Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tomten777

Förlorad domän pga webbhotellets rutiner

Rekommendera Poster

Tomten777

Hej

Mitt webbhotell "glömde" förnya min domän och som nu har övertagits av ett kinesiskt företag. Webbhotellet erkänner att det är deras fel men vägrar göra något åt det. Det visar sig nu att den nya ägaren vill ha 8000 EURO för min domän och mitt webbhotell vägrar att betala detta för att jag ska få tillbaka min domän. Domänen är en otroligt viktig del i ett nytt företag som vi håller på att etablera.

 

Har någon varit erfarenhet om hur man kan gå tillväga?

 

Jag kommer om inte annat fungerar berätta för alla deras kunder att deras rutiner inte fungerar och att de inte tar ansvar för de domäner deras kunder parkerar hos dom. Alternativt går jag till en advokat som får driva en skadeståndsprocess.

 

Någon som kan ge tips?

 

Hälsningar

 

Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tomten777

Jag väntar med att namnge webbhotellet innan jag har formulerat en strategi. Men det är en mkt stor aktör i Skandinavien.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fhe

Om du har betalat dem (i tid) för att förnya domänen ser jag ingen annan utväg än att du kräver ett skadestånd av dem. Du kan tyvärr inte få tillbaka domänen med mindre än att den blir ledig eller att du genom en tvist kan hävda att den är registrerad i någon avsikt som står i strid med toppdomänens regelverk eller inkräktar på ditt inarbetade varumärke (men en sådan process tar både lång tid och kostar pengar).

 

Ett skadeståndskrav mot ditt webbhotell måste naturligtvis vara rimligt och det krävs att du kan påvisa att de inte fullföljt sitt uppdrag enligt avtal. Jag skulle inte ge mig in i det med mindre än att ha konsulterat en jurist eller helst advokatbyrå.

 

Det är lite svårt att göra annat än att spekulera när man inte vet fakta men min gissning är att de som håller domänen gör det med ångerperiod. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det fungerar men jag har för mig att alla de stora toppdomänerna infört någon slags prova-på-grej som gör att du kan (om registryt tillåter det) kan släppa domänen efter 14 dagar och slippa betala. Tydligen är det rätt vanligt att domäner som löpt ut snappas upp av någon som använder det där. Det första de gör är att skicka ett erbjudande att köpa tillbaka domänen till förra ägaren, om han/hon svarar (eller klickar på länken i mailet) så väljer de förmodligen att behålla domänen eftersom de ser ett potentiellt affärscase. Om ingen aktivitet noteras så brukar de släppa domänen så att man kan registrera den igen (om man hinner).

Så med lite tur kan du plocka tillbaka den om ett tag.

 

Om du håller på att etablera företaget kanske det är lättast att välja något annat namn, även om det inte låter som ett alternativ du vill överväga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tomten777

Tack för svar. :thumbsup:

 

Det förvånar mig att Webbhotellet inte tar detta på allvar. I många fall är det viktiga domäner det handlar om, värdehandlingar. Om det blir känt att webbhotellet inte fungerar vågar väl inte de som har domäner ha dem parkerade hos dom. Jag har andra domäner som jag nu måste flytta.

 

Jag har kontakt med en advokatbyrå men vill inte sätta igång processen innan jag läser om ett liknande fall.

 

Finns det alltså något prejudikat? Eller något exempel på när någon kund och webbhotell gjort upp i godo?

 

hälsningar

mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
danielos

Du borde registrera dig på http://www.wn.se och posta och fråga där, för på webmasternetwork hänger alla domän specialister.

 

Pressen på webbhotellet kommer dessutom att öka om det kommer ut att du har först försökt få webbhotellet att göra något och att dom har bestämt sig för att inte göra något åt saken.

 

Bästa hälsningar, Admin för egensajt.se

[inlägget ändrat 2009-05-04 18:07:10 av danielos]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tomten777

Tack för tips. :thumbsup:

 

Ska kolla upp det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fhe
Finns det alltså något prejudikat? Eller något exempel på när någon kund och webbhotell gjort upp i godo?

Ingen aning och vad du har för case beror väldigt mycket på vad det är för avtal du har med webbhotellet och på vilket vis de brutit det.

Jag skulle inte tro att man ska leta efter prejudikat inom just den smala sektorn, om det är så att du hade ett avtal och har köpt tjänsten av dem så är det ju helt vanlig avtalsrätt och vilken nivå på skadeståndskrav som är rimlig bestäms ju precis som i alla andra fall av vilken ekonomisk skada och merkostnader du drabbats av.

 

Ska jag vara helt ärlig undrar jag om du har ett case, jag känner inte till hela webbhotell-branschen men de hotell jag haft att göra med har alla den affärsmodellen att de skickar ut en frivillig faktura som man kan betala om man vill att de ska förnya domänen åt en. Det är vanligtvis 3-10ggr så dyrt som att göra det själv och jag brukar därför inte låta dem hantera domänerna utan bara sköta sånt jag anlitar dem till. Undantaget är Loopia som är registry för ett 15-tal av mina .se-domäner men som jag inte riktigt vill ha som webbleverantör.

 

Allt beror på vad du har för avtal med webbhotellet i fråga, ingen kan ge dig svar utan att veta det du undanhåller.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...