Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad behövs i autostart?


fnurr

Rekommendera Poster

Hej! Min dator Hp bärbar har blivit seg. Har vista i den och nån säger att jag kan ha för mycket som är igång i onödan. Hur vet jag vad som behövs och vad jag kan ta bort? Hijack , vad är det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det enkla svaret är att inget behövs. Det som ska ligga i autostart är det du tycker är praktiskt att det startas varje gång du slår på datorn i stället för att du ska starta det för hand när du behöver det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vad man avser med Autostart...

Autostartmenyn eller autostartande program via registret.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma sak.

 

Thomas Tydal har rätt. Som standard finns inget i autostarten. Ofta lägger program till sig där vid installationer och det byggs på allt eftersom mer program installeras.

 

Tänk på att ju mer program som är igång desto mer minne och cpu-kraft försvinner till dom programmen och datorn kan kännas slöare. Om det är program som läser/skriver till hårdisken kan det orsaka att den surrar hela tiden vilket kan vara irriterande när datorn inte tycks göra något.

 

Det bästa tipset jag kan ge likt Thomas Tydal säger är att gå igenom vad du känner att du behöver ha igång alltid.

 

Autostarten kommer du åt genom: Start -> Kör -> msconfig > Välj sedan startup-fliken.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaja. men det finns ju inget "KÖR" i vista...

Jag kommer in på Systemkonfiguration och där står under Tjänster en miljon olika gremejser. vad behövs och inte? Under Autostart finns färre, men jag fattar ju ändå inte vad jag MÅSTE ha för att det ska funka. Kan inte kopiera det heller så jag kan skicka och visa för er som fattar nåt....

[inlägget ändrat 2009-05-21 18:46:56 av fnurr]

[inlägget ändrat 2009-05-21 18:48:37 av fnurr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du Windows 2000? Där finns inte msconfig om jag minns rätt. I Vista finns allt.

Möjligt att du måste lägga till kör om det inte syns.

 

Högerklicka på taskbar längst ner -> properties -> startmenu -> customize. Klicka i rutan Run command och bekräfa med ok så ska det finnas där.

 

Vi har ju sagt att inget behövs för att datorn ska fungera.

Det är du själv som måste bestämma vad du vill autostarta.

Alla program går att starta manuellt.

 

Om du menar att du inte vet vad tex setpoint.exe är så kan du söka efter det genom att trycka på F3 så ser du i vilken mapp och troligen vilket program det tillhör.

 

Ett ännu enklare sätt är att söka efter filnamnet på tex google.se så kommer det fram ännu bättre information.

 

Edit: Oj jag läste slarvigt och såg inte att du skrev tjänster. I så fall kan jag rekommendera http://www.blackviper.com/

Där finns beskrivningar för alla tjänster och vilka man säkert kan stänga ner osv.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-21 18:59:17 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Jahaja. men det finns ju inget "KÖR" i vista...

 

Hålle inne tangenten med Windowsflaggan och tryck R. Funkar i Windows 7, så det borde funka i Vista också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men betyder det att allt som är förbockat i Tjänster (När jag dolt Microsoft-komponenterna) kan bockas av? - och allt under Autostart-fliken? Jag vill ju att åtminstone de vanligaset grejorna startar, typ msn, virusprogram och dess uppdateringar osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Ja, men betyder det att allt som är förbockat i Tjänster (När jag dolt Microsoft-komponenterna) kan bockas av?

Nej, verkligen inte. En stor del av de tjänster som autostartar måste du ha igång för normal funktionalitet, ex. för internetåtkomsten, virusskydd och en hel del annat. Rör inget i sektionen tjänster om du inte vet vad tjänsterna gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma sak.

 

För mig så innebär "behövs", som frågeställaren undrar, något som är viktigt för att allt ska fungera bra.

Antivirus, brandvägg osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Men allt står ju med så knepiga namn, så jag tror det är bäst att jag lägger ner. Det kan ju vara saker som hör ihop fast jag inte vet och så tar jag bort nåt som gör att det inte funkar alls...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fnurr skrev:

Jahaja. men det finns ju inget "KÖR" i vista...

 

Sök på det i sökfältet i Startmenyn. Det finns...

 

Prova Autoruns från MS. Där syns mera än i MSCONFIG. Sedan är det lättare att ändra också. Ändrar du i MSCONFIG får du en varning vid nästa start att ändring har skett, också har körningen ändrats till "Selektiv start".

 

Autoruns kan du ladda ned härifrån:

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

 

fnurr skrev:

Men allt står ju med så knepiga namn, så jag tror det är bäst att jag lägger ner.

 

Ta en sak i taget. Är det något som inte fungerar är det bara att bocka för det igen, så är allt frid och fröjd.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Törs och törs. Är det något som inte fungerar är det ju bara att starta upp tjänsterna igen.

Det är ju inte direkt så att datorn går sönder på något sätt.

 

Även om du stänger ner alla windowstjänster och windows inte går att starta kan man starta upp i felsäkert läge och aktivera dom igen.

 

En dator fungerar faktiskt utan brandvägg och antivirus också.

Jag har kört utan antivirus sedan 1999 tror jag :)

 

Med det sagt förstår jag vad Mikael63 och Anjuna Moon försöker säga. Jag är bara av motsatt åsikt.

Jag tycker att om man har intresse och ork så är det bra att "mecka" lite i inställningarna i datorn så lär man sig samtidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan slå upp filnamnen på raderna på Autostart-fliken på http://www.bleepingcomputer.com/startups/ och om det står U eller N i Status-kolumnen så läs beskrivningen och avgör själv om det är något du vill ska starta automatiskt eller inte. Om inte så hitta helst en inställning i programmet för att stänga av den automatiska uppstarten, i andra hand så kan man avbocka motsvarande rad i Start - Kör - msconfig - Autostart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte msconfig för att stänga ner tjänster. Använd tjänstehanteraren istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag in här lite och stör, tänkte göra samma sak själv men hittar inte Tjänsthanteraren...

 

Hur går man inte till den ?

 

[inlägget ändrat 2009-05-21 20:39:25 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
gurre g skrev:

Nu kommer jag in här lite och stör, tänkte göra samma sak själv men hittar inte Tjänsthanteraren...

 

Hur går man inte till den ?

 

Under Administrationsverktyg i Kontrollpanelen. :)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...