Just nu i M3-nätverket
Jump to content

LAN till USB??

Tom_Hell

Recommended Posts

Hej alla.

Kompisen har skaffat trådlöst bredband men får bara ett modem (naturligtvis) från sin leverantör. Han och frugan har varsin dator och fick då som tips att koppla in modemet i routerna om de vill surfa samtidigt.

Problemet är ju bara att modemet är av typen USB och att routern inte har någon USB-ingång. Då säger min logik att det finns två lösningar:

1. Köpa ny router = dyrt!

2. Köpa någon slags LAN till USB-adapter = billigare?

Men hur jag än söker kan jag inte hitta någon adapter. Det verkar finnas en del för det motsatta förhållandet (USB till LAN) men inte tvärtom. Någon som har tips eller en länk till en svensk försäljare? För visst måste det väl existera sådana adaptrar?

Har han skaffat mobilt internet och har då fått en liten usb modem liknande ett usb minne?

Dessa går INTE att köppla in i en vanlig router då dem kläver en dator för att "bestämma" över dem. Det han måste göra är ju tyvär att köpa ett speciell router som klarar av usb modem, liknande denna:

http://www.kjell.com/?item=98310&path=97000000,208000000,228010000

Eller denna:

http://www.kjell.com/?item=98316&path=97000000,208000000,228010000

Med tanke på att det andra routern jag visade dig fungerar som en hjelt vanlig trådlös router också tycker jag inte det är så dyrt, med tanka på att ett vanligt usb modem kostar runt 1200:- att köpa:thumbsdown:

Ja, USB-modemet har de väl inte betalat något för så nog är det lite dyrt. En stor kostnad i alla fall då de har en fullgod router redan. Ska dock vidarebefodra tipsen.

Jag antar att ditt uttryck att de kräver en dator som "bestämmer" över dem innebär att de måste styras av drivrutiner som körs från en dator? (Tänk om man kunde få routern att köra dem istället?)

Jag tackar för svaret, det blir poäng för det! :)

Japp, drivrutiner menar jag!

Ja, över 1000:- är faktiskt rätt mycket, speciellt om man vill lägga pengarna på något annat.

:thumbsdown:

(Tänk om man kunde få routern att köra dem istället?)

Tja om routern har usb ingång så borde det rent tekniskgå att stoppa i ett usb modem där och göra en lägga in en egen firmware till routern med denna funktion, det kansek till och med går att ta en firmware från en befintlig router som stöder detta, kanske denna: http://www.kjell.com/?item=98316&path=97000000,208000000,228010000

Men detta är tyvär inget jag har kunskapen till:thumbsdown:

Det finns ju också lösningen att ansluta modemet till en dator och sedan låta denna dator skicka vidare internetsignalen till sin nätverksport där man ansluter en kabel till den andra datorn. Det är inte helt enkelt att få till det men det brukar gå. Nackdelen är att datorn med modemet måste vara påslagen för internet ska fungera med den andra datorn.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...