Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update Problem på ny ominstallerad Vista


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har haft diverse strul med blå skärmar mm på min Dell laptop och har därför fått hjälp av Dell att blåsa om den idag. Jag har inte installerat något annat än. Jag har problem med Windows Update. Skulle ladda ner alla tillgänglia uppdateringar (förutom net.framwork som jag skulle vänta med). Det var totalt 74 stycken men bara hälften gick att intstallera. Provade starta om och försöka på nytt med en tillgänglig uppdatering. Datorn hamnar i läget "installationen förbereds" hur länge som helst. Avbröt tillslut detta, provade sedan att söka efter uppdateringar på nytt och datorn hamnar i läget "söker efter tillgängliga uppdateringar" hur länge som helst. Inget händer. Så VAD gör jag? Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Hur länge väntade du då?

 

"Hur länge som helst" kan vara rätt relativt. För mig tar det också en stund (5 - 10 min) medan uppdateringarna hämtas och visas. Det är ändå ett X antal uppdateringar som ska hämtas när en nyinstallerad dator ska uppdateras.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge väntade du då?

 

"Hur länge som helst" kan vara rätt relativt. För mig tar det också en stund (5 - 10 min) medan uppdateringarna hämtas och visas. Det är ändå ett X antal uppdateringar som ska hämtas när en nyinstallerad dator ska uppdateras.

 

:) Du har helt rätt! Ja, jag har låtit det gå upp emot en timma och windows update står kvar i läget "installationen förbereds". Detta gällde då alltså INTE alla uppdateringar utan EN uppdatering. (Jag såg att jag skrev lite otydligt i mitt första inlägg).

 

Jag har även provat installera SP1 manuellt, men det går inte, får felmeddelande 0x8000FFFF. Provat att spara ner och installera verktyg för systemuppdatering KB947821, men fick inte heller det till att fungera. Några installationer har tydligen lyckats eftersom någon "konfiguration vid avstängning" sker (eller vad det står) men problemet med update kvarstår. Har fått en annan felkod 0x80073712 vid nytt SP1 försök. Har oxå testat att bara välja en (den första) uppdateringen och installera den, men det står bara installationen förbereds... Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Idéer?

 

Fortsätter.... Igår kväll valde jag installera uppdateringar (utom net.framword) men möttes bara av att "installationen misslyckades" i morse. Har kollat diverse felkoder och försökt följa lösningarna. Har även testat tipset i tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1141495#1141556 men nu kan jag inte ens söka efter uppdateringar. Får felmeddelande 0x80073712 och har provat den lösning som microsoft rekommenderar nämligen installera verktyg för systemuppdatering KB947821, vilket fungerar men windows update fungerar inte sen i alla fall. SP1 fungerar inte heller. VAD GÖR JAG???

 

Tacksam för hjälp!!!

 

[inlägget ändrat 2009-05-24 11:24:20 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Testade länk ett, får felmeddelande "fungerar inte på ditt system". Testar länk två (har varit här förut). Vet ej om det fungerar, testar Windows Update, som inte fungerar nu heller - felkoden kvarstår. Testar steg nr 2 på länk två,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hur gick det när du följde alla steg på länk nr 2?

 

får felmeddelande "fungerar inte på ditt system"
Skrolla ned en bit och kolla under rubriken Let me fix it myself

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen,

 

Dessvärre har jag även redan testat detta, fungerar ej. Har oxå gått vidare med nr 2 på länk 2 vilket inte heller fungerar. Fler idéer?

 

Undrar Anna

*sliter mitt hår*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ingen lösning so far. Dock har jag fått upp blå skärmar vid tre tillfällen. Nu senast med stoppkod 0x0000008E. Läste något annat inlägg om liknande och då med rekommendationen att köra memtest86. Besökte http://www.memtest.org/ men blir inte klok på vad jag ska välja på sidan och hur jag gör. Någon som kan förklara?

 

Tack på förhand!

Mvh Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.memtest.org/#downiso

Ladda ner Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)

Packa upp zip-filen så att du får en ISO-fil.

Bränn iso-filen som avbild/image till en CD/DVD-skiva.

Starta datorn från CD/DVD-skivan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack C! Kanske dum fråga men fungerar Windows DVD-bränning eller behöver jag installera ex Nero?

 

Kan du/någon förklara lite mer i detalj vad det innebär/hur jag gör detta:

 

Packa upp zip-filen så att du får en ISO-fil.

Bränn iso-filen som avbild/image till en CD/DVD-skiva.

 

Jag har winrar för att packa upp. Men hur gör jag så att jag får en ISO-fil resp hur bränner jag iso-filen som en avbild/image? Alltså är det på något särskilt sätt?

 

Tusen tack på förhand!

 

[inlägget ändrat 2009-05-25 07:38:34 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga dumma frågor! :thumbsup:

 

Jag vet inte om Vistas brännarprogram kan bränna ISO-filer, det kom med en enkel version av Roxio med min datorn så jag har bara använt det programmet. ImgBurn är ett enkelt brännarprogram som bara har funktioner för att hantera avbilder ("images"). http://www.imgburn.com/

 

När du packar upp zip-filen så får du fram en ISO-fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla du för tips! Ja Roxio känner jag igen att jag har! Ska testa det när jag kommer hem. Ja, jag ska överhuvudtaget passa på och testa nu! :-) Här kommer nämligen en uppdatering av mina dataproblem:

 

Ringde Dell på fm igen och fick pratat med en jättetrevlig kille. Jag berättade om strulet med Windows Update och om blåskärmarna samt lämnade stopkoder 0x0000008E och 0x00000050. Dessa tyder på fel på grafikkort och/eller RAM-minne. Så summa summarum, de kommer byta ut moderkort, minnen och hårddisk. ÄNTLIGEN! Jag fick en ny hårddisk i augusti och har haft diverse strul med blåskärmar under hela hösten men inte prioriterat att ta tag i det. Har "löst det" genom att låna en annan dator så mkt det har gått. Före det har jag blåst om datorn *funderar* minst två gånger samt fått moderkort, tangentbord och hårddisk utbytt efter strul dag ett.

 

Jag återkommer hela tiden till en och samma fundering; vad är det som ORSAKAR problemen. Det känns som om det bara är "plåster på" dvs symptomen som behandlas och inte orsaken. Eller ska jag nu våga tro på att det ska fungera som normalt? Ja, jag ska försöka låta bli att måla fan på väggen men efter allt strul så är jag lite skeptisk.... What u say?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varierande blåskärmar beror ofta på hårdvarufel, t ex fel på RAM-minne eller hårddisk, särskilt om de kvarstår efter en ominstallation av Windows så utbyte av hårdvara låter helt rätt i det här fallet.

 

Jag håller tummarna för att det ordnar sig för dig! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Roxio känner jag igen att jag har!

Har du Roxio är det lätt. Du behöver inte öppna/starta Roxio, utan du bara dubbelklickar på .iso-filen så öppnas Roxio och är med automatik inställd på att bränna just en image. Bara att mata in en skiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och Tack Maratonmannen. Ska hem och testa sen! Ja menar det är ju inte så mkt som kan gå snett. Det finns ju inget på dator he he he, dax att experimentera....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...