Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vid diskbyte i en Fujitsu Lifebook S7020 händer detta.


Docgurka

Rekommendera Poster

Skulle byta disk i en bärbar Fujitsu Lifebook S7020 med Bios från Phoenix 1.07. Vid installation av nytt XPSP2 säger den:

 

Kontrollera att hårddsikenheterna är inkopplade och ordentligt anslutna till datorn. Kontrollera också att alla diskrelaterade maskinvarukonfigurationer är korrekta. Du kanske behöver köra ett installationsprogram eller ett diagnostikprogram levererat av maskinvarutillverkaren

 

Vete tusan vad jag skall göra. Försökt hitta felet på nätet men den var sällsynt. Provat andra diskar, samma svar. Någon som kan komma med ett tips. Har ingen diskettläsare i denna modell.

DocG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns hårddisken i BIOS?

Vad är det för sorts anslutning till hårddisken SATA eller det äldre (P)ATA?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp den syns i Biosen: Så här står det på MAIN

Serial ATA port 0. Hitachi HTS541680J9SA00-SATA

Primary master UJDA760 DVD/CDRW-(PM)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XPs installationsprogram klarar endast av ett fåtal SATA-styrenheter (controllers) utan extra drivrutiner. Eftersom du inte har en diskettenhet så återstår två alternativ.

 

1. Du tillverkar din egen XP-skiva utifrån den vanliga XP-skivan och drivrutinen för SATA-styrenheten med hjälp av programmet nLite. Drivrutinen finns förhoppningsvis för nedladdning på Fujitsu Siemens webbplats.

 

2. Du ser efter om det i BIOS finns någon inställning som gör att BIOS simulerar så att SATA-enheter ser ut som en äldre PATA-enhet (ATA, IDE).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit ner nlite och driver. Men hur gör jag en skiva av dessa som installerar drivrutinen före systemet.

mvh

DocG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt nLite men det ska finnas bra anvisningar på nLites webbplats har jag hört och det finns även trådar i Eforum om användning av nLite.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1099900

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ju en liten manual en gång i tiden.

Men jag har faktiskt inte testat den skapade skivan än. Min bekant fortsätter att köra med felmeddelanden osv.

(som var orsaken till att det skulle formateras om osv)

 

När jag var i kontakt med DELL's support ang. recoveryskiva, SATA osv så sa de att man inte behövde trycka F6 i uppstarten osv. eftersom drivers var inkluderade i SP2. Nu tror jag själv att det var så att det var inkluderat i DELL's skiva med SP2 och inte generellt.

 

Men på DEN skivan så var det bara att köra på utan F6 vid fråga om man hade SATA-disk. Gissar att det kanske egentligen ska stå "Tryck F6 om du har SATA-diskar och behöver installera drivers via floppy"

 

Alltså med drivers inlagda på skivan - kör på utan F6 och se om det fungerar.

 

OBS! Bara en teori...

 

Edit:

Har lagt upp den igen:

http://www.snabbdela.se/fil.php?id=cc8b503eff3517d873c69da47c9fc591

 

OBS! Vet alltså inte om det fungerade eller om det gick åt h*****e.

[inlägget ändrat 2009-05-10 12:16:45 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och Micke för era input. Blev lite taggad och kollade vidare. Hittade denna

http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml

 

gör som han/hon skriver och allt fungerade klockrent. Bara sp2 funkade inte på Lifebook. Tog några timmar men nu funkar allt igen inkl nya drivrutiner

Docgurka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...