Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pivot och formler


Monshi

Rekommendera Poster

Formler i Pivot har sina begränsningar men jag är inte familjär med dem.

 

Antar dock att följande inte är möjligt inom Pivot-tabellen:

Jag har en tabell med fälten datum, id och avläst värde.

Jag skapar en pivot med Datum (grupperat år - dag (eller månad)) som radetikett, ID som kolumnrubrik och datafälten som skillnaden av summan av avlästa värden.

Dvs jag får x antal kolumner med löpande skillnad över avläsning på ett ID.

 

Nu vill jag räkna ut hur mycket som det avlästa värdet förändrats per dag. Inge konstig formel utanför Pivot, om Pivot med datum i B och avläst värde i C bara att skriva = C4/(B4-B3), men i Pivot? Som formel? Möjligt?

 

Okej, ovan givna Pivot kan jag ersätta helt med Summa.Omf-formler och lite manuellt arbete men Pivot är trevligt och smidigt att arbeta med. Okej nummer två, inget problem heller att fylla på med formler utanför Pivot men det vore trevligt med det hela i tabellen...

 

Se bifogad bild för ett klart exempel. De tre vänstra kolumnerna är inom Pivot, det jag vill få fram står i det två högra kolumnerna.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2009-06-01 16:11:12 av Monshi]

1143008_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Har du möjlighet att skapa en kub så kan du ju enkelt och automatiskt konvertera pivottabellen till formler. Fruktansvärt smidigt!

 

I Excel kunde man tidigare skapa egna OLAP-kuber, men denna funktion försvann i Office 2007 pga att "för få användare kände till funktionen..."

 

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lost me --- men kan säga att jag minns inte vilket ark jag hade det där problemet men det gäller fortfarande...formlerna i Pivot begriper jag mig inte på, tycker inte de ger något.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...