Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung LED-TV


restnotering

Rekommendera Poster

Om man läser recensioner låter det som om LED ska kunna ge plasma en match på framförallt svärta och ge en bra bild i övrigt också.

 

Det man helt klart ska se upp med är de LED-baserade som bara bytt ut lysrören i kanten mot dioder i kanten, de som är intressanta är de som har en bakpanel med zoner av dioder som går att styra, det är de som uppvisar den fina svärtan.

 

Den recension jag läst om de med dioder i kanten hackade främst ned på dålig betraktningsvinkel, ett gammalt problem med LCD. Sitter man rakt framför ska bilden vara bra, men bara några graders avvikelse och bilden förändrades.

 

Men, smaken är som baken. Svårt att råda. Vilken TV man ska ha beror än idag på vad man ska ha den till. Har du än analoga kanaler? Ansluter du TV-spel? HDTV? Inbyggd digitalbox? DLNA? USB? YouTube? Ethernet/Wlan?

 

finns massor med finesser på en del modeller.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

restnotering

Den blir ju otroligt prisvärd med alla dessa lull-lullgrejer.

 

Digitalboxen är given, verkar ju även klara hd-kanalerna.

Har ett ps3, så den kommer gå varmt.

och till sist media center. Kan ju nästan slänga ut hälften av hemmabioprylarna om jag köper en ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag köpte förra fredagen Samsung UE32C6825 LED TV som jag är enormt nöjd med. Har integrerad DVB-S2/T/C HDTV tuners samt internetanslutning. En grymt bra bild med snabba växlingar mellan program och antenn. Pioneer Plasma som under flera år varit normgivande för bästa bild som jag köpte för 3 år sedan får nu se sig slagen för första gången.

Problem enbart med att spela upp wtv-filer från datorn, ej kompatibelt filformat ( windowsfiler från inspelningsfunktion). Försöker nu få hjälp med det. Skall dock koppla en hårddisk till TVn så småningom. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen bara en huvudsaklig skillnad som alltid gäller mellan LCD och LED, och det är att LED TV's är tunnare. Detta beror på att ljuskällan är tunnare.

 

Som Monshi redan nämnt så är det sedan skillnad på LED och LED i var man placerar belysningen. En LED med dioderna placerade längs kanten på TV'n har i många fall en sämre bild än motsvarande LCD.

 

LED apparater med dioderna placerade bakom själva bildpanelen har möjlighet att använda en teknik som kallas för local dimming. Local dimming innebär att man ha mindre belysning på de delar av skärmen som är mörka och därmed skapa en större kontrast emellan ljusa och mörka partier.

Detta har egentligen inget att göra med svärta. Local dimming ger effekt när man har stora skillnader i bilden. En vit, lysande måne mot en svart natthimmel. Men vem tusan kan uppfatta svärtan när man har en vit lysande blobb på skärmen. Inte jag i alla fall. Ögonen kompenserar för det ljusa och allt runt omkring som är mörkt ser svart ut.

Jag köpte nyligen en ny TV och satte mig då noga in i detta. Hittade en artikel om just detta med local dimming som förklarade det jag just försökt återge ovan.

 

För att summera mina åsikter. Om du vill ha en så tunn TV som möjligt, köp en LED, men var beredd på att lägga mer pengar än för en LCD med samma funktioner. Du betalar helt enkelt för att TV'n ska vara tunn. I övrigt, köp den bästa TV du kan hitta för de pengar du har tänkt lägga. Dvs gå och kolla och jämför. Be att få ändra inställningarna (demoläget som alla butiker kör suger om du inte står på 30m håll och tittar). Låt bild och ljud styra och må det sedan bli vad det blir Plasma, LCD eller LED.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett bildteknik så är LCD sämre på att ge en naturlig bild med god kontrast jämfört med LED. Tv-ns tjocklek är egentligen ointressant. Jag bytte min relativt nya HD-Ready LCD mot Samsung LED och skillnaden är uppenbar, mycket påtaglig. Den nya plasmatekniken har jag dock ännu inte haft möjlighet att jämföra med. Att jag tycker LED TVn gått om plasman beror nog på att den förstnämnda är Full HD medan Pioneer TVn är 720p. Den sistnämnda är dock fortfarande mycket bra tex vid HD TV sändning eller Blue-Ray filmåtergivning. Jag instämmer också i uppfattningen ovan beträffande betraktningsvinkel, LED är även här betydligt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har missuppfattat något Akki.

 

Det som skiljer mellan LCD och LED är belysningen. Det vi kallar för LCD är en LCD panel med lysrör som lyser upp bilden bakifrån. En LED är en LCD med dioder som lyser upp bilden bakifrån. Tekniken är i övrigt samma.

Det som Monshi beskriver med dålig betraktningsvinkel gäller för vissa LED TV och äldre LCD.

 

Köper du en LED TV utan Local Dimming så är den i bästa fall rakt av jämförbar med en LCD. Beroende på modell så kan den vara sämre, om den har dioderna monterade längs kanten på panelen.

 

Så att "Oavsett bildteknik så är LCD sämre på att ge en naturlig bild med god kontrast jämfört med LED" är rent ut felaktigt. Bättre kontrast med en high end LED med zonindelad panel och local dimming, men det är tyvärr inte så många modeller som har de finnesserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är helt subjektiv och inte särskilt teknisk, vet bara att tekniken är olika och likaså resultatet. Min Samsung har förmodligen den teknik Du beskriver, bilden är i alla fall obeskrivligt bra och den första som kan mäta sig med Pioneers 436 XE plasma. Till en tredjedel av priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du är nöjd, det är huvudsaken. Sedan kan man debattera i all oändlighet om en LCD verkligen har bättre bild än en plasma.

 

Jag säger bara att plasma har från början en fördel med en, som vi upplever det, en naturlig bild med bra färger och stor kontrast.

 

LCD har med tiden knaprat in och med lite doping blivit riktigt bra. Bättre än plasma? Tja, alla plasmaTV är inte bra. Långt ifrån alla LCD är inte heller bra.

 

Din Pioneer borde dock kunna tävla med moderna LCD kan jag tycka även om den med åren tappat en del svärta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...