Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar av sig själv - IGEN!!!


Lindianerna

Rekommendera Poster

Lindianerna

Hej!

Har länge haft ett problem där datorn startar av sig själv lite när den själv känner för!! Har varit inne i Bios så den är inte "wake up on lan"!!

har även testat dra ut all Internetuppkoppling utan att det funkar!

Det finns inget i schemalagda aktiviteter eller "start och återställning" som är "fel"!!!

Va 1000:an är det som krånglar!! jag blir galen på detta!!

MVH /Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag kör med multikontakt mellan dator, skärm och skrivare.

Multikontakt med strömbrytare.

Och slår ifrån strömbrytaren i multikontakten när jag inte använder datorn.

Enkelt sätt spara ström, dagens prylar stänger ju aldrig av sig 100%.

 

Är det en stationär dator är multikontakten en 100% garanti för att den inte startar av sig själv. Är det en bärbar med inbyggt batteri så funkar multikontakten kanske inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindianerna

Hej!!

Glömde att skriva med att jag faktiskt har en sådan grenkontakt med "master and slave"-funktion men änså så startar datorn upp av sig själv!!

-det är en stationär dator!! har även testat att dra ur alla kontakter så som internet, mobila hårddisken, högtalare... allt men ändå startar den!?!

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

"Glömde att skriva med att jag faktiskt har en sådan grenkontakt med "master and slave"-funktion men änså så startar datorn upp av sig själv!!"

 

Verkar för min del som grenkontakten inte fungerar.

För om grenkontakten fungerar har du en stationär dator som går att köra utan att dra nån effekt från 230V vägguttaget.

 

Kör själv med en billig multikontakt (ca 40kr) köpt på Claes Ohlsson eller nått liknande.

Med Manuell TILL/FRÅN. Lyser RÖD när den är TILL.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog den där "master-slave"-funktionen som ställer till det. För den innebär väl att när datorn som sitter i master-uttaget är avstängd så stängs det som sitter i slave-uttagen av, men eftersom datorn aldrig stängs av helt och hållet så betyder det att allt är på jämnt. Säkrare funktion med en riktig grenkontakt som jannejanne beskriver och som jag också har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...