Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsökning av en Toshiba Satellite A10 - slår av sig själv efter kort stund


Knetha

Rekommendera Poster

Jag har en bärbar som slår av sig själv efter några sekunder -> några minuter. Det verkar som det skulle vara ett skydd mot att den blir för varm då den går kort tid när den nyss lagt av och längre tid om den har fått stå en stund först.

 

Jag har gjort rent fläkt och kylfläns (kylflänsen var effektivt igensatt med damm) men utan att lösa problemet. (möjligen att fläkten blev lite tystare...)

 

Har också monterat ur hårddisken men den beter sig likadant ändå.

 

Jag har köpt den i detta skick (säljaren sade att hårddisken var defekt) så jag vet inget om hur länge den vart såhär eller om den blivit sämre och sämre.

 

Vad kan vara troligt fel ?

* Avbrott på kretskort

* Processorn

* Kylfläkt/kylfläns (men den beter sig lika även om jag kör med processorlocket öppet och datorn stående på sidan = obegränsat med luft)

 

Eller har du något annat förslag ?

 

MYCKET tacksam för hjälp !!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat lite till:

 

Jag har skakat på datorn, som var på och kall, och då lade den inte av. Borde alltså inte vara brott på kretskort antar jag ?

 

Sedan tog jag dammsugarslangen och sög ut luft från fläktens utblås. Då gick datorn helt problemfritt. Då hårddisken var tom tidigare passade jag på att installera XP från recovery-skivan och det gick bra med den extra kylhjälpen (utan kylhjälpen han den inte ladda in mer än några procent innan den lade av). När det var klart och dammsugaren avstängd gick den 10-20 minuter till av bara farten (har den inte gjort tidigare) men sedan lade den av till sist.

 

Överhettad verkar alltså vara svaret till att den stänger av sig.

Kan processorn vara defekt och bli för varm av det eller är det så gott som 100% säkert att det är fläkten som suger för dåligt ? Kan kylflänsen, som ju har någon slags rör från processorn till själva kylgallret ca 10 cm från processorn, bli dålig ?

 

Någon som har tips på vart man kan hitta fläkt (det är tyvärr en axialfläkt (= sidoutblås) och inte en vanligare radialfläkt (=blåser rakt igenom) i den) och ev. kylfläns till den ?

 

[inlägget ändrat 2009-06-04 23:01:14 av Knetha]

[inlägget ändrat 2009-06-04 23:02:34 av Knetha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske behöver ny kylpasta mellan processorn och kylflänsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara värt att prova - men kan det vara så enkelt ? Jag har tagit bort kylaren och "skrapat ihop" pastan och lagt på CPU-toppen men den kanske blir dålig med tiden ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det inte lämpligt att göra utan har man tagit bort flänsen så ska man ta bort den gamla pastan och lägga på ny. Det är viktigt att pastan är väl formbar så att den verkligen fyller ut ojämnheterna i ytorna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny kontaktpasta (inte ens billigaste sorten) men det löste tyvärr inte problemet. Men efter "dammsugningen" går den längre, med nya pastan gick den ca 30 minuter innan den lade av.

 

KAN en defekt processor bete sig på det sättet, och bli för varm, eller ska jag stryka det från min gissningslista ? Ev. kan jag få köpa en begagnad kylare/fläkt om någon vecka (för 250:-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ingen A10 men A100 på Toshibas webbplats. Om det är en sådan dator du har så finns PC diagnostic tool på sidan

http://shuurl.com/M5136

(http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation

/download_drivers_bios.jsp?LNG=16&service=ND&

selCategory=2&selFamily=2&selSeries=153&

selProduct=621&selShortMod=null&language=all&

selOS=10&selType=all&yearupload=&monthupload=&

dayupload=&useDate=null&mode=allMachines&

search=&action=search&macId=&country=all&page=2)

 

Du kan kolla temperaturen i datorn med programmet HWMonitor http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en A10 jag har, man hittar den under arkiv (inte notebook) och till den finns ingen Diagnostic Tool...

 

Men jag laddade hem temperaturprogrammet, jag återkommer efter test !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn?

 

Jag hittade något som heter Management Console nu när du hittade datorn under Arkiv där det står om Fault monitoring functions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur gammal den är, den har en Celeron 2.2GHz iallafall så den lär inte vara från stenåldern...

 

Ska kolla in programmet du tipsade om.

 

Nu har jag kört CPUID Hardware Monitor iallafall. Datorn låste sig totalt när programmet startades, men värdena i programmet uppdaterades... Efter att datorn släckt skärmen, och jag kunde återgå från läget gick datorn att använda... Nåja...

Lite "Windows Media Player" satte fart på temperaturen ! Men när låten var slut sjönk den igen, jag spelade igen - på Repeat !

 

Start 10:40

11.00 lade den av, på maxvärdena nedan.

 

 

Analog Device ADM1021

Local: Min 31 , Max 51

Remote 1: Min 49 , Max 98

 

ACPI

THRM: Min 50 , Max 95

 

HDD

Min 27 , Max 42

 

(Alla värden i grader Celcius)

 

Som en jämförelse så körde jag programmet på min stationära nu och värdena där (den har vart på längre än den bärbara) är:

 

Max 34-41 för hårddiskarna (3 hårddiskar)

Max 45-46 för processorn (2 kärnor)

Max 40 på ACPI/THRM

Max 25-43 på 3 olika givare

 

Så, visst går den bärbara varm på processorn - helt klart - frågan är bara varför. Tyvärr är den ju såpass gammal att någon RPM på fläkten inte kan räknas ut.

[inlägget ändrat 2009-06-09 11:10:29 av Knetha]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, 95 och 98 grader låter ju inte riktigt hälsosamt.

 

När du la på den nya kylpastan, la du då på bara ett risgryn i mängd och på det sätt som beskrevs i anvisningarna? Fick du bort all gammal kylpasta först?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick bort all gammal pasta, men lade på mer än ett risgryn på processorn av den nya.

 

Någon instruktion medföljde ej, det var första gången jag lade på en Celeron - en vanlig P4:a ska ju hela toppen "läggas på", jag lade såklart bara på själva "IC´n" - inte "kretskortet" men mer än ett risgryn så det trycktes nog ut på sidan endel (men det är ju under kylaren så det syns inte).

 

Hittade detta när jag sökte efter ACPI och THRM på Google:

"Sometimes the thermal junctions in the die become "stuck" at a certain voltage and won't move."

 

Om vi nu antar att det har blivit rejält varmt "från början" p.g.a. att lufthålet var rejält tilltäckt av damm - kan det då ha blivit så varmt att vätskan (?) i "Heat pipen" har stelnat och därför inte transporterar någon värme längre ?

 

Eller är min Engelska för dålig... Jag läste det här:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-254551_10_0.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast så applicerar man kylpastan i en liten sträng mitt på processorn och när man klämmer på flänsen så trycks kylpastan ut. Det är viktigt att det inte är ett för tjockt lager som hindrar värmen att gå från processorn till flänsen utan kylpastan ska bara fylla igen ojämnheterna i ytorna så att det blir så bra kontakt mellan ytorna som möjligt.

 

"Sometimes the thermal junctions in the die become "stuck" at a certain voltage and won't move."

Ska väl tolkas som att temperaturvisningen fastnar på ett visst värde och därmed visar fel. Men temperaturen verkar väl variera i din dator?

 

Ledsen, men din fråga om "heat pipe" överstiger mina kunskaper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hittade jag inget i Management Console som sade något av nytta... Kollade batteri och minne så det funkade (i princip).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, temperaturvärdet varierar i datorn.

 

Jag bytte ut kylpastan till bara en sträng över processorn. Processorn eller kylaren kändes inte ett dugg varma - trots att datorn just stängt av sig vid 100 grader Celcius... Men processorn och kylaren kanske svalnar jättefort ?

 

Jag slog på datorn, den körde en inkonsekvenskoll på hårddisken (då XP ju avslutat felaktigt) och direkt är processorns hastighet 40 grader lokal/ 62 grader remote och 60 grader på ACPI/THRM. Är inte det skumt/varmt så snabbt fast prylarna var i rumstemperatur bara någon minut tidigare ?

 

Vad kan Local och Remote betyda för skillnad ? Just nu är max på Local 51 grader och Remote 92 grader (och även ACPI/THRM 92 grader) - det är ju inte obetydliga 41 grader i skillnad. Men "nu-värdet" är lägre så kylningen funkar när inget "resursslukande" som filflytt, MP3-uppspelning eller programinstallation körs...

 

Men lite bättre tycker jag kanske den går, om nu 92 grader är bra (not)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om processorn är helt utan kylfläns så är den så het efter bara några sekunder att datorn stänger av sig.

 

Alltid svårt att veta vad temperaturmätarna sitter i en dator. Du kan se om något av dessa program anger någon annan beteckning som är lättare att förstå.

SpeedFan: http://www.almico.com/speedfan.php

PC Wizard: http://www.cpuid.com/pcwizard.php

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag körde Windows update trippade temperaturen mellan 80-90 grader men sedan plötsligt skenade den upp till 98 och datorn lade av.

 

Problemet alltså inte löst med kylpastan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC Wizard gav mera information: Moderkortet håller den lägre temperaturen (Local) och processorn den högre (Remote) och troligen är det också mätning på processorn som anges som ACPI/THRM, då den följer Remote ganska väl.

 

Om tidigare ägare överklockat datorn, kan det ha förstört processorn så den bli för varm, men ändå funkar ? (Nu går den i rätt hastighet, men jag vet ju inget om dess historia.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om tidigare ägare överklockat datorn, kan det ha förstört processorn så den bli för varm, men ändå funkar ?
Jag tror inte det.

 

Är du säker på att du har fått till en bra kontakt mellan processorn och kylflänsen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det iallafall.

Nu har jag gjort om det en 3:e gång och rengjort både kylare och processor med kemiskt ren bensin samt bara lagt på en plutt, ungefär som ett riskorn, mitt på processorn - men den går fortfarande så varm så den slår av sig om man ex.vis gör en installation av (större) program (typ SP2 till Win XP).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...