Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring av filer från windows 95 dator till nyare dator


Osarius

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en gammal dator (486:a tror jag) från nittiotalet med windows 95.

 

Nu ska den slängas och jag önskar föra över lite bilder och dokument till den dator jag använder nu som har Windows XP.

 

Har funderat lite om man ska använda en nollmodemkabel och koppla ihop datorerna men jag kan inget om nätverk och vet inte hur datorerna reagerar.

Tänkte även på usb-minne, det finns uttag i datorn men enligt uppgift så funkar inte usb med windows 95.

 

Tyvärr har inte datorn cd-brännare heller så det är kört.

 

Internet får jag inte att funka på gamla datorn heller och den har endast utgång för uppringt modem ändå.

 

Det enda jag kommer på är att köra gamla floppydiskar (jo, min "nya" dator har en sån ingång) och föra över men det lär ju ta ett år.

 

Tacksam för alla tips, idéer och vägledning jag kan få!

 

mvh

/Simon

 

[inlägget ändrat 2009-05-08 02:26:36 av Osarius]

[inlägget ändrat 2009-05-08 02:29:23 av Osarius]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbaste är ju att flytta över hårddisken till annan dator

 

Eller sätta den gamla disken i ett USB-kabinett

 

USB fungerar visst till W95. Fungerar t.o.m. till NT4 bara man har rätt grejjor..

 

Nollmodemkabel fungerar men det går långsamt. Går ju iofs. att skyffla alla filer som finns under en natt och sedan gallra bort sådant som inte behövs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB fungerar visst till W95. Fungerar t.o.m. till NT4 bara man har rätt grejjor..

Stämmer, men till vissa versioner av Win95 så går det inte, och det beror ju på bl.a om versionen tillhandahåller stöd för USB kontrollenheter, finns inte detta stöd, så är det oftast rätt kört, då får man köra med Win98, som stöder detta betydligt bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...