Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vhs till datorn


iamia

Rekommendera Poster

Hur går man tillväga om man vill lägga in gamla vhs-filmer till datorn? Vad behöver man för kabel och program?

 

Tacksam för svar!

 

Mvh Maria

 

 

Flyttar till Film- och Videoredigering

 

Jonas - moderator

 

[inlägget ändrat 2009-05-21 11:51:33 av Jonas_Bo]

 

[inlägget ändrat 2009-05-21 11:51:51 av Jonas_Bo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tur så har datorn ett VIVO grafikkort eller ett TV-Kort. Då behöver du bara en kabel. Vad har du för typ av dator? Vad heter datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en HP pavilion t000 t850.se från 2004, det står att den har kort med fjärrkontroll för tv och fm-radiomottagning... men är det detsamma som Tv-kort? Vad tror du?

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett antenningång bak i datorn så kan du koppla in där.

 

Sedan antar jag att du behöver en form av mjukvara. Vet inte om Windows MoviePlayer(?) duger. Jag har använt det när jag spelade in från VHS en gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den har kort med fjärrkontroll för tv och fm-radiomottagning... men är det detsamma som Tv-kort

 

Om du har denna dator:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=sv&dlc=sv&cc=se&product=447038&lang=sv

Så står det på HPs hemsida att datorn är utrustad med Spring 2005 Original TV Tuner. Med andra ord så borde din dator ha ett TV-kort.

 

Datorn verkar även ha InterVideo Home Theater installerat. Det programmet borde gå att använda till att spela in video med.

 

Med andra ord så borde det bara vara att ansluta videon till datorn med en kabel. Antingen S-Video eller Composite (RCA) kabel beroende på hur ditt TV-kort ser ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet InterVideo Home Theater har jag installerat på datorn.

Det finns två uttag på framsidan av dator där det står S-Video och Composite.. vad tror ni om det?

 

Tack snälla ni för att ni hjälper mig!

 

/Maria

 

 

[bild bifogad 2009-05-22 14:31:27 av iapia9]

[bild bifogad 2009-05-22 14:33:01 av iapia9]

[bild bifogad 2009-05-22 14:33:38 av iapia9]

1141287_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till bild... det finns en bild bifogad även på inlägget innan.

 

/Maria

 

[bild bifogad 2009-05-22 14:34:32 av iapia9]

[inlägget ändrat 2009-05-22 14:39:54 av iapia9]

1141288_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator verkar ha allt som behövs för att kunna spela in video. Skaffa en sådan här kabel: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59287856 Kabeln överför bild och ljud. Du ansluter kabeln i s-video för bild och i den limegröna kontakten för ljud. Sen så antar jag att videobandspelaren har scartkontakt.

 

Programmet InterVideo Home Theater kan jag ingenting om, men jag gissar att det går att använda till att spela in video med. Köp kabeln och testa. Du borde finna en liknande kabel på alla butiker som säljer Radio och Tv prylar. Däremot så kan priset variera mycket.

 

Här finns även en kabel för composite.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=82920742

Det kan vara säkrare att använda denna eftersom det kan vara lite svårt att få S-video att fungera.

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-22 16:34:54 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...