Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rivatuner: Auto Fan speed controle rule


flue

Rekommendera Poster

Tjena alla sitter och pysslar med rivatuner 2.24 för att ändra mina fläkt hastighets regler. Jag har nått ditt så att jag kan ändra inställningarna på Auto Fan speed controle rule men vad ska jag ändra dom till?

Googlat lite och inte hittat något bra.

Dom värdena som den står på i original är:

 

Duty cycle min 60

Duty cycle max 100

T min 72

T range 32

T operating 82

T low limit 72

T high limit 92

 

Är det någon som har erfarenhet av detta för nu när sommaren kommer och värmen ökar så börjar jag bli lite orolig.

Mitt 8800GTS idlar på ca 62C i 60% men sjunker utan märkbar ljudökning till 56C på 72%.

Vet tyvärr inte var tempen när när jag spelar men en fläkt hastighet på 72% idel som sen ökar till en rimlig nivå borde vara perfekt.

Ska ta reda på mer temps snart.

För att kunna ändra Auto fan speed så måste man sätta värdet i power user fliken under "RivaTuner\Fan" till 3.

 

Small tip:

 

Each value editable via PowerUser tab have a description. You may right click it then select help icon from the popup toolbar. If you do it you'll see that AutoFanSpeedControl is not a boolean value (i.e. the value that can be enabled by 1 and disabled by 0) but a bitmask. Bit 0 controls auto fan speed control parameters viewing and bit 1 controls auto fan speed control parameters editing. I.e. AutoFanSpeedControl = 0 totally hides auto fan speed control parameters, AutoFanSpeedControl = 1 shows them in read only mode and AutoFanSpeedControl = 3 allows both viewing and editing it. So setting it to 3 then restarting the tool will work.

 

Skulle vara skönt att prova lite inställningar, hitta några bra och sen programera om GPU BIOS med dom bästa.

 

Hittade precis mer info på "http://www.overclock.net/3140251-post1.html" ska kolla där andra som är intresserade gör samma och skriv resultat,

 

MVH Henrik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...