Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra master och slave på en laptop?


majabus

Rekommendera Poster

Ja ghar en laptop med 2 st hårddiskar och nu har förmodligen C: totalhaverierat. Jag har öppnat och kollat men det ser ju förstås inte likadant ut som i en stationär ;)

Nu vill jag ju koppla bort C: och installera windows i D: och göra den till C:

 

Ändrar jag detta vid formatering? Helst hade jag velat kunna rädda innehåller i C: för jag hann förstås inte göra en fullständig backup...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är en dator som är 4-5 år gammal eller mer så har den troligen SATA-hårddiskar och sådana har ingen Master/Slave-inställning.

 

Om du tar bort den nuvarande C: och flyttar D: till C: plats så borde det bli som du vill. När installationen är klar så kan du ansluta den urtagna hårddisken på platsen för nuvarande D: och om den inte är alltför trasig så borde det gå att läsa filerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är 3 år gammal. jag har bytt CR2032 batteri idag i hopp om att det bara var det, men det hjälpte inte.

Jag har kollat på hdd och de ser inte alls likadana ut så det är inte bara att skifta plats på dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat windows i D: och fått det att funka. Nu kan jag göra backup från C:, men de tär jäkligt märkligt att jag ens kan se C: i utforskaren om den hdd nu är död...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men de tär jäkligt märkligt att jag ens kan se C: i utforskaren om den hdd nu är död...
Hårddisken i sig behöver inte vara trasig bara för att Windows inte fungerar på den. Det räcker ju med att en viktigt Windows-fil har "gått sönder" för att Windows ska sluta fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad rekomenderar du att jag ska göra?

 

Tänker jag fel om jag säger att jag nu gör en backup på min C:, därefter formaterar jag igen och tar då bort C: och ersätter D: till C:..

är detta möjligt i praktiken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något problem med att ha Windows på den hårddisken där det är nu?

 

Testa hårddisken C: med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inget problem för mig att ha windows i D: förutom att jag vill ta bort C: som ändå ligger och spökar. Som det är ju har jag ju 2 windowsxp installera på datorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt kommer uppstarten?

Vad händer?

 

Man har reklamationsrätt i 3 år när det gäller ursprungliga fel så för dig så kan det vara viktigt att veta om datorn är lite mer eller mindre än 3 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer vid uppstart är att loggan på fujitsu kommer upp sen blinkar det till en blå ruta och sen dör den.

 

Datorn är en sk kommundator och garantin gick ut nu sista april, snacka om otur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se något om vad det står i den blå rutan?

Om du går in i BIOS-inställningarna dör datorn då också?

Det bör ju stå någonstans bredvid loggan vad man trycker på för att komma in i BIOS, t ex kan det stå Press Del to Enter Setup eller F2 = Setup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag hinner inte läsa på den blå rutan.

 

jag kan komma in i biosen men vad hjälper det menar du? vad ska jag ändra där?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest på om "döendet" beror på tiden som datorn har varit igång eller beror på vad datorn gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn dör om jag inte tex trycker att jag vill gå in i biosen.

 

Som man gör normalt, väntar till datorn ska bli klar att avända och win startat upp som det ska ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på något strömförsöjningsproblem eller kanske överhettning beroende på damm. Damm kan man åtgärda genom att köpa en burk med tryckluft som man blåser in i ventilationshålen. Men strömförsörjningsproblem är inget man kan göra något åt själv i en bärbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller jag på att formaterat hela datorn och har bytt ut hårddiskarnas partitioner, få se om det nu hjälper. För det kan ju vara så att C: var på väg att dö helt. Damm tror jag inte på för den ser jättefin ut inuti, inget damm där.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...