Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

e-postutskick


Dertomo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mitt band har nyligen släppt en musikvideo med tillhörande singel.

Nu har vår manager en idé om att vi ska göra en liten tävling på sidan där folk kan logga in och ange 20 mailadress dit ett mail innehållandes länk till vår myspace-sida samt youtube kommer skickas. Som belöning får personen som angett 20 adresser en signerad singel.

 

Min tanke är att personen ska fylla i sitt namn, adress, och e-post.

De 20 adresserna ska vara kommaseparerade och fyllas i i ett textfält, varvid man sedan ska kunna skicka iväg mailet till adresserna och samtidigt få ett bekräftelsemail till sin egen e-postadress. Guld vore dessutom om man kunde spara en textfil som logg över vilka som har skickat mail.

 

 

Själv kan jag bara koda i C# .NET och har lite tajt med tid just nu.

 

Om det är någon som har en snabb och smidig lösning på nåt sånt här vore jag enormt tacksam. Jag skulle dessutom säkert kunna lära mig något på vägen.

 

mvh Tommy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppge 20 epostadresser till personer som kanske inte är intresserade av er musik som tävling är inte så relevant, anser jag.

Visst kan man använda sig av en "Tipsa en vän"-funktion men absolut inte som en tävling. Epostutskick till personer som inte själva begärt det klassas som spam och är olagligt. Tänk på detta!

 

Dessutom är det svårt för er att validera dessa epostadresser, dvs att se om det verkligen är riktiga personer bakom. Det var tanke nummer två.

 

Varför skall förresten användaren få ett kvitto per e-post? Makes no sense. De får ju ändå meddelandet på webbplatsen, eller hur?!

Just det med loggningen är inga problem, men i varje fall måste ni tänka om hela grejjen samt göra tävlingen så det inte strider mot lottoinspektionens regler, vilket ni bryter mot du ni väljer en tävling som denna (förutom spam-lagen).

 

För att det skall räknas som en tävling och inte ett lotteri måste det vara lite av en utmaning. Vem som helst kan få ihop 20 mailadresser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tävling kanske var fel ordval då...

Känner inte till lottoinspektionens regler om sånt här men om du tycker det är bättre att kalla det för "tipsa en vän" så visst, det funkar väl fint.

 

Räknas det som spam om man tar 20 adresser till folk som man känner? Det innebär i så fall att jag själv begått olagliga handlingar vid ett flertal tillfällen när jag tipsat mina mailkontakter om nya singlar etc som vi släppt.

 

Trodde detta var ett forum för att få tips och hjälp...

 

Har du en bättre idé så skriv det annars föredrar jag att endast få hjälp med att göra nån form av lösning av detta.

[inlägget ändrat 2009-05-18 23:34:26 av Dertomo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ja, inte vara sån.

Jag berättar bara vad jag tycker är sjysst.

Personligen skulle jag inte uppskatta att en vän använde min epostadress för en tävling och gjorde att jag får ett mail som jag inte bett om.

 

Det är spam när man skickar ett mail med kommersiellt innehåll till någon som inte bett om att få mail. Att det är en tävling man "tipsar" om anser jag är lika fult, men det är jag det. Ha det i bakhuvudet innan bara. Det är fler som tycker som jag.

 

Trodde detta var ett forum för att få tips och hjälp...

 

Har du en bättre idé så skriv det annars föredrar jag att endast få hjälp med att göra nån form av lösning av detta.

På vilket sätt har du inte fått tips och hjälp? Jag tipsade om lottoinspektionen och gav dig hjälp gällande hantering av spam.

Jag tipsade också om att göra om tävlingen så att göra om så det blir lite av en utmaning; Gör 3-4 frågor med svar man kan hitta på er webbplats (frågor om bandmedlemmarna, era låtar m m) och kanske en utslagsfråga eller en motivering varför just de skall vinna en platta.

Då kommer man undan lotteriinspektionens krav.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för de tipsen.

Bifoga gärna en länk där jag kan se var lotteriinspektionens regler talar emot detta. Jag tittade själv lite snabbt bland deras regelverk men kunde inte hitta något som uttryckligen förbjöd exakt denna formen.

 

Strategin är att försöka få ut materialet till en bred massa då det är ganska svårt i dagens hektiska klimat vad gäller musikindustrin. Ibland får man se förbi vissa moraliska aspekter... inte alla gillar det men vill man lyckas kan det vara nödvändigt. Detta hör egentligen inte till detta forum så min fråga kvarstår: Finns det någon som har bra tips på en lösning på det ursprungliga problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bland får man se förbi vissa moraliska aspekter... inte alla gillar det men vill man lyckas kan det vara nödvändigt.
Det är inte fråga om att se förbi moraliska aspekter utan om lagbrott.
Från och med den 1 april 2004 är det förbjudet att skicka e-postreklam som inte är beställd.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1588&lngArticleId=3607

 

Nu har vår manager en idé om att vi ska göra en liten tävling på sidan där folk kan logga in och ange 20 mailadress dit ett mail innehållandes länk till vår myspace-sida samt youtube kommer skickas. Som belöning får personen som angett 20 adresser en signerad singel.
Det är väl ingen tävling heller, alla vinner ju.

Har ni inte hört talas om slaskpost-adresser?

T ex http://www.jetable.org/en/index

https://www.flashback.info/showthread.php?t=705284

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet kan man kontrollera e-post adressers giltighet.

Tack för svaren i alla fall. Bättre idéer verkar inte finnas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tipsade också om att göra om tävlingen så att göra om så det blir lite av en utmaning; Gör 3-4 frågor med svar man kan hitta på er webbplats (frågor om bandmedlemmarna, era låtar m m) och kanske en utslagsfråga eller en motivering varför just de skall vinna en platta.

Då kommer man undan lotteriinspektionens krav.

Så min lösning är bara att förkasta enligt dig? Det får man för att man försöker hjälpa och informera när okunskap föreligger. Tack för den.

 

Man kan kontrollera om formatet är korrekt men inte om det är en riktig person bakom.

 

T ex jag har ett flertal domäner och kan lista hur många olika varianter som ser ut att vara riktiga:

anders.andersson@mindomän.se

anders.larsson@mindomän.se

anders.eriksson@mindomän.se

anders.svensson@mindomän.se

andreas.larsson@mindomän.se

andreas.andersson@mindomän.se

andreas.eriksson@mindomän.se

andreas.brome@mindomän.se

 

Antar att du förstår min poäng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...