Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny dator


E_girlen

Rekommendera Poster

Nätagget i Fujitsu duger nog som sagt, de har nog testat. Viktiga är att det ger nog på det datorn kräver, totala effekten är då inte det viktigaste.

 

vad gäller skärmen - köp en med DVI-ingång, bara VGA är bara dumt.

 

Som gurre g så bra skriver, få program kan idag dra nytta av Quad, en dualcore duger gott om inte bättre. Skulle nog välja en snabbare dualcore än en quad. men det är jag. jag kan säga, jag har ännu inte sänkt den AMD X2 jag har...Alltid snabb att svara.

 

Du märker de alla datorköpare märker, det är lätt att spräcka budgeten man tänkt sig. Jag spräckte min, när jag köpte i slutet av sommaren, men nästan 2000 kr. Tänkt 7 000 kr för datorn, blev 9 000 kr...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson
Du märker de alla datorköpare märker, det är lätt att spräcka budgeten man tänkt sig.

 

Jag fick kompromissa med 35% på priset då jag tyckte att det finns annat i livet att prioritera :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men om jag förstår gurre g rätt så är det bättre med en Quad om man är lite av ett multitasking-fan, är det så? För jag har nog bra mycket mer användning av en processor som hanterar multitasking bra än en som är bra vid spel.

 

Men ni tycker att de andra delarna jag ändrat låter bra eller?

 

Tack för all hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vi tar del för del

 

Lådan - tråkig men okej, den duger

Moderkort - ingen anledning att misstro, bra budgetkort dock ej läst några tester om det. Inte stöd för RAID av någon anledning trots sex SATA-portar men det klar du dig nog utan.

Processor Duo multitaskar bra den med, surfa in på TomsHardware och läs tester om du vill ha mer data att basera valet på.

Grafikkort Bra, övre medelklass på det. Ett mycket bra kort för spel. Du kan spara ngra kr på att välja Sapphires 4850 (jag har det) men det kräver ett litet tweak på fläkten (av BIOS) för att fungera riktigt bra (bli tyst). Eller så tror jag nog du skulle bli nöjd med ett 4650 som presterar sämre men nog räcker. Fast skadar inte att lägga lite mer nu så att det håller längre...(denna fråga kan man älta i all evighet)

 

DVD Ok

Multikortläsare no comment

Nätagg tja, räcker. dock "bara" 4 SATA kontakter, moderkortet 6...ok, du kommer nog aldrig stoppa in så många enheter i datorn...

Minne Ok

Hårddisk Ok

Skärm Som sagt, köp en med DVI. Spara inte på denna punkt, skärmen är den del du är mest beroende av att den blir bra. Prisjakt är ett bra ställe att titta på http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s37570410&o=prod_rank

 

något mer?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemsk mycket Monshi! :)

 

Tror jag slår till på detta paket. Eftersom jag inte planerar stoppa in något mer i datorn, då jag tror att den gott och väl fyller mina behov som det är, så gör det kanske inte så mycket att nätagget bara har 4 SATA? Eller påverkar det på något annat sätt?

 

Vad är RAID?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är RAID?

 

När du vill andvända flera hårdiskar och "koppla ihop" dem så att du får en stor snabb hårdisk eller så allt du spar på datorn ligger kopierat på flera hårdiskar om en skulle gå sönder- lite kortfattat...

 

Ja, jag tror nog en duo går bra det med, det är ju trots allt en välldigt snabb dou, och allvarligt, sålänge du inte kör dualscreen och har program fullproppat över skärmarna så klarar du dig välldigt lång:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... fast det där de duo/quad --- quad med fyra BOINC-jobb... eller kanske tre så man har en CPU ledig. Fast man bör nog även ha lite minne att avvara då de ibland kan sluka en hel del.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar på dom :)

 

Enda frågetecknet som finns kvar är vad antalet SATA har för påverkan på datorn?

 

Är det bara intressant om jag planerar stoppa in mer grejer senare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du rekommenderar Quad istället? Eller förstår jag fel?

 

Är moderkortet Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16 avsevärt bättre än det som följer med som standard?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, för vardagligt arbete är duo att föredra tror jag men lite kul att kunna cruncha fyra parallella jobb. men det gör man sällan, mycket sällan.

 

Om jag gissar

1 kärna - utnyttjas till max cirka <10% av tiden

2 kärnor - båda till max <4% av tiden

4 kärnor - all maxar? då kör du verkligen något speciellt på datorn.

 

med duo får du högre klockfrekvens och mer cache...men men...

 

 

Moderkortet, tja, nja, något behov av dubbla PCIexpress 16-portar? Dvs stöd för dubbla grafikkort? Annat som skiljer är att den stöder lite snabbare minnen samt har RAID, Firewire samt annan ljudkrets men den senare vet jag inget om.

 

Tror nog du är på väg att sikta bra mycket högre i prestanda, men inget extremt, mot vad du från början tänkte dig. Det är på det viset, ju mer man läser, ju mer man finner att man vill ha....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då kör jag duo!

 

Men är det moderkortet värt 500 spänn med tanke på vad jag ska använda datorn till eller tror du att jag får en shysst dator även med det billigare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får en schysst dator även med det billigare

 

För inte har du tänkt att

1: Köra två grafikkort

2: RAID

3: Snabbare, dyrare, minnen

4: Firewire (främst videokameror)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson

Seriöst kunnande vid första anblicken ;):thumbsup:

(Det är klart att man observerar inläggen)

Kritiskt observerande från en nybörjare som vill veta mer.

 

Det är synd om människan !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp allihop!

 

Nu har jag fått min nya dator och är mycket nöjd än så länge :)

 

Har dock fått med lite grejer som jag inte har en aning om vad det är...

Dels en grej med 6 sladdar, två gula, två svarta och två bruna som i ena enden sitter fast i två vita plastgrejer (kontakter av nåt slag) och i andra änden i en svart plastgrej. Sladdarna är va 10 cm. Sen har jag nån liten grej i en plastpåse som det står ATI Cross fire på. Och jag har lite stålpinnar, plaststripes och skruvar... Vad ska jag ha dom här grejerna till??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

ATI Crossfire är en teknik för att koppla samma två grafikkort till en kraftigare enhet. De extra kablarna låter på din beskrivning som en adapter från de normala interna strömförsörkningskablarna till en PCI-Express-dito. Dessa är isåfall till för att ge det andra grafikkortet (om du nu skaffar ett) en extra strömförsörjning som den kräver.

Det låter inte som det är något du har behov av nu (om du inte skaffar ett till grafikkort med en gång) och du kan ju packa undan dem någonstans så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har jag nån liten grej i en plastpåse som det står ATI Cross fire på.

 

Den andvänds om du vill koppla ihop 2 stycken ati grafikrot för ökat prestanda, spar den då den i framtiden kan vara välldigt andvändbar :thumbsup:

 

(själv så fick jag inte någon med mitt moderkort vilket jag känner mig ganska besviken över, 2 stycken 4770 hade varit så perfekt...)

 

 

EDIT!

 

Varför kommer det alltid ett nytt inlägg (innan mitt blivit publiserat) som förstör nyttan med mitt inlägg :thumbsdown:

[inlägget ändrat 2009-05-18 21:16:35 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Varför kommer det alltid ett nytt inlägg (innan mitt blivit publiserat) som förstör nyttan med mitt inlägg

Sorry, här är jag inne och nosar i ditt territorium, när jag borde hålla mig till de träd jag själv revirmarkerat :)

Hade jag rätt om kablarna förresten? Tyckte det lät som 4-pin Molex -> PCI-E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, du hade fel... Crossfire-kabeln är för att datamässigt koppla ihop korten. Strömkontakterna, som vanligen redan finns på nätagget, är helt enkelt märka med PCI-E.

 

 

e-girl, bilder på det du fått över vore nog inte fel.... svårt att se framför mig vad det är. Vita plastgrejer? mmh, nej, vågar inte ens gissa.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-05-19 08:18:34 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...