Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem äger vad?


hoffy

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

 

Jag har sedan ett antal år eget företag inom webbutveckling.

 

Har byggt ett tidbokningssystem på nätet för en kund som använder den sedan drygt 2 år. Vi har inget skrivet avtal sinsemellan. Vi umgås privat genom både tennis och golf. Nu ska min kund samarbeta med ett annat företag, X, som är intresserade av att använda sig av samma tidbokningssystem.

 

Det diskuteras också mellan dem (min kund och X) att starta franchise, då kanske det blir så många som 50 st. nya franchise som ska använda bokningssystemet. Jag har inte all information, men det finns redan nu ett antal företag klara för att använda sig av bokningssystemet och sedan tillkommer dem andra allteftersom.

 

Vad är kutym? Ska jag (endast) få betalt för nyutvecklingen?

Äger min kund hela systemet och kan ta 100% av betalningen för franchisarna (eller kan jag få ta en del av kakan)?

Vi kommer att ha licenser för franchisetagarna för att använda systemet, vem ska få pengarna? Min kund eller delar vi 50-50 eller annat sätt? Vad är brukligt?

 

Vore tacksam för synpunkter om hur man gör framöver. Är jag oklar om något, fråga!

 

Med förhoppning om hjälp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Finns det inget avtal skrivet är det väl du som äger produkten som upphovsman. Jag skulle se till att få allt ned på papper denna gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en känsla av att han känner att han äger allt då han har betalat för systemet. Och att han gör mig en tjänst om jag får en del av pengarna. Lättast såklart är att reda ut allt med honom direkt men jag tänkte att det kunde vara bra att ha information om vad som är juridiskt rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Det enda han kan bevisa utan ett avtal är att han äger rätten till den kopia han har betalt för. Källkoden och försäljningsrättigheterna är jag övertygad om att du skulle tilldelas i en skiljedomstol. Men som sagt är det ju bra att försöka lösa detta på fredlig väg först.

Jag tycker att du bör kontakta en jurist, det är nog ingen ovanlig situation och du borde kunna få ett relativt snabbt och tydligt svar (mycket säkrare än att chansa på att någon härinne sitter på det verkliga juridiska svaret)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Tilläggas bör att om kunden betalat för själva utvecklingen (på samma sätt som konsulttjänster säljs) och inte bara en produktkopia så är saken en helt annan, då får du nog acceptera att kunden äger allt.

 

[inlägget ändrat 2009-05-06 14:22:07 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det sista. Jag har inte byggt systemet från egna specifikationer och hade inte byggt det om inte min kund hade önskat ett sånt system.

 

Min kund har berättat vad han vill att systemet ska klara av, jag har byggt det och under tidens gång har systemet blivit mer och mer komplext och innehåller en hel del funktioner. Så man skulle kunna säga att min kund har betalat för själva utvecklingen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Då tycker jag att en överrenskommelse är vägen att gå. Du besitter ju kompetensen och kännedomen om systemet, vilket är av enorm fördel vid vidareutveckling av systemet. En förhandling om en procentuell intäkt av vidareförsäljningen är det jag hade valt.Hur stor andel du skall begära är förstås beroende på hur vital vidareutveckling är för möjligheten att sälja vidare systemet i mängd. Vidare är du ju också en nyckelfigur i hanteringen av support och löpande åtgärder av buggar i systemet, vilket i sig höjer den siffra du kan begära.

En variant är att dela upp det hela i två avtal, ett för vidareutvecklingen oc h ett för support. För det sistnämnda skulle du kunna kräva en mycket högre procent, om inte hela, beroende på hur stort ansvar du vill ta för denna del.

Ex. skulle du kunna föreslå antingen ett paketavtal med säg 50% andel, eller två avtal med 25% andel av försäljningen och 90% av (betald) support. (siffrorna bara exempel förstås)

 

Glöm dock inte att supportavtal är ruggigt krävande och kostsamma i tid att leva upp till (vilket är anledningen till att de flesta konsultföretag väljer att inte produktutveckla vid sidan av konsultandet)

[inlägget ändrat 2009-05-06 15:02:33 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...