Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köpa musik på nätet


silvas

Rekommendera Poster

Jag vill köpa en låt på nätet för att använda som bakgrundsmusik i min videofilm som jag sammanställer i Windows MovieMaker. Den låt som jag köpte för 9 kr på LegalMusic går inte att få över till MovieMaker. "Digitalt kopieringsskyddad" blir svaret när jag försöker. Jag måste väl kunna köpa en kopieringsmöjlighet också?

 

/silvas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste väl kunna köpa en kopieringsmöjlighet också?

Det måste du väl inte alls. Det beror ju helt på den som säljer låten. Det är inte konstigare än att du inte måste kunna köpa en låt för 9 kronor och ha tillstånd att ge ut en samlingsskiva med den på.

Med tanke på att det är IFPI som ligger bakom LegalMusic (iaf .se) så är det nog sannolikt att du får räkna med samma prislista som man vanligtvis har och då får du nog slanta upp mellan 4 och fem siffror om du ska köpa något som ska gå som bakgrund på en video-film. I IFPI:s värld finns nämligen inte möjligheten att du bara gör något som ska användas hemma i DVD-spelaren för att visa t.ex en film på sitt barn för nära och kära.

 

Som lite kuriosa kan nämnas att det var IFPI som i piratebay-rättegången hävdade att det inte går att sälja musik på nätet när man tävlar med gratiskopior, trots detta beskriver de här hur bra det fungerar :-)

http://www.legalmusik.se/?page_id=9

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring dem och fråga vad det skulle kosta.

 

Annars är rätt svar att det beror på vad det är för filmproduktion, om allt du ska göra är att ha den hemma och visa för farmor när hon kommer på besök behöver du inte betala en krona, bara ta dig förbi skyddet som försöker hindra dig från att använda musiken på det sätt du har rätt till. Om du däremot gör en film för CUF för att locka så många som möjligt i din skola att rösta på Centern i EU-valet så är det förmodligen en prislista du behöver och den kommer att vara baserad på en skattning av publikens storlek.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlighet jag ser är att köpa hem skivan och sedan rippa låtarna du ska andvända, då man värkar få rippa skivor och lägga in i datorn för PRIVAT bruk(har jag fel, rätta mig gärna) , kostar väll mer än 9 kronor men inte så pass dyrt heller...;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan han göra så, fast om han redan köpt låtarna kan han lika gärna rippa de han köpt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag gjorde som du skrev. Nu har jag musiken på plats, MEN det funkar inte som tänkt. Startlåten går bra EN gång, men inte efter omstart. Nästa låt ljuder ingenting. Det är kanske nått special i programmet.

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...