Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandvägg med olika "profiler"


[Esc]

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag får i dagarna hem en ny pc med ett 3g-abbonnemang. Hemma har jag ett nätverk bakom min router, där jag delar mappar mellan mina datorer för att synkronisera filer.

 

Hemma kommer denna att ansluta till routern via vanlig wifi för att jag ska kunna komma åt gemensamma mappar, och skrivare. De datorer jag har hemma har antingen Zone Alarm, eller (en) som har Norton Internet Security, där jag har lagt till de andra lokala datorerna som "Trusted Zone"

 

Vad jag nu undrar är om det finns någon bra brandvägg där jag kan ha olika profiler. Så när jag tar med den nya datorn med 3g-modem och kör via det så ska jag inte tillåta andra datorer att komma åt en utdela enhet på den, och när den kommer hem till mitt vanlig nätrverk (och inaktiverar/tar bort 3g-modemet) så fungerar den som tidigare på nätverket.

 

Min fråga är: Klarar Zone Alarm (free) detta? Eller finns det någon annan brandvägg som ni rekommenderar som klarar detta. Norton IS som jag har på en av datorerna gillar jag egentligen inte då den bestämmer själv ofta vilka program den tillåter, och att jag inte kan välja t.ex. en specifik ip-adress, eller ett intervall som "trusted zone"

 

Tack på förhand

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har helt fel men behövs det?

När du är ansluten via din router så sitter du ju på "insidan" nätverket, Trusted Zone(eller liknande).

När du ansluter via 3G så är det ju InternetZone (eller liknande).

 

Brandväggen(alla) hanterar väl detta per automatik?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ansluter via 3G så är det ju InternetZone (eller liknande).

 

Brandväggen(alla) hanterar väl detta per automatik

 

Ja, så kanske det blir. Och som 3G-ansluten kommer jag inte att få en 192.168.1.xxx-adress... Och det är bara dem jag ger brandväggsåtkomst till "Delade mappar".

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...