Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Höjning av bolån


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Jag blir vansinnig på SBAB och deras telefonköer, efter 30min i kö idag bröts dessutom samtalet. Allt jag vill är att få ett litet förtydligande av ett formulärsfält på deras sajt, någon här kanske har erfarenhet och kan svara istället.

 

Jag ska ta ett nytt lån på min lägenhet, där jag redan har bolånet hos SBAB, dvs. en höjning av bolånet typ. Till detta finns ett ansökningsformulär på deras sidor (se nedanstående adress) och det här jag fastnar. Ett av fälten lyder så här:

"Jag värderar bostadsrätten till (kr) *"

 

http://www.sbab.se/2.130/2.149/2.172

 

Hur skall man tolka denna tvetydiga fråga då de i övrigt inte specifikt efterfrågar en yrkesmässigt uförd värdering i samband med lånet (då borde ju frågan ha utformats som vad en värderingsman värderar borätten till)?

Skall jag ange vad jag betalade för sex år sedan, vad andra i huset anger som utropspris när de säljer, vad de flesta av lägenheterna i huset hamnar på efter budgivning?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ska fylla i vad du tror att din lägenhet skulle inbringa på marknaden idag. Dvs ungefär vad övriga i området fått för motsvarande lägenhet/bostadsyta.

 

ed: eller som de skriver på sin webb

Värde på boendet

Fyll i bostadens värde (köpeskilling eller resultat från värdering).

(från annan sida iofs)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-05-25 14:29:09 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Tack Monshi, så då handlar det egentligen om en egen uppskattning baserat på observationer, så länge man inte har tagit ditt yrkesman. Lite vanskligt egentligen när exakt samma typ av lägenheter i huset har hamnat på allt från 950 till 1400 TKr. Nå, drar väl till med ett medelvärde och hoppas på det bästa.

 

Poäng!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| tranquility |

Frågan kan vara mycket men särskilt tvetydig tycker jag inte den är. Framgår rätt tydligt vad banken vill ha för uppgift, sedan om informationen är värt något är en annan fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...