Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa antennen - Boxer


inka6

Rekommendera Poster

Hej!

hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig.

 

Jag har införskaffat mig en digitalbox Thomsson DTI2000 och ett kort för Boxer.

 

I villaområdet där jag bor (4-5 mil från Uppsalamasten) så får man tyvärr inte sätta upp varesig parabol eller antenner på taket(!!!). Så då var min tanke att vi skule ha inomhusantenn, testade en inomhusantenn "One For All SV9380 Inomhusantenn Full HD", med den fick inte in alla kanaler, bara SVT, fyran och några fler. Trean och femman var det urusel mottagning på, MTV tex hade ingen mottagning alls.....

 

Nu till min fråga, finns det extra bra och starka inomhusantenner alt. en platt diskret utomhusanten som kan fästas på väggen (typ en sådan Digiality DA-6000)?

 

Ser fram emot era svar och erfarenheter gällande detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.kjell.com/?item=30117

 

Den brukar benämnas som en av de bättre som går att lägga vantarna på.

 

Köper du i butik hos Kjell kan du även ofta köpa på öppet köpt och returnera om den inte skulle duga. Givet förstås att varan/förpackningen ej är skadad.

 

Eller - om du har en vind, sätt en utomhusantenn där...

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-05 09:43:09 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, vilket snabbt svar, tack snälla :)

 

Jo, vind har vi. Vilken utomhusantenn är att rekommedera där? Är det bättre att ha en utomhusantenn på vinden mot att ha en platt utomhusantenn på utomhusväggen?

 

Är utomhusantenn alltid att rekommendera framför inomhusantenn?

 

Skulle en platt utomhusantenn ha bättre mottagning om man har denna inomhus i jämförelse med en antenn speciellt för inomhusbruk?

 

En annan sak, jag har läst att man kan söka efter kanaler till digitalboxen manuellt istf automatiskt, hur går detta till och kan det göra ngn skillnad?

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-05 09:58:27 av inka6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En inomhusantenn är ju vanligen mindre än en normal antenn som man sätter på fasaden. Det ger att den utomhusantenn med spröt och spret kan vara mer optimerad och mer riktningskänslig än en inomhusantenn.

 

Någon att rekommendera där har jag inte direkt, dumt att köpa alltför dyr och avancerad om du har bra förhållanden kanske.

 

Ser i området där jag bor att fler och fler mer eller mindre avancerade antenner kommer upp på taken, själv har jag den billigaste inomhusantennen jag hittade på Clas Ohlson och den duger för mig.

 

Om du tittar på Kjell&Co sidor ser du att det finns olika typer av antenner. Gitterantenner som är bra där signalen inte tar raka vägen till dig och andra mer riktade.

 

Sedan ska sägas, en antenns position är viktig. Det går inte att säga utan att testa var i huset antennen fungerar bäst. Det kan vara vid ett fönster, det kan lika gärna vara på bokhyllan mitt i huset. Ställ in boxen på att visa mottagna signalkvalitén och gå runt med antennen i huset, testa att rikta den olika håll. Kanske du hittar en "sweetspot" med bra mottagning?

 

Kolla annars med grannar eller lokala TV-handlaren vilka antenner som fungerar bra/duger i ditt område.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...