Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

musfråga


jan-erik

Rekommendera Poster

Jag är ute efter en mouseoverfunktion som triggas när cursor står stilla i xvis på en bild eller en menypunkt.

Finns det nåt relativt färdigt man kan utgå ifrån? jag är numera ganska bevandrad i js och jquery.

Är det nån skillnad på mouseover och mouseenter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft has another solution. It has created two new events mouseenter and mouseleave. They are almost the same as mouseover and mouseout except that they don’t react to event bubbling. Therefore they see the entire HTML element they’re registered to as one solid block and don’t react to mouseovers and –outs taking place inside the block.

http://www.quirksmode.org/js/events_mouse.html

 

Skall det vara helt stilla muspekaren skall vara?

Annars kan man starta en timer vid mouseover.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, den behöver inte vara stilla, vad jag är ute efter är att den inte ska reagera om man passerar xvis en bild med jämn fart, utan om man tydligt bromasr in. Det är nog en ganska vanlig poblemställning vid menyhantering etc. Trodde möjligen att hastighet=0 var lätt att avläsa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt:

Annars kan man starta en timer vid mouseover.

efter x ticks (millisekunder eller vad den nu räknar) så sätter den igång en funktion, stoppa timern vid mouseout.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

onmouseover="timerstart()" onmouseover="timerend()"

 

funktionen timerstart() startar en timer

och kollar av timern om den överstigit ett visst värde och om den gör det kör en annan funktion och anropar samtidigt timerend()

 

timerend sätter timern till noll

 

 

Har inga konkreta kodexempel men det bör du klara om du är bevandrad i js.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det var precis vad jag behövde. har sysslat med hemmabyggda timerfunktioner i www.jea.se som gör refresh efter visst schema.

Tackar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...