Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Excel hjälp..

rk666

Recommended Posts

Skulle behöva hjälp med en Excel grej.

Jag har en dokument med 2 blad, en lista och en fakturamall

I det ena bladet är det en lång lista med säkert över 100 rader där varje fall har en egen rad. Varje rad har då en massa kolumner med faktureringsinformation som tex adress och pris och kundnamn.

Då vill jag på det bladet där fakturamallen ligger kunna infoga informationen från vissa fält från det andra bladet med listan(blir väl cirka 6-7 fält jag vill infoga på varje faktura).

Om någon förstår vad jag menar, finns det något lätt sätt att göra detta?

Just nu kör jag cut&paste mellan bladen.

Skulle till exempel på fakturan bara vilja ange rad som informationen ska hämtas ifrån i listan och sen potioneras rätt information från kolumnerna ut automatiskt.

Hoppas nån kan hjälpa mig.

/ rk

Dynamiskt eller statiskt?

Dvs är det data från ett fall som ska in eller ska flera fall in på samma faktura? Är fallen kunder eller produkter med andra ord?

I vilket fall som helst, testa formlerna PASSA och INDEX.

Vi börjar med INDEX.

Säg att du har ett fält där du skriver radnumret, som exempel tar vi cell A1.

Då kan du med INDEX i de celler du vill ha värden till skriva

=INDEX(Blad1!$A$1:$H$1;A1;2)

exempelvis för att hämta det som står i kolumn två inom den matris du givit, dvs kolumn du skrivit. Alternativt kan man skriva

=INDEX(Blad1!B$1:B$1;$A1)

fungerar lika bra och bättre om formeln ska kopieras ut kolumnvis.

Nästa steg är att byta ut värdet i A1 mot en PASSA-formel. Säg att du i B1 skriver namnet på den post du vill hämta istället, ett unikt namn som återfinns i A kolumnen på blad1:

=PASSA(B1;Blad1!$A:$A;0)

Nästa steg är att skapa en dropdown-lista och länka till B1 (eller A1). Beroende på teknik kan de ge rad eller namnet på valt fält.

Nu har jag gett dig en teknik, helt utan VBA-kod, som kan vara en grund att starta med. Vill du har mer då får du ge mer.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Om du i din cell, dit du vill ha värdet, skriver = (och inte trycker på enter) och sedan växlar du blad, klickar på önskad cell där du vill hämta värdet, och sedan trycker Enter.

Blir det då som du önskat?

Eller har jag fattat fel?

Drömmen vore att på blad 1 där fakturan ska vara är att skriva vilken rad (typ 45 i blad 2) jag vill ha informationen ifrån och så slänger excel själv ut fälten från blad 2 (typ 45J , 45K, 45L osv) på förutbestämda platser i fakturan.

Tack för att ni engagerar er.

typ så som jag föreslagit med andra ord? Index-formler där du vill ha värdena, cell där raden de ska hämta ifrån finns. raden kan inhämtas genom formeln Passa som då söker i efter lämplig term...

som jag skrivit ovan

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Har du:

En fil med två flikar.

Beroende på kund så vill du hämta värden från olika fält.

Ex. kundtyp ett ska ha värden från A21, C21, E21

Kundtyp två ska ha värden från A21, D22, E22

osv.

Filen sparas sedan om med fakturanummer osv.

Då kanske det räcker med Makroknappar som utför det som du annars gör med kopiera & klistra in?

Alltså att spela in makron för de olika kundtyperna, om typerna inte är för många...

mikael, nja...

bättre bygga upp en modell där man kan söka på exempelvis kundnamn och med formler hämta värdena...

Spela in makron gör man bara för att sedan forma om dem till korrekt kod, dvs man vill ha "tips" om kommandon...

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...