Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dator som startar om spontant - och följdproblem

Peter_76

Recommended Posts

Hej!

Min stationära dator har vid några oregelbundna tillfällen de senaste veckorna börjat bete sig mycket märkligt: den startar plötsligt om, helt av sig själv, helt oprovocerat. Händer när man sitter och surfar, e-postar, skriver, eller annat.

Senast det hände blev problemen allvarligare ändå.

Efter omstart hakade datorn upp sig i uppstartssekvensen, med meddelandena (ungefär): "Searching for floppy... Floppy not found" och "Searching for CD-ROM... CD-ROM not found". Dessa meddelanden repeterades hela tiden om vartannat, tills skärmen var fylld av dem. Då tvingades jag stänga av datorn med hjälp av strömbrytaren.

Efter att ha låtit datorn vila några minuter startade jag den på nytt. Då dök ett nytt felmeddelande upp som jag heller aldrig sett tidigare:

Efter att de första svartvita raderna flimrat förbi (där datorn testar minne, detekterar hårddiskar etc) hakade den fortsatta uppstartssekvensen upp sig med meddelandet: "Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system. Press F1 to Run Setup. Press F2 to load default values and continue".

Mycket mystiskt. Jag vet nätt och jämt vad överklocking är för något, och har aldrig ägnat mig åt det. Valde F2, vilket ledde till att uppstarten fortsatte några sekunder - tills datorn hängde sig igen, utan att starta om. Bara en helt svart skärm utan något enda felmeddelande.

Strömbrytaren igen...

Efter några minuters vila på nytt, startade jag datorn igen. Samma felmeddelande om överklockning. Valde då i stället F1 så att jag kom in i Bios-setup. Tittade runt där men gick snart ut därifrån igen utan att ändra eller spara något.

Nu startade datorn om som den skulle. Första omstarten ville Windows XP starta i Safe Mode, vilket jag lät den göra. Avslutade därefter kontrollerat och lät datorn vila på nytt. Vid nästa start startade datorn och Windows som vanligt, och allt verkar nu normalt igen.

(Med ett litet undantag, som kanske inte betyder något men som jag ändå vill skicka med som ytterligare input: skärmutseendet som visades de allra första sekunderna efter att man slagit på strömbrytaren, var som sagt tidigare minnescheck, hårddiskdetektering, etc. Nu syns inte detta längre, utan i stället ligger ett lite mer "designat" skärmutseende med "reklam" för moderkortet framme under ett antal sekunder: ASUS P4-GPL-X, samt en Intel Celeron-logotyp. Därefter byts direkt till Windows XP:s uppstartsskärm.)

Beklagar den utförliga problembeskrivningen men gissningsvis underlättar det trots allt eventuell felsökning.

Finns det någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Det som spontant dyker upp i mitt lekmannahuvud är eventuella överhettningsproblem el dyl. Har öppnat chassit och såväl chassifläkt som processorfläkt förefaller dock arbeta på som vanligt.

Avslutningsvis de tekniska data som jag gissar kan vara relevanta:

- Intel Celeron 2.66 GHz

- 2.0 GB RAM installerat (dock bara 1.5 GB som identifieras av Windows - ett problem jag känner till men inte tagit tag i)

- två hårddiskar

- en floppy, en CD/DVD-brännare

- Windows XP Service Pack 3.

Datorn är snart 4 år gammal och har tidigare inte uppvisat några problem, vare sig av detta eller andra slag.

Stort tack på förhand för möjliga idéer, input eller följdfrågor!

Mvh

Peter

"Press F2 to load default values and continue".

Nu syns inte detta längre, utan i stället ligger ett lite mer "designat" skärmutseende med "reklam" för moderkortet framme under ett antal sekunder: ASUS P4-GPL-X, samt en Intel Celeron-logotyp. Därefter byts direkt till Windows XP:s uppstartsskärm.)

När du valde F2 så aktiverade du troligen något som heter "Full screen Logo Show". Det betyder att du visar moderkortsloggan under uppstart.

För att få mer info om vad som gör att din dator startar om kan du inaktivera "Starta om automatiskt".

Gå till Kontrollpanelen och välj "System". Klicka på fliken Avancerat och välj "Start och Återställning". Här tar du bort bocken i rutan "Starta om automatiskt". Nu får du en blåskärm med mer info om problemet. Se bifogad bild.

[bild bifogad 2009-05-09 14:06:42 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2009-05-09 14:07:08 av Thomas1]

1139194_thumb.jpg

Thomas1, tack för respons.

Har nu inaktiverat Starta om automatiskt. Kände inte till den funktionen sedan tidigare.

Återstår att invänta nästa spontanomstart; hittills går det bra, vilket förvisso kan bero på att jag fortfarande inte monterat tillbaka chassiets sidoplåt.

En relaterad fråga till den kvalificerade läsekretsen:

Har nu installerat HMonitor för att bevaka temperaturen. Är det normalt att CPU-temperaturen pendlar kring 60 C när datorn (i mitt tycke) inte är särskilt belastad? Har bara startat datorn (Windows XP) och därutöver endast startat två webfönster samt Itunes. Och når då upp till 58-59 - ibland uppåt 61-62 C.

Ska bli spännande att se vad temperaturen blir när jag strax monterar tillbaka sidoplåten på chassiet.

Jag kan för övrigt visuellt se att CPU-fläkten arbetar som den ska, och enligt HMonitor håller den ca 2600 rpm. Inget fel där alltså, vad jag som lekman kan förstå.

Mvh

Peter

60 grader låter lite högt om du inte gör något som belastar processorn. För att vara säker på att du får rätt mätvärden så föreslår jag att du använder Asus egna program för att mäta tempen på moderkortet. Hämta ASUS PC Probe V2.24.03 Install Program for Windows 2000/XP/2003 och installera det. Programmet finns under fliken "Utilites".

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P4GPL-X&os=17&SLanguage=en-us

Det kan finnas mycket damm i datorns frontpanel. Ta loss den och kolla så att inte luftintaget är fullt av damm. Hur ser det ut i processorns kylare? Är den full av damm? Om du rengör processorns kylare så måste du vara försiktig med statisk elektrisitet. Enklast är att blåsa bort dammet, förslagsvis med "Tryckluft på burk".

http://www.webhallen.com/prod.php?id=70088

• 3 weeks later...

Thomas1, tackar även för denna replik.

Samma dag som jag fick tipset, installerade jag ASUS PC Probe. Det programmet visade mer normala ca 38-45 grader. Startade dock också HMonitor strax därefter, och även denna visade nu kring 40 grader. Kanske var det alltså dammsugandet av innanmätet och fläktarna som gjorde nytta.

I går kväll inträffade dock samma fel på nytt, efter ett par veckor utan problem.

Datorn tvärdog mitt under vanlig surfning, efter att ha varit igång i ca en timme.

Och nu verkar det allvarligare. Förra gången gick det att starta den igen efter att den "vilat" någon timme. Nu har datorn vilat hela natten, men vägrar fortfarande att starta. Jag slår på datorn, den låter som vanligt, och både vanlig fläkt och processorfläkten är igång på till synes samma hastighet som vanligt.

Men skärmen förblir kolsvart.

Kan det vara så att någon vital komponent på själva moderkortet helt enkelt har gått sönder? Jag är ju verkligen amatör på området, men jag tänker mig att om t ex själva Bios-kretsen går sönder, då borde väl datorn uppträda ungefär på det här sättet? D v s vara tvärdöd.

Mvh

Peter

PS. Tack vare tidigare tips om att slå av automatisk omstart blev det i stället blåskärm. Gårdagskvällens blåskärm innehöll dock ingen information som jag förstod någonting av. Dock, har informationen på blåskärmen möjligen lagrats i en loggfil på datorn? I så fall - om och när jag får igång datorn igen, kan jag ju komma åt och läsa den loggfilen. DS.

I och med att du damsugit vilket var rätt, så tror jag att du fått problem med antingen Kondensatorerna som matar CPU med power( synns om du tittar på dem uppifrån om de läcker gojjs eller är bulliga upptill, eller Kylpastan mellan CPU och Kylflänns,,

Men detta problem kan även uppstå vid dåligt Grafikkort...

detta kollas enklast genom att kolla om nån har ett de vet funkar som du kan låna och sätta i..

är det AGP så glöm inte att trycka hårt så det går ner i botten innan du startar datorn,

ESD armband i samtliga fall av pillandet i datorer TACK...

I och med att du damsugit vilket var rätt
Man ska aldrig dammsuga inuti datorn eftersom det är så stor risk för att dammpartiklarna alstrar statisk elektricitet.

Kondensatorerna på moderkortet ser ut som små torn och du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/ och http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

Problem med nätaggregatet kan ge sådana symptom också.

Tack för era synpunkter, Knubbis resp Cecilia.

Tittade som hastigast efter ev dåliga kondensatorer, dock utan att se något som påminner om bilderna på länken. Ska titta noggrannare i morgon.

Däremot chansade jag och startade datorn på nytt - nu när den vilat sig i ca 24h - och då startade den!

Hittar inte loggfilen som jag trodde att blåskärmen hade hunnit skapa vid gårdagskvällens krasch. Men jag erinrade mig att jag skrev upp blåskärmens information på en lapp när det inträffade i går. En massa (vad jag tror) standardtext om "A problem has been detected" etc, följt av:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Därefter ytterligare några stycken standardtext, följt av detta (vad jag misstänker hexadecimala?) fikonspråk:

Technical information:

*** STOP: 0x00000050 (0xBB805A90, 0x00000000, 0xBB805A90, 0x00000001)

MEN - i skrivande stund inträffade dock en ny blåskärm, den första för i dag:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

samt längre ned:

*** STOP: 0x0000000A (0xA97CC220, 0x00000002, 0x00000001, 0x804DBC9C)

Och nu får jag åter felmeddelandet (som jag fick för några veckor sedan) under POST om att "Overclocking failed" och tvingas trycka F2 för att "load default values and continue".

Ska inte tråka ut läsekretsen mycket längre med detta alltmer mystiska problem, men det lilla jag minns från när jag ibland petade runt i min första PC tidigt 90-tal så brukade "IRQ-krockar" dåförtiden vara en återkommande källa till problem. Så när jag nu ser IRQ i ovanstående blåskärmsmeddelande börjar jag fundera...

Dessutom - om det möjligen kan vara en ytterligare ledtråd - har jag märkt att datorn de senaste veckorna varit extremt känslig för "hårdare beröring". Alltså främst när jag råkat sparka till burken lite försiktigt där den står under skrivbordet - då händer det ibland att den helt sonika startar om enbart p g a det!

Mystiken är onekligen tät och blir allt tätare.

Mvh

Peter

Och nu får jag åter felmeddelandet (som jag fick för några veckor sedan) under POST om att "Overclocking failed" och tvingas trycka F2 för att "load default values and continue".
Då kan BIOS-batteriet vara slut. Det är ett knappcellsbatteri som sitter på moderkortet och ska vara lätt att byta och ett nytt går att köpa på i stort sett alla ställen som säljer batterier.

Eftersom felmeddelandena varierar så är det troligen något hårdvaruproblem och eftersom du tydligen råkar sparka till den då och då så kan det ha hänt något med hårddisken. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera) eller i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Men även ett åldrat nätaggregat som inte orkar leverera tillräckligt med ström i alla lägen kan ge upphov till blåskärmar förutom uppstartsproblem.

Jo Jag har med läst stora boken A+ Och jo Cecilia har Rätt :-(

men i ditt fall tror jag på antingen fel på Växlingsminne eller grafikkortproblem eller problem med ett minneskort kör en Memmtester.. kolla om du kan låna ett Ström-agregat av en kompis....

och kolla om det funkar....

[inlägget ändrat 2009-05-28 15:00:13 av Knubbis]

• 2 weeks later...

Cecilia

Stort tack för denna ytterligare input.

De två senaste veckorna har jag med ojämna mellanrum försökt starta den på nytt. Ibland går det inte alls, ibland håller den ut en liten stund, någon gång klarar den faktiskt av flera timmars drift innan allt brakar.

Det känns dock ohållbart i längden så jag har nu beslutat att köpa en ny dator.

Tack till dig och alla övriga som engagerat sig.

Mvh

Peter

Lånar denna tråd då jag har liknande problem.

Datorn lägger rätt som det är av. Den står och surrar, precis som i vänteläge, men den vaknar inte när man rör vid musen eller vid tangentbordet.

För ett tag sedan la datorn också av, men då stängde den av sig helt. Det visade sig bero på alldeles för höga tempvärden på processorerna (tempen var upp mot 90grader...) Men nu ligger tempen runt 40 grader.

Jag har dock inga problem med att starta om datorn som Peter_76 har haft.

När burken hängt sig är det bara att slå av strömmen och sedan på igen. Den startar utan problem. dock dyker detta meddelandet upp: Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system. Press F1 to Run Setup.

Press F2 to load default values and continue".

Spelar sedan ingen roll vad jag väljer, burken hoppar igång och fungerar perfekt resten av dagen eller ett par timmar, brukar vara lite olika.

Jag har haft datorn i ca 2 år och det har inte varit något problem förut. Är det vanligt att det bara kommer?

Här är lite inf om datorn. Har tagit fram det mesta med hjälp av ett prog från Everlast (kommer inte ihåg vad det heter). Under de rubriker som det står "vet ej" kan jag säkert plocka fram med lite hjälp.

Operativsystem: Windows vista 64-bitar

CPU typ: QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600

CPU Stegning: G0

CPU FSB: 267.3 MHz (original 266 MHz)

Mutliplier: Vet ej

V-Core: Vet ej

Processor: 4 st Intel ® core 2quad CPU Q6600 2.40 GHz

Processorkylare: Zalman 7000B-Cu

Moderkort: Asus P5K-VM (2 PCI, 1 PCI-E x4, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Video, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Minne: Vet ej

Grafikkort: Nivida GeForce 8600 GT

Hårddisk: Samsung HD501LJ ATA 500 gb

Nätaggregat: Vet ej

Övrig kylning: Vet ej

Övriga komponenter: Vet ej

Temperaturer: Core 0: 45, Core 1: 45, Core 2: 40, Core 3: 42

Har läst igenom tråden och undrar om det bara kan vara så enkelt att det är batterierna i moderkortet som håller på att ta slut?

Har även kollat kondensatorerna och de verkar se ok ut.

[inlägget ändrat 2009-06-10 00:03:43 av SverkerG]

Den startar utan problem. dock dyker detta meddelandet upp: Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system. Press F1 to Run Setup.

Det där är i alla fall typiskt för dåligt moderkortsbatteri, men det är ju inte meningen att det ska vara slut redan efter två år så egentligen borde du reklamera det.

Ok. Perfekt.

Batteriet är väl ändå en förhållandevis låg kostnad....

Datorn är dessutom inköpt 40 mil bort så det kommer kosta mig mer att hålla på att reklamera än att gå ned till urmakarn och köpa mig ett batteri.

Att en q6600 blir 90 grader helt oklockad tycker jag låter mycket märkligt, även om de drar en hel del så borde den inte bli så passa varm med en fin zalman kylare, till och med standard kylaren håller den ju svalare ;)

Har dator någon chassifläckt i huvudtaget ? om inte, köp! :thumbsup:

Om dator lägger av helt protsligt är det nog processorn som börjar throttla (sakta in, för att inte blir för varm) och om inte det räcker så stänger den av sig för att inte gå sönder !:thumbsup:

testa köra prime 95 och samtidigt kontrollera temperaturen :thumbsup:

exempelvis här:

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

speedfan här:http://www.almico.com/sfdownload.php

Nytt batteri inköpt men till föga hjälp.

Istället har det följande felmeddelande tillkommit:

CMOS settings wrong.

Press F1 for re-configure your system

Press F2 for load dfault values and continue.

Har köttat igenom bios men fattar inte ett smack!

Någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa mig per tel?

Maila sverker.gatu@hotmail.com så får du mitt mob.nr.

gurre g: Anledning till att den kom upp i 90 grader var pga damm, sjukt MYCKET damm bör tilläggas...

Efter idog rengöring har den fungerat i flera månader utan problem, tills nu...

Kör coretemp regelbundet och temperaturerna ligger runt 45-50grader.

Har fläktar.

Körde testet, men vet inte hur länge man skall köra.

Jag stoppade då temperaturen på fläktarna ganska snabbt kom upp i 70grader. Då avslutade jag testet. Enligt programmet pågick testet 3 min.

Innan testet påbörjades låg temperaturerna på 45 grader (se bild). Men vad är GPU???

Tempen där verkar vara lite väl hög va?

Kan det vara däför den slår av? Hur gör jag för att sänka tempen på den?

Skall hitta en överklockningsguide...

[log][Main thread Jun 10 14:51] Mersenne number primality test program version 25.8

[Main thread Jun 10 14:52] Starting workers.

[Main thread Jun 10 14:55] Stopping all worker threads.

[Main thread Jun 10 14:55] Execution halted.

[Jun 10 14:52] Worker starting

[Jun 10 14:52] Setting affinity to run worker on logical CPU #0

[Jun 10 14:52] Beginning a continuous self-test to check your computer.

[Jun 10 14:52] Please read stress.txt. Choose Test/Stop to end this test.

[Jun 10 14:52] Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using FFT length 1024K.

[Jun 10 14:55] Torture Test ran 3 minutes - 0 errors, 0 warnings.

[Jun 10 14:55] Worker stopped.

[Jun 10 14:52] Setting affinity to run worker on logical CPU #1

[Jun 10 14:52] Test 1, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922945 using FFT length 1024K.

[Jun 10 14:52] Setting affinity to run worker on logical CPU #2

[/log]

[bild bifogad 2009-06-10 15:11:49 av SverkerG]

[inlägget ändrat 2009-06-10 15:13:16 av SverkerG]

1144503_thumb.jpg

CMOS settings wrong.

Press F1 for re-configure your system

Press F2 for load dfault values and continue.

Det är väl normalt med nytt batteri för alla inställningarna försvinner när batteriet är urplockat, men om du trycker F2 så borde inte meddelandet dyka upp vid nästa omstart.

Kanske inte, men kruxet är att efter batteribyte så har datorn lagt av och följande har stått

CMOS settings wrong.

Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system. Press F1 to Run Setup.

Vid ett tillfälle har det iofs bara stått

CMOS settings wrong.

Press F1 to Run Setup.

Press F2 to load default values and continue

Men eftersom den la av efter battri bytet så verkar det inte vara batteriet heller....

Vill nån ringa mig för att gå igenom bios så vore jag oerhört tacksam!!!

Maila sverker.gatu@hotmail.com så får ni mitt nummer.

Har du verkligen fått in batteriet ordentligt och tagit bort eventuell skyddsplast?

Japp!

Om det är batteriet, borde inte klockan i windows gå långsammare eller så?

Hört att den skall tappa både tid och datum.

Så här ser min Bios ut under advanced:

CPU ratio adjustment Auto (kan välja till manual men kan inte göra några andra inställningar)

Ratio CMOS 9 (kan bara ställa om den till 8)

CIE support Enabel

Max CPUID value limit Disabel

CPU function enabel

Execute disable bid enable

ovanför dessa inställningar är spec på hastighet på processorer m.m. men jag kan inte gå in där och göra några redigeringar.

Hittade ett program där jag kunde uppdatera min bios men då måste programmet veta var min "original bios file". Men jag har ingen aning om vart den filen kan tänkas ligga eller vad den heter...

Om det är batteriet, borde inte klockan i windows gå långsammare eller så?

Hört att den skall tappa både tid och datum.

Inte gå långsammare medan datorn är igång, men när datorn har varit avstängd så är normalt klockan fel när man sätter på datorn.

Tyvärr, så vet jag inget om BIOS-inställningarna du nämner.

Erghh vad kul sådant här är eller hur :P

Nä skämt åsido Om du fipplat i Burken Kolla så att du inte har Damsugit upp en Jumper(Fattas?)

en sådan där liten Bygel.. eller Råkat komma åt en av byglarna och böjt dem så att det är kortis

Sedan skulle jag Kolla (Ev Lägga ny Kylpasta under CPU´n)

Felproblem vid Uppsugen tappad Jumper är fel värde på CPU

DVS Kanske en Jättehög Klockfrekvens eller felaktigt Voltantal

då det brukar finnas en jumper som åsidosätter BIOS Settings Sådana som Trimmare brukar Gilla

HaDE MVH den Knubbige

PS ..Be alltid Multi mäter Strömagget ...

[inlägget ändrat 2009-06-10 22:36:45 av Knubbis]

[inlägget ändrat 2009-06-10 22:41:07 av Knubbis]

Jag stoppade då temperaturen på fläktarna ganska snabbt kom upp i 70grader.

Det är faktiskt lite för mycket för en q6600, även om de brukar kunna gå ganska varmt...

Men vad är GPU???

Tempen där verkar vara lite väl hög va?

Det är ritt grafikort, och tempen där är helt okej, de kan klara temperaturer runt 95 grader utan problem, men givetvis så är det bättre ju svalare de är ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...