Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid uppstart av win2000...


cleanmupp

Rekommendera Poster

HJÄLP! Har fått allvarliga problem med min dator. Har inte sett något konstigt med den och inte laddat ner några filer eller öppnat några mail sedan senaste uppstarten av datorn. Har endast surfat runt på vanliga sidor samt chattat på msn och Yahoo. Ikväll hade jag tänkt köra superantispyware innan jag skulle sova och vid uppstart av det såg jag att det fanns en uppdatering av programvaran. Körde aldrig programmet. Tänkte göra det efter omstart av datorn. Efter uppdateringen startade jag om datorn. Tyvärr kom jag inte långt. Får blåskärm vid start av windows 2000. Vet inte vad det kan bero på. Tycker mig inte ha gjort något annat än det jag vanligen gör. Kollade hijackthis just innan jag startade om datorn å såg inget konstigt. Har ingen återställningspunkt och jag kommer mig inte in i felsäkert eller felsäkert med kommandotolken. Följande stoppkod kommer vid vanlig uppstart och den senare är vid felsäkertläge...Kan ha missat nån nolla..

STOP: 0x0000007B (0x81831030,0xC000032,0x00000000,0x00000000) INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

 

STOP: 0x0000007B (0x81835B10,0xC0000032,0x00000000,0x00000000) INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

 

Kan det va uppdateringen av superantispyware som saboterat något i windows. Kör som sagt bara win2000 update4... Eller är tror ni att det är något virus. Har som sagt inte märkt av några som helst problem förut. Stoppmeddelandet uppmanar till att kolla efter virus samt köra CHKDSK /F...men det är ju omöjligt när datorn inte går att starta alls. Finns det något jag kan göra?

vet inte om jag ska posta det här i det här forumet eller i win2000. Men testar här för det gäller troligvis ett virus eller ett antivirusprogram...Eller...jag vet inte...Bryter ihop. Förstår inte ett skit

TACK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet betyder att det är något fel på de Windows-filer som behövs tidigt i uppstarten. Det kan t ex bero på att det har blivit något fel på hårddisken eller dess filsystem och det är därför som chkdsk föreslås. Jag vet inte hur det är med installationsskivan för Windows 2000 men på XPs installationsskiva så finns det en reparationskonsol där man bland annat kan göra chkdsk. Men om hårddisken håller på och går sönder så kan en chkdsk göra saken värre och då bör man i stället börja med en test av hårddisken.

 

Prövade du med senast fungerande konfiguration i samma meny som den du väljer felsäkert läge i?

 

Källor:

http://www.aumha.org/a/stop.php

http://msdn.microsoft.com/en-gb/library/ms795508.aspx

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

----------

Flyttar tråden till forumet för bland annat Windows 2000. Det är osannolikt att det beror på uppdateringen av SUPERAntiSpyware.

 

Cecilia - Moderator för Virus, skadliga program & botemedel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag är bortrest och har inte tillgång till datorn. Gick in och kollade efter senast fungerande konfiguration, men ingen fanns sparad. Ska gå in i BIOS då jag kommer hem å kolla vad jag kan luska ut. Snackade med en datorkunnig vän å han trodde det den enda "lösningen" var att formatera om. Han gissade att den senaste versionen av Superantispyware ställde till det med systemfilerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med installationsskivan för Windows 2000 men på XPs installationsskiva så finns det en reparationskonsol där man bland annat kan göra chkdsk.

 

Reparationskonsollen finns med i Windows 2000 däremot finns inte funktionen för återställning annat än om man tidigare skapat en reparationsdiskett.

 

Gå in i bios och ställ om boot alternativ (boot sequence/boot priority e.d.) för CD som första boot val, sätt i Windows 2000 installations CD och starta datorn, var beredd på frågan om du vill acceptera CD boot, inne i installationsprogrammet får du frågan om du vill installera eller reparera, välj R för reparation och du kommer till reparationskonsollen.

 

Skriv chkdsk/f vid prompten.

 

Har du innan felet uppträtt skapat en reparationsdiskett så skulle du kunna använt det automatiska reparationsalternativet, har du inte någon sådan diskett måste du manuellt reparera.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...