Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formaternings problem


Fobbla1

Rekommendera Poster

Då jag försöker formatera om min data så uppstår de problem. Jag har 4 st olika windos skivor jag har testa med så de är inget fel på skivorna.

 

Det som är fel är att den inte vill boota från skivan när jag starta igång datan.

Som de är idag så finns de två st windos uppsättningar på hårdisken en dell version och en annan. Varför jag har två är pga lite problem som återupstod.

 

Kan detta vara en störande faktor för att den inte bootar?

 

 

 

Ja vill också tillägga att jag har varit inne i bios osv och fixat allt så den skall bota från skivan osv.

 

Jag är ingen duktigt data andvändare så ni får gärna skriva ner hur man går tillväga för att ta reda på sakerna om ni ställer motfrågor.

 

//

 

Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat så att CD/DVD är det första boot-alternativet, före hårddiskar och annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har fixat allt sådant. Så de är inga probem på den biten.

 

Kan en hårdisk bli för sliten så den vägrar pga av de ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla om det går bättre för datorn att starta från CDn om du kopplar loss hårddisken, bara för att vara säker på att det inte är den som stör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat detta då de inte hjälpte booten gick fortfarande inte fram.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den borde boota från CD oavsett men kan säga att min sprillan nya DVD-spelare på datorn (okej, ny i höstas när datorn köptes) vägrar starta från Vista installationskiva. In med annan spelare i datorn och det fungerar klockrent. Vista-skivan är den enda skivan DVD-spelaren nekat starta ifrån.

 

Säkerligen ngt kopieringsskydd som ligger i vägen.

 

vad som idag finns på datorn ska inte kunna påverka om datorn startar upp från CDn eller ej.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de gör den inte, jag har ingen spllirans nya dvd eller något sådant.

börjar bli tokig på detta snart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått det hela rätt så lyckas datorn inte starta upp från CDn med Windows på utan ramlar alltid tillbaka på att starta den version som finns på din hårddisk.

 

Då finns det två alternativ. (tre)

1: Felprioritering i BIOS. Datorn ej inställd på att starta från CD först.

2: Din CD-spelare klarar ej av att läsa skivan, starta från den.

(3: skivan trasig, men du har ju fyra stycken....)

 

Om CD-spelaren ens försöker borde du märka det. Skivan borde spinna upp och spelaren borde försöka läsa från den. Om den inget där hittar att starta upp ifrån då faller BIOS tillbaka på nästa enhet i start-up kedjan som är tillgänglig.

 

OM du lyckas starta från CD eller ej har inget att göra med vad du nu har installerat på datorn.

 

Dock, man kan aldrig vara säker innan man provat allt. Testa att koppla bort alla hårddiskar från datorn och ha enbart kvar CD-spelaren.

 

Annat alternativ? Tja, det borde väl fungera i praktiken att starta upp med exempelvis Ultimate Boot CD och från denna initiera installation av Windows. Dvs starta upp med UBCD, i DOS-läge, stoppa in Windows skivan och se om du kan hitta Setup.exe eller liknande....kanske går? Vilken version av Windows är det du ska installera?

http://www.ultimatebootcd.com/

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...