Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fläkt låter!

weazl

Recommended Posts

Kan någon hjälpa mig med min burk. Fläkten låter som ett mindre flygplan och jag har inte fattat hur man ställer ner den....Ganska irriterande....

..vad för fläkt. Den på processon, den i nätagget, den på grafikkort, de(n) i chassit?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

jag vet inte riktigt vilken det kan vara men den låter riktigt mycket..en kompis byggde ihop datorn men jag vet inte hur bra jobb han gjorde....tror att det är grafikkortet som låter men det kan lika gärna vara processorn...

Stefan Eklinder
weazl skrev:

jag vet inte riktigt vilken det kan vara men den låter riktigt mycket..en kompis byggde ihop datorn men jag vet inte hur bra jobb han gjorde....tror att det är grafikkortet som låter men det kan lika gärna vara processorn...

Lagren i fläktarna kan bli slitna. Kan gå snabbt om det är budgetfläktar.

Stoppa en fläkt i taget och lyssna om oljudet försvinner.

Kan dock vara vanskligt att göra när det gäller processorfläkten, men övriga ska det inte vara några problem att göra det med.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

- Sigfrid Siwertz.

Kolla varvtalen och temparna med t ex HW-monitor från CPUID:

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Dock visas inte temp och fläktvarvtal om inte fläktarna är anslutna på moderkortet och därmed kan ta emot signal från fläkten.

CPU-fläktproblem: Öppna datorn och gör rent CPU-kylflänsen genom att skruva av fläkten från kylflänsen. OBS lossa inte kylflänsen från CPU:n! Du gör rent med en pensel och dammsugare på lågt varvtal. Var försiktig så att du inte kommer emot några datordelar med dammsugarmunstycket; håll fingrarna runtom. Hjälper inte detta, byt kylpaket (fläkt+kylfläns).

Grafikkortsfläktproblem: Ingen demontering, enbart försiktig dammsugning enligt ovan. Hjälper inte detta, byt grafikkortsfläkt, lagren kan vara slut.

Chassifläktproblem: Byt till ny/nya. Jag kan rekommendera Noctua, mycket tysta, tyvärr inte högsta kylkapacitet.

Hur gammal är datorn?

Vilken som låter det är lätt att konstatera. Stanna fläkt är ett sätt men inte alltid så bra för fläkten. Ett annat är att ta en pappskiva eller liknande och skärma bort ljudet från olika fläktarna, då brukar man kunna höra vilken det är.

Om ny dator kan man ana att det är processorfläkten som låter, inte alltid det är så bra kylare/fläkt där.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...