej förresten Cecilia. Kul att Robin vann i dag.
Hej själv. Säkert kul för Robin, men vem är det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hop

Glad kunna rapportera att paket kom i eftermiddag. Givetvis med stor spänning jag kopplade in den nya adaptern.

Det fungerade alldeles perfekt Super

Hårddisken jobbar nu på som den gjort i 1½ år.

 

Tyckte jag var skyldig meddela detta på eforum. Vad gäller märket WD så inköpte jag i fredags en 'My Book' extern hårddisk om 1 TG och den ser ut som en bok och verkar vara väldigt snabb o bra (lättinstallerade grejer nu förtiden...) dessutom ser den ut som en bok i min bokhylla.

 

Ber om en god hälsning till Cecilia och till alla hjälpsamma personer på forumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde jag ändå uppgradera till jordade uttag?

Frågar man en sådan fråga blir svaret JA.

Ett bra överspänningsskydd och en, eller flera, jordfelsbrytare rekommenderas också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...