Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NER Bränna skivor (foto) för att sedan visas på TV:n


bahia72

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har ett STORT problem och behöver hjälp, något handhavande fel med att bränna skivor.

 

Jag har XP vista

Bärnnare heter: HL-DT -ST DVDRAM GSA-H42L (CD-R/RW)

DVD-spelare ca 6 år gammal.

 

Jag kan bränna bilderna på skivan så att de kan visas i datorn, men inte när jag ska visa dom på TV:n. VAD GÖR JAG FÖR FEL????

 

Jag har DVD-R och CD-R skivor.

 

När jag går in in Nero Express, väljer jag Video/Bilder. Ber mig lägga upp mina videofiler(fast det står i menyn innan att Video-CD kan skapas med bilder och/eller videofilmer) Har en mapp med t.ex April 2009 och där i ett 30-tal kort. När jag lägger till dem + någon månad till så stoppar den vid 99 pga av de inte kan ta mer än 99 audiokomplimeringar. Hmmm, det är ju kort jag vill bränna, inte audiofilmer. Kanske jag som fattar fel.

 

Har provat att gå in i Nero Burning ROM går bra att bränna för att se på dator men inte på TV:n.

 

Provad att göra ett bildspel på Windows DVD-bränning och det funkade. Varför funkar det INTE i Nero8? Vill gärna använda det och se att deet funkar eftersom jag vill använda det för att bränna videofilmer framöver.

 

Hmmmmmmmmmmmmmm........

 

Undrar sedan om det är bildspel som gäller när man bränner kort???

 

SNÄLLA rara hjälp mig, har ingen annan i min närhet att fråga och jag har hur mycket som helst på mina barn som jag vill bränna på ned på skiva som går att visa på TV:n

 

Mvh Maria

 

[inlägget ändrat 2009-05-08 22:28:36 av bahia72]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-spelare ca 6 år gammal

 

Jag antar att du menar DVD-spelaren som är kopplad till TVn. Jag tror att problemet finns i din DVD. Du måste kolla om den stöder brända skivor. Sen så måste du kolla vilka format den kan spela upp för att veta hur du ska bränna dina skivor.

 

Vad heter din DVD?

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ som ganska säkert fungerar för dig är att göra bildspel i ett redigeringsprogram tex Movie Maker eller annat red.program och sedan bränna bildspelen med Neros delprogram Vision (måste vara fullversion av Nero), då får du en legal DVD Video som är anpassad för alla TV anslutna DVD-spelare.

 

Vid sådant tillvägagångssätt kan du lägga till ljud till bildspelet, tex berättelse eller och musik och det blir en mer sevärd film / bildspel.

 

Tillvägagångssättet funkar bra i XP Home, där ingår också Movie Maker, funkar nog också i Vista men Vista har jag ingen erfarenhet av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

Tack för att du tagit dig tid att titta på min fråga:)

 

Min dvd heter Samsung, säkert något mera*smile* Jag vet att innan jag hade XP, bara Windows 2000 då funkade det att se brända skivor på DVD:n, så jag tror inte det är felet, utan mitt handhavade i själva processen. Nu var det SÅ länge sedan jag brände ett "rätt" skiva så jag har glömt bort.

 

Jag har under helegen efter att ha "förstört" ca 10-tal skivor lyckats bränna via Windows bränninsprogram och har fått ett bildspel på t.ex alla min kort under 2006. Helt ok. Men jag fattar inte varför NERO 8 inte funkar.

 

Jag skulle önksa en lathund på hur man går tillväga steg för steg:)

Hoppas på ytterligare svar ifrån dig.

Mvh Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åke!

 

Tack för att du tagit dig tid att titta på min fråga:)

 

Jo, jag vet Moviemaker är ett alternativ MEN, meningen var att jag skulle bränna ned mina kort under 2006 och sitta och blippa med ett kort i taget, ca 600 skulle jag inte orka*smile*

Men jag tackar så mycket för tipset.

 

Som jag skrev till Thomas så förstår jag inte varför NERO8 inte funkar!

Har du något tillvägagångssätt steg för steg?

mvh Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Det kan vara så att Nero8 inte bränner regionsfria skivor och då funkar det förmodligen inte i din DVD om den inte är inställd med samma region som Nero bränner i! Jag har för mig att dom ändrade det efter version 6 men är inte säker!Kan ju också vara som Thomas1 säger att du bränner i fel format och din dvd inte stöder det formatet!

Mvh Laston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Laston!

Tack för sitt svar.

Vad kan jag göra åt detta i så fall?

 

Undrar också bara vad det är för skillnad mellan NERO8 och Windows egna DVD bränning? Förstår att det finns mera redigeringsalternativ i NERO8 o så. Jag ska som sagt bränna kort och filmer. Provad precis nyss med windows bränningssystem och det funkade både med bilder och filmer.

Mvh Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Om du startar Nero Start Smart och sen klickar på Nero InfoTool sen

så har du en ruta längst ner där det står DVD egenskaper så står det

Region Code och på min står det none men om det står nåt där så får du jämföra vilken region code din DVD har för att det ska fungera!

Alla program har olika funktioner och Nero har många men det kan bli lite strul att få det att fungera!

Det finns ett bra gratis program som finns svensk språkfil till om du ska bränna filmer och som klarar dom flesta formaten som heter imgburn!

http://www.imgburn.com/

http://sv.wikipedia.org/wiki/ImgBurn

Mvh Laston

 

[inlägget ändrat 2009-05-11 15:08:36 av Laston]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det står regionskod 1 på min brännare, hur vet jag vilken kod min dvd-spelare har? Och hur gör jag för att de ska bli kompatibla med varandra?

mvh Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att ändra region för brännaren, åtminstone i XP under: "Start / Kontrollpanelen / System / Maskinvara / Enhetshanteraren / DVD CD Rom enheter" slutligen fliken "DVD Region".

 

Men var försiktig för det går bara ett visst antal gånger (tror det är 5 st), det står dock hur många gånger du har kvar. Se upp så du inte riskerar att hamna fel vid sista chansen för det går inte att rätta till.

 

[inlägget ändrat 2009-05-12 08:05:41 av Åke.L]

[inlägget ändrat 2009-05-12 08:07:16 av Åke.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, funkade inte

står: Det går inte att uppdatera regionsinställningar. Enheten kan bara spela upp media för målregionen(region 2). Infoga media som stöd och försök igen.

 

Hmm, det står aktuell region 1 men när jag försöker med 2:an säher datorn så här.

Hmmmm......

 

En fråga vad är det för skillnad mellan Nero8 och Windows egna DVD-bränning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...