Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallera SoundMAX


HenrikC

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har låtit min dator stå hos en kompis i ett par dagar. När jag sedan tog hem den igen och kopplade in den får jag följande meddelande när jag startar upp.

 

Konfigurationen av din ljudhårdvara har ändrats. Du måste ominstallera SoundMAX

 

Jag har mycket begränsad kunskap om datorer så jag har sökte igenom hjälpsektionen och letade på Internet men jag har fortfarande ingen aning om hur jag skall göra för att installera om SoundMAX. Hur ska jag gå till väga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en märkesdator, t ex HP, gå till support/drivrutiner på deras sida. Ange datormodell och operativsystem, ev välj språk. Leta på drivrutin för Soundmax, ladda ner och installera.

 

Om det är ett hembygge, gå i stället till moderkortstillverkarens sida. Viss hjälp kan du få här:

 

http://forms.analog.com/Form_Pages/soundMAX/soundMAXtechSupport.html

 

[inlägget ändrat 2009-05-24 00:31:58 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

 

Jag hittade moderkortstillverkarens hemsida och laddade ner drivrutinen härifrån. http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=M2N-SLI%20Deluxe

 

därefter försökte jag att installera den men fick upp följande felmeddelande.

 

Bussdrivrutin för HD Audio erfordras och denna hittades inte på datorn.

 

Jag sökte efter problemet på Internet och fick upp följande inlägg:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=857833

Vilken i sin tur ledde mig till den här tråden:

http://www.geekstogo.com/forum/lofiversion/index.php/t122557.html

 

Tråden ger följande instruktion:[log]

I had the same problem! here's what fixes it.

 

First you need to find the HDA driver from somewhere online, shouldn't be too hard. Then :

 

Right Click, 'My computer'

Left Click, Tab labeled 'Hardware'

Left Click, Button labeled 'Driver Manager'

Right Click, PCI Device with yellow exclamation mark (This is the Audio Card)

Left Click, Either 'Update Driver' or 'Install Driver'

 

Follow the wizard and find the file it wants(HDAudBUS.sys), this is the audio card! Once you find the file, and install it go back to the M2n-E cd-rom and it will start right up! I registered just so I could post this to help other people! BTW, it's not a PCI device, it's an onboard audio, it just appears that way in the device manager.

 

Works ^_^

 

Sincerely,

Ezekiel

[/log]

 

Jag sitter fast på

Right Click, PCI Device with yellow exclamation mark (This is the Audio Card)
då jag inte hittar mitt ljudkort (eller ett gult utropstecken) i enhetshanteraren. Vad har jag gjort fel? Vad ska jag göra nu? Skulle uppskatta om jag kunde få fortsatt hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte alltid stå vad det är för enhet som drivrutin fattas för i Enhetshanteraren. Alla gula frågetecken bör/måste bort genom att högerklicka på dem och installera drivrutin. Ibland kan det fungera att välja att söka på internet i första valet och installera automatiskt.

 

Vad har du för dator?

 

Märkesdator:

På t ex HP:s sida finns bussdrivrutin för Intelljud som måste installeras före Soundmax. Hämta alla drivrutiner från datortillverkaren.

 

Hemmabygge:

Installera Chipsetdrivrutin (version 9.19) först från moderkortstillverkarens sida. Prova sen igen med Soundmax (Version 5.10.1.6110).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har installerat chipsetdrivrutinerna men jag får fortfarande upp samma meddelande när jag försöker installera SoundMAX.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chipsetdrivrutiner påverkar inte ljudet i detta fall. Som jag förstått det är Microsoft UAA som är problemet. Har du XP, se till att SP3 är installerat.

 

Finns

 

Enhetshateraren > Systemenheter > Microsoft UAA-bussdrivrutin för High Definition Audio?

 

Har du inga gula utropstecken (eller frågetecken) i Enhetshanteraren? Om du har det, högerklicka och välj Uppdatera drivrutin... > välj att ansluta till Windows Update

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhetshateraren > Systemenheter > Microsoft UAA-bussdrivrutin för High Definition Audio finns inte. Inga gula frågetecken eller utropstecken. Service pack 3 är installerat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittar ditt ljudkort under Enhetshanteraren > Ljud- video- och spelenheter betyder det att Windows inte hittar hårdvaran. Kan det vara trasigt på moderkortet?

 

UAA: Har inte testat denna , men den är värd ett försök:

 

http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/OTHER-SOUNDCARDS/Microsoft-UAA-Bus-Driver-for-High-Definition-Audio.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade tyvärr inte.

 

Problemen började som sagt i samband med att jag flyttade datorn, så det låter rimligt att det skulle vara fel på moderkortet.

 

Vad bör jag göra i sådana fall? Räcker det med att köpa och installera ett nytt separat ljudkort eller kommer det att skapa problem med det som redan finns integrerat i moderkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inget svar, fanns det inget ljudkort i

 

Enhetshanteraren > Ljud- video- och spelenheter?

 

För att klargöra att du saknar ljudkort:

 

Enhetshanteraren > Åtgärd > Sök efter maskinvaruförändringar

 

Då ska ljudkortet hittas, eller i varje fall en okänd enhet med gult frågetecken synas.

 

Det kan t ex heta Realtek High Definition Audio

 

Om du saknar ljudkort går det naturligtvis inte att installera drivrutin för ett sådant. Jag har inte testat, men det borde inte vara några problem att t o m ha flera ljudkort installerade, om bara endast ett är aktiverat åt gången. Ett separat ljudkort får du från ca 200 kr och uppåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde haft en rad med Realtek eller liknande för ljudkort. I ditt läge skulle jag köpa ett separat ljudkort och installera det.

 

Vill du passa på att uppgradera datorn, kan en sats med moderkort, minnen och processor göra susen. Men då kan du åka på att installera om Windows i värsta fall, samt dessförinnan ta backup på alla personliga filer. I bästa fall behöver du bara installera om drivrutiner för moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...