Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta ett bra köp?


Bergros

Rekommendera Poster

Vad tycker ni, är dessa datordelar hyfsat anpassade för varandra och ger bra prestanda och kraft?

Tycker ni priset är rimligt samt är säljaren seriös?

 

Är absolut ingen hardcore spelkille men vill ändå ha möjlighet kunna spela något av de nyare spelen.

Många stora frågor men jag är jättetacksam för åsikter.

 

http://www.boulevard.se/dator.aspx?ID=221

 

Chassi; CoolerMaster Dominator 690

Nätaggregat; 700W High-end modular

Moderkort; Asus M3N78 PRO

Processor; AMD Phenom X4 9650 2.3GHz AM2+

Minne; 4GB Corsair DDR2 800MHz

Hårddisk; 1000GB S-ATA 7200RPM

CD-enhet; DVD+-RW 22X Dual Layer

Grafik; Nvidia GTS250 512MB 2XDVI

Operativsystem; Windows Vista Home Basic 64-bit

Summa; 9357kr

 

Plus tangentbord/mus; 295kr och LG TFT 19” 1348kr

Totalsumma; 11000kr

Tusen tack /E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Min åsikt:

 

Jag skulle aldrig köra en 4-kärnors processor på ett moderkort

med 4pinnars 12V matning, se bildexempel långt ner på sidan

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/ga-p35-ds3l_9.html#sect0

 

Jag skulle aldrig köra en 4-kärnors processor på ett moderkort

utan kylflänsar på kretsarna runt processorn som förser processorn med ström.

En modern 4-kärnors processor drar upp mot 100Ampere vid maxbelastning.

Det blir varmt, Värme som kan ge oväntat kort livslängd.

Kan jämföras med att vanliga säkringar i 230V elskåpet är på 10Ampere.

 

Jämför

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=399973

och jämför dator från Inet

https://www.inet.se/datorer/stationaera/inet-experienced-gamer/1517090/

varenda pryl redovisas inklusive fabrikat på nätaggregat och det är ett aggregat med topptestresultat

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/corsair-psu-roundup.html#sect1

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jämföras med att vanliga säkringar i 230V elskåpet är på 10Ampere.

Nej det kan det väl inte... En 10A-säkring på 230V ger dig ett maximalt effektuttag på 2300W (det är rätt myket mer än vad en quadcore drar).

 

100A*12V innebär ett effektuttag på 1200W och även om jag undrar om du verkligen har rätt i siffran 100A så visar det rätt tydligt att de 10A i proppskåpen inte är direkt jämförbara med dina 100A i processorn.

Eftersom en Q8400 från Intel anser sig dra 95W så får man anta att det är rätt långt ifrån 12V om det ska bli några 100A och det är ju rimligtvis mer intressant med effektuttaget än strömstyrkan när det gäller värmen, väl?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 100a är nog snarare på 1.2-1.4 volt beroende på vad datorn kör med för vcore, men 100ampere låter fortfarande lite mycekt, sålänge man inte kör överclockat.

 

q9300 drar runt 60 max, med en vcore på runt 1.2 blir det:

 

60w/1.2volt =50 ampere, men ja, det är fortfarande rätt mycket och ett bra moderkort är alltid bra att ha:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har också svårt att tro att det skulle vara på 12V. Hursomhelst, 60 eller 95W är inte speciellt mycket. Det är sällan maskiner i hemmamiljö maxar över längre tidsperioder så snitteffekten ligger förmodligen bra mycket lägre.

 

Ett bra moderkort ska man ha jag ville mest peka på att det inte går att jämföra äpplen på moderkortet med päron i proppskåpet så där och använda det som bevis för att det blir mycket värme.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni, är dessa datordelar hyfsat anpassade för varandra och ger bra prestanda och kraft?

 

Ja, det känns ganska balancerat, dock har ju processorn kunnat varit en phenon 2.

 

priset känns helt okej, men visst går det att få det lite billigare på andra affärer altenativt bygga själv, men jag tycker inte det är speciellt överpris heller, :thumbsup:

 

Boulevard har jag alldrig handlat ifrån men jag har ej heller hört något som tyder på att man inte bör handla där, så det värkar lungt :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Men alla inlägg talar om ström på 50A eller mer. Det är en hel del ström som ska gå genom strömmatningschipen. Och matningen i moderkortet till sockeln.

 

[inlägget ändrat 2009-05-31 05:18:52 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en hel del ström som ska gå genom strömmatningschipen.

 

Japp, det är välldigt mycekt, och speciellt då amd phenon (version 1) drar hela 125 watt, och inte runt de 60-70 en intel q9300 drar.

 

Men Jag skulle inte vara så orolig endå, med tanke på att du troligen inte är den enda som har den konfigationen,dem läre ju ha såld en del sådanna datorer, och om nu moderkortet skulle gå sönder så läre det ju gå att reklamera till butiken :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Mja "lite hög" temperatur leder ju normalt inte till omedelbar katastrof. Det vanliga är att man får en långsam nedbrytning av halvledarna vid hög temperatur och garantin är ju normalt på 1 år för billiga produkter.

Och många hoppas nog på lite längre livslängd, än tex 1 ½ år.

 

En annan sak är hur mycket processorn belastas. Jag har en Q6600 (2,4GHz,65nm) i den här datorn och vid surfning ligger den på ca 1% CPU-belastning.

Och med ett nyare moderkort GA-EP35-DS4 så klockas Q6600 vid surfning i 1,6GHz

(d-s vad jag felsökte innan jag körde CPUstability och såg att den gick upp till 2,4GHz direkt vid belastning)

Men jag har inte Flash installerat.

 

Så hur mycket stryk elektroniken får beror med modernare moderkort antagligen på hur belastad processorn blir vid normal användning. Och belastas den obetydligt så är ju frågan vad nytta man har av Quad jämfört med en Duo.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanliga är att man får en långsam nedbrytning av halvledarna vid hög temperatur och garantin är ju normalt på 1 år för billiga produkter.
Men reklamationsrätten på ursprungliga fel är 3 år. En felkonstruktion så att datorn inte tål normal användning utan att gå sönder är ett typexempel på ursprungligt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men reklamationsrätten på ursprungliga fel är 3 år

Fast i praktiken är det rätt svårt att visa att det är fel som faller in under reklamationsrätten i KKL när det gäller ekonomi. Om det är en tillverkare som tycker att det är värt smällen för att få en nöjd kund så går det, annars vetefan.

 

Det ska nog rätt mycket till för att situationen ska inträffa, jag skulle inte bli allt för uppskrämd av jannejannes varningar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...