Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SMS Bedrägeri


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Nu blivit lurad på runt 100 kr efter att ha fått skumma SMS från 72722 och är tydligen inte ensam heller:

http://www.vemringde.se/index.php?q=72722

 

 

Exempel på SMS:

Idag 12.32:

Din poang for denna spelrunda är 0. Ingen fara!

 

Skickade STOP till 72722 eftersom folk där hade gjort det. Fick då svaret kl 12.38:

Du har framgångsrikt sagt upp vår tjänst pa 72722. Vill du vinna fantastiska priset? Skicka ordet JA till 72722.

 

 

Men sen 12.47 var det igång igen och jag fick ett nytt SMS som kostade mig 35 spänn!!

 

Ny runda! Vilken är den officiella huvudstaden i Sydafrika A Durban B Pretoria + senaste rundans poäng 0

 

 

 

Ett tidigare sms jag fick för någon månad sedan var en fråga om vad Kapten Krok blev uppäten av för något djur (haj eller krokodil)....

 

Har inte anmält mig till något sånt här skit, fattar inte ett piss hur det ens är möjligt att de kan göra detta!!

 

 

 

Michael Nimstad kommentar på vemringde.se:

72722 ägs av "Emexus", som har samma kundtjänstnummer som något som kallas "2 way traffic". Deras telefonnummer är 0770-339978.

Sedan förmedlas SMS-tjänsterna tekniskt via M-blox, men de slår ifrån sig precis som operatörerna. Jag kommer dock att fortsätta samtal med operatörernas ledningar om att inte medverka till förmedling till dylika oetiska tjänster (medhjälp till brott är mitt yrkande).

Tjänsten stoppas med att SMS:a ordet STOP till 72722.

Tjänstern uppstår från början genom att man kan anmäla sig för ett gratis SMS på t.ex. mypengo.com, och sedan får man ett svar med en kod som man anger på siten. Där kommer en avtalstext som man får skrolla sig igenom och som innefattar en hyfsat dold information om ett abonnemang om SMS på 30 kr per vecka.

Det är svindleri och bryter i min uppfattning både mot avtalslagen i avtalets utformning och mot att man gör det mot minderårig (i vårt fall en 11-åring som inte förstår alls vad som hänt).

Jag kommer förmodligen att driva en rättstvist upp till prejudikat för även om det är småpengar är det svindleri och vi måste reagera. Hjälp gärna till!

Operatörerna låter dig spärra abonnemang för betal-SMS, men det går inte på kontaktkort.

 

 

Vad ska jag göra??

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-29 13:07:46 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju inte vara detta heller? Eller hur?

 

 

http://smsking.se/registrer.asp:

 

5. INFOMEDDELANDEN/ABONNEMANG:

--------------------------

Som medlem på SMSKing.se accepterar du att betala för ditt abonnemang i form av 2 sms varje månad. Max pris per sms är 25 kr. Medlemskapet är löpande och förnyas automatiskt 15 dagar i taget tills du själv säger upp avtalet.

 

6. STÄNGA/AVSLUTA KONTO:

--------------------------

För att avsluta ditt medlemskap på SMSKing.se skickar du meddelandet SMSKING STOP till 2440 i Norge eller SMSKING STOP till 72320 i Sverige. Detta för att vi ska ha en bekräftelse från dig på att kontot och tillhörande data ska tas bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Du ska överhuvudtaget aldrig svara på sådana där nummer. Att de ger dig info om hur du avslutar "abbonnemang" kan man lita lika mkt på som avregistreringslänkar i spam-mail.

 

Förresten, vad är det som händer här, blir du debiterad även för mottagande av sms, som du inte beställt? Polisanmäl isåfall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag har inte fattat hur jag polisanmäler dessa saker.

 

Och jag det är när jag får emot SMS som jag blir debitterad på ca 30 kr...

 

Trodde det hade med smsking.se sist jag fick ett skumt sms och alla pengar försvann på kontantkortet. Frågade då de på smsking.se men sa att det inte hade med det att göra. Frågade nu i fredags om de har någon koppling till 72722, men har ännu inte fått något svar. Vad jag förstått så ska de inte ha det eftersom det i sådana fall ska komma från 72320:

 

http://smsking.se/registrer.asp

5. INFOMEDDELANDEN/ABONNEMANG:

--------------------------

Som medlem på SMSKing.se accepterar du att betala för ditt abonnemang i form av 2 sms varje månad. Max pris per sms är 25 kr. Medlemskapet är löpande och förnyas automatiskt 15 dagar i taget tills du själv säger upp avtalet.

 

6. STÄNGA/AVSLUTA KONTO:

--------------------------

För att avsluta ditt medlemskap på SMSKing.se skickar du meddelandet SMSKING STOP till 2440 i Norge eller SMSKING STOP till 72320 i Sverige. Detta för att vi ska ha en bekräftelse från dig på att kontot och tillhörande data ska tas bort.

 

 

Så skumt, men vet att detta började i samband med smsking.se så är väl de jag ska polisanmäla antar jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Björn@boggbetting

Jag tycker det här företagen beter sig så idiotiskt dumt och det förstör så oerhört mycket för de som bedriver helt laglig versamhet. Vi har ett företag på ************* där vi säljer våra tjänster med SMS. Du får ALLTID information om hur du ska sluta. Du får alltid information i varje SMS om vad det kostade. Du får påminnlser om du har prenumererat en tid som du måste göra ett AKTIVT val för att få fortsätta. Det finns inga bindingstider. De dyra tjänsterna får man alltid ytterliga en fråga. "Denna tjänst kommer kosta xxx SMSa OK för att godkänna". Detta borde vara lagstadgat så att sånna som vi kan sälja våra produkter utan att människor blir oroliga!

 

Tagit bort företaget, se separat inlägg

Cecilia -Moderator för Avreagera dig!

 

[inlägget ändrat 2009-09-01 13:53:41 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker framförallt på alla småbarn de lurar, för det är uppenbart att de gör det och det är det som gör mig förbannad. Men ert företag är ju bra mycket seriösare ett detta mongo företag som lever på lurade människor verkar det som...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn@boggbetting

Ja det gör de verkligen känner själv de som blivit drabbade. jag är för mycket striktare kontroller för att alla ska våga använda sådanda tjänster. För det är ett bra sätt att få kortare infromation på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämen verkligen, förstör ju för er som är seriösa. De kände sig ganska dumma när jag ringde dem och fråga hur jag hade gått med på deras skit abonnemang. De verkade ha bråttom att lägga på dessutom, vilket säger en hel del.

 

Men det måste ha varit något ställe som jag skrev in mitt lösenord och sen skrev in en kod på en hemsida som jag fick via sms, ofta är det såna här sannoliksfrågor som hur lång kommer du bli osv så då står det väl i textstorlek 2 typ att det kostar 30 kr sms någonstans när man gör detta testet som man tror är gratis...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag redigerade bort din länk till företagsnamnet därför att Eforum inte ska användas för reklam enligt reglerna.

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8 regel 5

Och ingen har efterfrågat tips på sådana tjänster som företaget erbjuder.

 

En länk på Eforum medför en höjd rankning i Google så det påverkar företaget på ett positivt sätt. Jag hoppas att du inte har varit ute för att göra reklam för er utan för att vara hjälpsam, men vi måste vara hårda i det här avseendet eftersom det är alltför många som försöker utnyttja Eforum på fel sätt.

 

Cecilia

Moderator för Avreagera dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...