Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Filuppladdning

*Flashrider*

Recommended Posts

*Flashrider*

Hejsan,

Jag har ett formulär där användaren ska kunna ladda upp en bild. Nu är det så att jag tänkt att utveckla formuläret så att användaren ska kunna ladda upp 2 och 3 bilder om de vill det. Hur löser man det smartast, har gjort så att sidan postas om med all inmatad info automatiskt återifyllt, men <input type file""> verkar inte kunna ta value värden av säkerhetsskäl? Är det bara att lägga till 2 nya input rader och posta alla 2 eller tre filerna på en och samma gång, eller finns det smidigare sätt att göra, med php?

Ja, ett förinfyllt värde i inputboxar går, som skriver, inte. Finns inte heller någon nytta med det, egentligen.

Om användaren skall kunna ladda upp flera filer använder du lika många fil-fält. Det finns dock javascript som "on-the-fly" kan utöka med fler fil-fält så slipper du skriva ut 3-5 st.

På serversidan gör man en loop, men det är lite beroende på hur man gör på klientsidan.

Här är ett förslag på uppladdningsfunktion för flera filer.

http://valums.com/wp-content/uploads/ajax-upload/demo-jquery.htm

*Flashrider*

Jo det går ju i vanliga text boxar men inte i file boxar tydligen, hade varit smidigt för användaren att slippa bläddra fram filen igen tänkte jag... Får pröva med javascript då istället..

Tack för hjälpen

skall användaren ladda upp samma fil eller är det i syfte om ngot går fel vid uppladdning?

Vilka fel tänker du då isf?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...