Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antal GB på C: inte i närheten av vad det borde vara


JohnRick

Rekommendera Poster

Enligt ovan...

 

Min interna HD ligger på 295 GB (eg 320 GB).

 

Under "egenskaper" och även som visuell karta är

det enligt datorn bara ca 63 GB ledigt utrymme kvar,

trots att jag enligt konstens all regler borde ha närmare det dubbla

(120 GB) när man går genom innehållet på samtliga undermappar.

 

Så sent som igår var jag uppe i knappa 100 GB ledigt utrymme.

40 GB kan väl knappast bara gå upp i rök? Vad är förklaringen?

Läser datorn det annorlunda efter den defragmentering jag nyligen gjorde t ex? Eller vad?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det är väl inte så att du har Microsoft Vista som operativsystem?

I så fall kan det vara en kombination av automatiska uppdateringar från Microsoft och att Vista sparar "återställningspunkter" för Vista.

Eller vad det nu heter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att du har Microsoft Vista som operativsystem?

I så fall kan det vara en kombination av automatiska uppdateringar från Microsoft och att Vista sparar "återställningspunkter" för Vista.

Det spelar väl i så fall ingen roll om det är XP eller Vista, eftersom det i båda finns automatiska uppdateringar och återställningspunkter.

 

Under "egenskaper" och även som visuell karta är

det enligt datorn bara ca 63 GB ledigt utrymme kvar,

trots att jag enligt konstens all regler borde ha närmare det dubbla

(120 GB) när man går genom innehållet på samtliga undermappar.

Är du säker på att du har ställt in att se både operativsystemfiler och dolda filer?

Systemåterställningspunkterna kan ta kring 15% av hårddisken med standardinställningen. Återfår du utrymme om du gör en diskrensning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Efter lite googlande på engelskspråkiga sajter har jag en möjlig förklaring:

 

Efter att jag gjort en defragmentering minskade diskutrymmet drastiskt - detta då windows skapar "skuggfiler" som ska användas vid eventuell systemåterställning. Windows skapar alltså dessa inte bara vid borttagande och eller ändringar, utan även vid defragmentering, vilket jag personligen tycker är helt värdelöst.

 

Hur som helst - jag gjorde en systemåterställning bara för att se vad som hände - och nu är jag uppe på 130 GB igen. Men med den fragmenterade disk jag hade sedan tidigare också. Måste således göra nån inställning i systemegenskaper e d innan jag defragmenterar på nytt om jag vill ha kvar utrymme. Eller åtminstone få windows att begripa att skuggfiler inte ska skapas vid en defragmentering.

 

Nämnas bör kanske att jag använder IOBits "Smart Defrag" i stället för Windows egen defragmenterare. Kan detta inverka tror ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är systemåterställningspunkter du menar så är utrymmet för dem maximerat till en viss procentsats av hårddisken, som standard har jag för mig att det är 12% i XP. Vid en diskrensning så kan man välja att alla systemåterställningspunkter utom den sista tas bort. Man kan själv också ta bort alla systemåterställningspunkter genom att stänga av systemåterställningsfunktionen, starta om datorn och så slå på funktionen igen. Sedan skapar man en ny punkt så man har någon att gå tillbaka till.

 

Systemåterställningsfunktionen slår man av och på här:

XP: Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Systemåterställning

Vista: Högerklick på Datorn - Egenskaper - Avanderade systeminställningar - Systemskydd

Avbocka resp. sätt tillbaks bockar för alla hårddiskar (kom ihåg hur det såg ut innan).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Ja så har jag lärt mig nått igen. Av er båda.

Jag kunde faktiskt inte begripa att ett OS (XP) som rymms på en 700MB CD skulle kunna förbruka 40GB till en systemåterställning.

Därför gissade jag på Vista.

Men inget verkar omöjligt idag.

 

[inlägget ändrat 2009-06-05 22:27:40 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...