Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla, Word-Excel, flera på samma sida


Monshi

Rekommendera Poster

hej

Sitter och funderar på att skapa ett kopplat dokument i Word och är inte helt familjär med vad som går.

 

Går det exempelvis, och då hur, att ha flera kopplade poster på samma sida i Word? Att jag exempelvis har presentkort i Word, sex på en sida, och vill koppla värdena och mottagarna till dessa presentkort till en lista i Excel.

 

jag vill ta värdet från första raden i listan på presentkort ett, andra på presentkort två osv.

 

Helt enkelt skriva ut sex presentkort på en sida och sedan så många sidor som det behövs för att gå igenom hela listan.

 

Går detta? Hur ska jag då formatera referenserna? Enda jag lyckas med är att det står till Lisa i alla presentkort...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah, Nästa post....

 

mmh, men den hämtar bara två poster ur listan...

 

får klura vidare...

 

..och har nu klurat klart. En nästa post räcker...

 

tack för hjälpen :)

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-06-02 16:18:45 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag har haft samma fundering en gång i tiden (finns en fråga på Eforum om det, utan svar).

 

Det _borde_ gå att villkorsstyra hur många poster man vill läsa in, men jag har inte forskat mera i det, jag löste det med rapporter i Access som jag körvia VBA-kod i Word.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem är nog löst, en ganska enkel frågeställning egentligen.

 

Nu ska det bara bli snyggt samt ordna ett praktiskt enkelt urval av de poster som ska skrivas ut. Det måste ju bli enklare än att skriva ut dem blanka och förhand skriva in uppgifterna... handlar bara om några kort per vecka.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Word vill inte riktigt det jag vill....

 

1: jag vill ha en bild i bakgrunden, samma bild flera gånger

2: Skriva ovanpå bilden

Försöker med en textruta, men då går det inte att länka mot Excel som jag vill.

Testar med tabell, men att styra var bilden hamnar....

 

nej, om det ska gå blir det nog att i bildprogram montera ihop x antal bilder, spara som storlek på A4 som passar i Word och i Word skapa en tabell som då matchar bilderna...frågan om det är värt besväret eller köra vidare på gamla viset...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag hade gjort det som en rapport i Access, om du har tillgång till det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste det på annat vis...

 

Jag skapar nu det hela i Excel istället, mycket enklare.

 

1: In med en bild

2: Lägg över x antal textrutor bilden

3: Länka textrutor mot celler på bladet.

4: En del med fasta data, text, en del från en tabell.

5: Kopiera din färdiga "etikett", blev nio kopior för mig.

6: Tabellen består av nio rader, på första rad kan jag ge ett index och det räknas upp på följande åtta raderna. Med en enkel PASSA och några INDEX kan jag sedan hämta de värden givet indexet från min tabell.

7: Uppdatera raden för data i de textrutor som ska hämta från tabellen.

 

De nio bilderna matchade så att de fyller en sida, har jag fler att skriva ut är det bara att ändra indexet och skriva ut igen.

 

Mycket enklare än att göra det i Word. Ivartfall för mig.

 

Fast givetvis, att ha det hela i en databas vore trevligt...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...