Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ange flik som villkor i DHÄMTA?


Nerde

Recommended Posts

Hej.

 

Ska se om jag kan förklara vad jag vill :)

 

Jag har idag en tabell som består av två flikar, sammanställning och data

I sammanställning hämtar jag info från fliken data baserat på ett villkor,

 

Koden jag använder är =SUMMA.OM(Data!$4:$4;A2;Data!$8:$8) Där A2 anger vilken summa som ska hämtas, ex: leta upp Kalle (A2) i Data och returnera summan av alla tal på rad 8 som har Kalle på rad 4

 

Detta fungerar precis som det ska men hur ska jag gå tillväga om jag har flera flikar, t.ex. Januari, Februari osv. och sedan vill kunna använda en DHÄMTA funktion?

 

Dvs. Om jag skriver in Januari i den cell som jag satt att DHÄMTA ska ha som villkor så ska tabellen visa Kalles resultat för Januari och om jag skriver Februari så ska den ändras till det resultatet Kalle hade då.

 

Jag använder i dagsläget =DHÄMTA(Data!$A$25:$D$390;$B25;$D$4:$D$5) i en annan tabell som funkar bra men jag vill komma på ett sätt att kombinera dom båda.

 

Hoppas någon kan hjälpa mig trots min något röriga förklaring :)

 

Link to comment
Share on other sites

Spontant - bara dumt att dela upp sammanhörande data över flera flikar. Ger problem likt det du nu upplever, svårt att ställa samman rapporter.

 

 

Men men, vill man ge en text som argument för en referensen är det formeln INDIREKT som gäller. Bygg upp referensen med denna och använd i DHÄMTA.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för info.

 

Anledningen till att jag använder flikar är att det skulle bli ohanterbart med all den data som en månad innehåller samt att tabellen mer är till som ett hjälpmedel för mig för att ta fram totalen för ett visst värde just den månaden på ett snabbt sätt, som det är nu så får jag använda ett dokument per månad vilket kan bli rätt drygt i längden.

 

Link to comment
Share on other sites

Mycket data i tabell - inget problem. Aktivera autofilter och sortera ut det du vill detaljgranska.

 

Fyll alltid på nedåt, lås översta raderna. Med strukturerade data är det inget stort problem. Bra regel är att skilja på tabeller och presentation, att behandla Excel som en databas med tabeller och rapporter.

 

Ingen regel utan undantag dock ska sägas.

 

Med mycket data i en tabell är även Pivot ett utmärkt verktyg att sammanställa det med.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...