Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny dator


E_girlen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att köpa mig en ny dator, men tycker att det känns väldigt svårt att veta vad man ska ha, finns ju hur mycket som helst att välja på i dessa tider :) Hoppas därför kunna få lite tips och råd här...

 

Jag vet i alla fall att jag vill ha en stationär dator, och köpa ett helt datorpaket med bildskärm, mus, tangentbord och hela alltet. Jag är ingen spelfantast så jag behöver inte ha världens bästa grafikkort, även om det kan bli något enstaka spel man fastnar vid. Det jag kommer använda datorn till i första hand är att surfa runt på internet och skriva diverse skolarbeten.

 

Behöver ingen extremt stor hårddisk då jag har en extern, men åtminstone 100 gb är önskvärt.

 

Det som jag också tycker är rätt viktigt är att den är prisvärd, kommer till hösten bli en fattig student, så ja, helst en inte alltför dyr pryl söker jag.

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig att hitta rätt!

 

Mvh

Emmy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Men ungefär vilka värden ska man ha på t.ex RAM-minne och processor för att få en hyfsat snabb dator, när man surfar och kollar film typ..?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever ungefär dessa minneskrav för surfning och filmtittande:

Windows XP 512 MB RAM

Vista Home Basic 1 GB RAM

Vista Home Premium eller andra Vista-varianter 1,5 GB RAM

 

Från PC för Allas artikel om datorer för 5000 kronor

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.222085/krispriser-pa-datorer---5-stationara-under-5-000

Det är absolut inte så att de prispressade ”snikdatorerna” är dåliga. De kör samma sorts program och används till ungefär samma saker som en netbook-dator eller en mindre, vanlig bärbar dator, det vill säga nätsurfning, e-post, kontorsprogram och en och annan omgång patiens. Kanske till och med för att spela musik och titta på dvd-film. Allt det där klarar de billiga skrivbordsburkarna utan några som helst problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

Tack.

 

Men om jag fattar det hela rätt så spelar processorn rätt stor roll också va? Hur många Ghz ska man ha och hur vet man vilken processor som är bäst?

 

Min budget för datorn ligger på ca. 10000, men då vill jag ha skärm också så ja... köper man inte ett paket får väl burken i sig ligga på 7000-8000...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag skulle nog skruva upp det lite vad gäller minne...

 

1 GB till XP

2 GB till Vista som minimum och gärna 4 GB (även om bara drygt 3 GB nyttjar av 32-bit version)

detta för att program ska rulla på bra utan massa swapping mot disken. Fast, det är klart, ska man bara surfa och titta på film duger det med mindre. Ja det duger gått med annat operativ av Windows för den delen...

 

Vilken processorn som är bäst? Den frågan är relativt enkel att besvara om du bara menar prestanda. Om du däremot menar pris per prestanda....

 

och ja, processorn är den primära hjärnan. Utan fart där blir det ingen fart på annan plats. Grafikkort i viss mån än viktigare om du vill spela spel.

 

Som jag brukar säga

1: Besluta om vad du kan lägga ut på dator

2: Besluta om format, dvs stationär eller bärbar. och om stationär en vanlig låda eller kanske en mer diskret

3: Bestäm vad mer ska finnas i datorn. Minne, grafikkort, DVD-brännare, TV-kort, Wlan, BluRayspelare, mus, tangentbord osv.

4: Leta reda på datorer som har det du tänkt dig i din prisklass.

5: Då börja leta efter den som passar bäst och se hur snabb processor du då har råd med...

 

För det låter som om du vill köpa en komplett dator och inte massa delar för att sätta ihop.

 

Lite flexibelt? Titta då på kompletts paket:

http://www.komplett.se/k/cc.aspx?bn=10306

de brukar vara bra grund att starta på, titta vad som finns i de olika prisklasserna. Sedan kanske i slutändan du ändå köper en HP, Dell eller liknande.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett mycket bra svar :)

 

Men vad är det för skillnad på alla olika processorer? Intel Core, Intel Pentium, AMD och allt vad de heter? Vilken tycker du är bäst?

 

Grafikkort, hur många mb behöver man för att ha en okej dator? De jag kollat på har inte mindre än 500 tror jag iaf.. 256 låter så lite :P

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkort, hur många mb behöver man för att ha en okej dator? De jag kollat på har inte mindre än 500 tror jag iaf.. 256 låter så lite :P

 

Det som spelar roll är hur snabbt minnet är samt on grafikortets gpu har någon andvändning av allt, oftast så har skitkort jättemycket (typ 1 GB )

 

För att dra nytta utav mycken minne krävs det att man kör på låga upplösningar samt med hög detaljnivå, vilket inte "skitkort" klarar av endå:thumbsdown:

 

 

Det är bättre att kolla här och få en överblick på hur bra kortet presterar, för att kunna jämföra med andra kort och kunna avgöra vilket kort som ger bäst brestanda per krona samt passar dig bäst!

 

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-2008/3DMark06-v1.1.0-3DMark-Score,794.html

 

likaså kan du även göra med processorn!

 

http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/3DMark-Vantage-CPU,817.html

 

 

dock så kan grafikorten vara lite olika i prestanda, tillexempel så är ett 8600gt med 256 mb ddr3 minne kanske en 20-40% snabbare än samma kort med kanske 512MB ddr2 :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att dra nytta utav mycken minne krävs det att man kör på låga upplösningar samt med hög detaljnivå
Nu blev det nog tvärtom, "höga upplösningar" ska det nog vara. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har kikat lite överallt, men jag kan för lite om det här så jag förstår inte mycket. Har kollat lite på www.pyrotech.se och även inet.se

men finns sååå många olika processorer, ram-minnen, grafikkort, hårddiskar och gud vet vad...

 

Här har jag i alla fall en lista på vad jag vill att min dator ska ha:

 

HDMI-utgång (då jag vill koppla till min tv ibland)

En bra, snabb processor (Den bästa som ryms inom min budget)

Lagom mycket RAM

DVD-brännare

Skärm 19"-22"

Mus (behöver inte vara något märkvärdigt, bara det finns scroll-hjul)

Tangentbord (enkelt)

Hårddisk på iaf 200 GB

Windows Vista Home Premium 64-bit (Är det stor skillnad på 32 o 64?)

 

Är det något annat man "ska" ha så får ni gärna tipsa. Tror ni det går att få en shysst dator som uppfyller mina krav för ca 10000 eller är jag för snål i förhållande vad jag vill ha för prestanda då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista Home Premium 64-bit (Är det stor skillnad på 32 o 64?)
Med 32-bitars Windows så kan Windows bara utnyttja 3 GB RAM, med 64-bitars så är det mer. 64-bitars kräver andra drivrutiner än 32-bitars och det är inte alla tillverkare som tar fram 64-bitars drivrutiner, t ex till skrivare.

 

Men till

Det jag kommer använda datorn till i första hand är att surfa runt på internet och skriva diverse skolarbeten
så kan jag inte se att du har behov av mer än 2 GB RAM. Inte heller att du skulle ha behov av någon särskilt snabb processor utan att du skulle klara dig bra med någon av 5000-kronors datorerna som PC för Alla testade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

Då kanske satsar på en med 32-bitars då...

 

Men säg att jag vill spela något enstaka spel (är lite svag för gamla klassiker som roller coaster tycoon och the sims), räcker det ändå med 3 GB ram?

 

Hur mycket grafik behöver man?

 

Ni som är lite mer kunniga än jag, vilka märken på datorer, processorer, minnen och grafikkort skulle ni kunna säga är bäst?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 10 000 kr får du en dator som klarar nyare spel FPS spel i upplösningar som 1680x1050.... normalt sett.

 

Dvs skärm får du för cirka 2000 kr (22" ws enda som gäller anser jag).

Dator + t-bord, mus, bör du kunna få för 7000 till 8 000 kr...eller mer.

 

här ett exempel på 1 000 kr mer

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10180

där enda är att jag nog skulle slänga in 4 GB från start...

om du vill gå ned under 10 000 kr

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10323

lägg till en skärm (Samsung) och du landar på 9 360 kr

kanske du även vill ändra grafikkort så att du får en HDMI-utgång. DVI till HDMI är inget problem för bild men man bör försäkra sig om att ljud kan bäras med vid konverteringen. Mitt Radeon 4850-kort klarar det. Geforce, vet ej.

 

enkelt sagt, alla datorer du kan köpa för de pengarna har bra prestanda. Tittar du på kompletts plocka-själv datorer ser du även vilka komponenter det är som kostar, hur dyr en snabbare processor är i relation till den enklare.

 

De datorer jag länkat till är alltså sådana som Komplett sätter ihop och levererar med 3 års garanti och support samt slänger in lite extra spel och ngn hårdvara (ofta kortläsare) man kanske egentligen inte vill ha.

 

Vill du bygga själv kan du spara någon hundralapp men inte så mycket, ivartfall inte om du vill ha det extra som följer med.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-05-08 11:21:25 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säg att jag vill spela något enstaka spel (är lite svag för gamla klassiker som roller coaster tycoon och the sims), räcker det ändå med 3 GB ram?

 

jajemen! det räcker er än gott till det!

 

jag spelade sims med 128 mb ram utan några problem:thumbsup:

 

nästan alla billigadatorer klarar av att spela några år gamla spel utan vidare problem, ialla fall det med externa grafikort:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har kikat runt lite nu och har sett några paket som känns mer eller mindre intressanta...

 

Mr.PC G20 Complete (E5200/ 4GB/ 500GB/ 9500GT/ DVD-RW/ 22")

(finns på www.mrpc.se)

 

Acer Aspire M5641/Q9300 med 22-tums Monitor

(www.netonnet.se)

 

Acer Aspire M3641/E7400 med 22-tums Monitor

(www.netonnet.se)

 

Fujitsu-Siemens AMILO Desktop Li 3745-21P med 22-tums Monitor

(www.netonnet.se)

 

Packard Bell iMedia D5620 NC med 22-tums monitor

(www.netonnet.se)

 

Fujitsu-Siemens AMILO Desktop Li 3745-21P med 22-tums Monitor

(www.netonnet.se)

 

Det här paketet hos komplett.se, http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10323

 

men jag har bytt processorn till Intel® Core™2 Duo E7500 2,93GHz Socket LGA775, 1066MHz, 3MB, 45nm, Boxed m/fläkt, DDR2 minnet till Corsair Value S. PC5300 DDR2 4GB Kit w/two matched Value Select 2048MB, hårddisken till Samsung SpinPoint T166 320GB, 16MB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps , grafikkortet till HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP, "Turbo".

Sen har jag lagt till tangentbord Logitech Deluxe 250 Keyboard SE USB Svart OEM, mus Logitech OEM Optical Wheel Mouse Svart USB, bildskärm Samsung 22" Wide Syncmaster T220, 1680x1050, VGA/DVI, 20000:1, 2ms

 

Låter det som ett bra paket eller har ni några ändringar att föreslå? :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har jag varit i kontakt med kompletts kundtjänst och beskrivit vad jag vill ha och fått två förslag från dem...

 

https://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274

 

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=392483

 

där den senare är lite dyrare, men inte så farligt mycket över det jag hade tänkt mig.

 

till båda rekommenderar de följande skärm

 

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=431116

 

Vad tycker ni om den Fujitsu Amilon? Tycker den ser rätt bra ut... Men hur vet jag om det är 32 eller 64 bitars vista? Står ju inget...

 

Sen har jag även kollat lite på Monshis länk:

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10180

 

Där jag ändrar till ett grafikkort på 4GB som han rekommenderade. Slutpriset hamnar då ca 500 spänn högre än det paketet med Fujitsu+Samsung-skärm...

 

Vilket paket tycker ni jag ska satsa på? Fördelar och nackdelar?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, bra fråga...

Fujitsu-datorn, då får du en dator som är maxad inom sina specar. Den har en bra processor, bra grafikkort, bra med minne, onödigt stor hårddisk och ett inte mer än krävs stort nätagg (400 W! det måste vara på gränsen verkligen). Men å andra sidan har du nog inget intresse av att köra med två grafikkort.

 

Den jag länkat till, lite mer balanserad kanske med vettig hårddisk, garanterat bra moderkort, nätagg som tillåter expansion och plats för ett till grafikkort. Något klenare processor.

 

Den första komplett länkat till lite enklare, lite billigare men mycket kraftfull även den. Prisvärd. Jag kan lova, du kommer vara nöjd vilken av dessa du än väljer.

 

Kortfattat

Dyrast ger mycket kraft och är expanderbar.

Fujiutsun ger kanske mest kraft, snabbaste processor (tror jag) med bra grafikkort men nätagget ger inget extra utrymme för expansion.

Den billiga ger nog tillräckligt med kraft, inget snack om saken, och går att expandera och uppgradera med snabbare processor (men den som sitter i duger) och extra grafikkort.

 

det där med stor hårddisk. 1 TB är kanske trevligt men på sätt och vis känns det bättre med 2x500 GB om man är i behov av utrymmet. Oavsett vilket, man ska ALLTID ha en aktuell backup utav alla data på disken.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur vet jag om det är 32 eller 64 bitars vista?

Komplett Gamer i05 "Operativsystem 32-bit" enligt länken

Fujitsu AMILO Pa3630-21P, eftersom det inte står något är det nog 32-bitars eftersom det är det normala än så länge, men fråga Komplett för säkerhets skull.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, konstigt att man inte kan välja 64-bit operativ på de man kan konfgurera själv.

 

men å andra sidan, 32 bit duger bra.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh tack, ni är guld värda! :)

 

Men när du säger att nätagget på den dyra är på gränsen, gäller det bara om jag vill uppgradera senare, eller är det på gränsen att det klarar av det som finns inbyggt också?

 

Hur påverkar nätaggregatet en dator?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftar på Fujitsu-datorn. De har med säkerhet testat att det räcker men normala rekommendationen för ett 4850-kort är minst 450 W. Men som sagt, de har nog testat. Och utrymme för andra expansioner som ljudkort eller liknande finns men annars är det knapert. Fler hårddiskar och liknande går givetvis att stoppa in. (fast kanske inte alltför många)

 

Om nätagget är för klent, inte orkar med, då dör datorn ofta spontant när den belastas om den ens orkar starta upp. men åter, Fujitsu har nog testat att nätagget klarar det det ska.

 

Samt behov att uppgradera? De flesta har en dator och lägger inte till något nytt under dess livslängd.

 

Kompletts ihopplock har nätagg som räcker utan tvekan.

 

Komplett-datorerna har även stöd för RAID om du skulle önska...

 

mmh, Fujitsu, 780G? Hur är det, den klarar väl AMD/ATIs hybridpower? men hur bra är det? Alltså deras energisparfunktion som ska kunna klocka ned/inaktivera det diskreta grafikkortet och använda enbart det integrerade när så går?

 

Fujitsu igen, det är en microtower-låda, lite mindre dator än de som komplett sätter ihop. Lite snyggare kanske? Även en sak att ta i beaktning.

 

Köpa dator är ett mysterium. För det mesta blir man dock nöjd med valet man gör.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanKurtJohansson

Jag för min del valde den här :)

 

Komponenter

Intel® Core™ 2 Quad Processor Q8200 (2.33Ghz, 4MB, 1333MHz)

Äkta Windows Vista® Home Premium SP1, 32-bit - Swedish

1 års Premium-garantisupport

Microsoft® Works 9.0/ Svenska - (Microsoft® Word ingår inte)

Skärm ingår ej

Hårddisk med 750 GB och seriell ATA (7 200 rpm)

Minne 3 072 MB (2 x 1 GB, 2 x 512 MB) 800 MHz DDR2 med dubbla kanaler

DUAL SLI 512MB NVIDIA GeForce 9800GT card

Blu-Ray RW-enhet (läser och skriver till Blu-Ray, DVD och CD)

Logitech MX3200-tangentbord och -lasermus (trådlösa) - Ledande design, one-touch-mediaknappar

Mus ingår i alternativet med trådlöst tangentbord och mus

Tillbehör

Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska

Inbyggt ljud med HDA 7.1 Dolby Digital

External Dell AX210 Black USB Speakers

19-i-1-mediekortläsare med Bluetooth

Ej modem

Tjänst och Programvara

Ingen olycksskadesupport

DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år

Ingår också

Svensk dokumentation för XPS 630 med europeisk strömsladd

D05X602

Beställning av stationär XPS 630 ¿ Sverige

1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats

Air Cooled Heatsink

Resurs-DVD för XPS 630 (diagnostik och drivrutiner)

 

Pris:18410,40 kr

 

Valde den här skärmen. http://www.netonnet.se/?iid=se119793

 

Med många kompromisser eftersom jag ville egentligen ha en annan processor. Den här tex. Intel® Core™ i7 Extreme Edition-processor 965 ;)

 

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?c=se&cs=sedhs1&fb=1&kc=DRS63004&l=sv&oc=D05X602&rbc=D05X602&s=dhs

 

 

LYCKA TILL !!

 

[inlägget ändrat 2009-05-11 17:37:53 av Steven101]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag tror jag börjar närma mig ett beslut... :)

 

Då det där med nätaggregatet på Fujitsun kändes sådär har jag kikat lite mer på den billigare från komplett

 

https://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10274

 

Jag har dock ändrat lite grejer som jag hoppas gör den ÄNNU bättre.

 

Processorn bytte jag till Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED m/fläkt

 

Grafikkortet till HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP, "Turbo"

 

DDR2Minnet till Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

 

Hårddisken till Seagate Barracuda 7200.11 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

 

Utan bildskärm blir det 9715 kr, vilket känns överkomligt då det känns som att det kan vara en bra investering, med bra innehåll :)

 

Undrar dock om jag kan köpa bildskärmen komplett rekommenderade till det här paketet

 

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=431116

 

Fattar jag det rätt ansluter man den via VGA, men ser i mina ögon inte ut att finnas något sånt uttag på det grafikkortet jag valt... Stämmer det att jag måste ta en av de lite dyrare bildskärmarna som finns att välja på "konfigurera själv"-sidan?

 

Är det något av det jag har ändrat i paketet i övrigt som är onödigt eller dumt i era ögon? Är lite fundersam över processorn... Är Quad bättre än Duo eller är kortet jag valt bättre än det som är i från början?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar jag det rätt ansluter man den via VGA, men ser i mina ögon inte ut att finnas något sånt uttag på det grafikkortet jag valt... Stämmer det att jag måste ta en av de lite dyrare bildskärmarna som finns att välja på "konfigurera själv"-sidan?

 

med grafikortet medföljer den minst en adapter från dvi till vga, vill du ha en till (om du vill andvända 2 skärmar som andvänder vga) så kan du köpa en sådan på exempelvis elgiganten för 99:- altså inget problem:thumbsup:

 

Är Quad bättre än Duo eller är kortet jag valt bättre än det som är i från början?

 

Quad'en har 4 ganska långsamma kärnor men har istället dubbelt så många, beroende på om programmen är gjorda för att andvända flera kärnor så är det lite olika..

 

Men program som andvänder alla fyra kärnor på ett bra sått så är nog q8200 en hel del snabbare, typ vid video omkodning och sådant, men vid spelande så är kanske en snabb dual core bättre, då spelen idag oftast inte andvänder mer än 2 kärnor, så ska du spela som första syfte så köp en dual core

 

men fördelen som jag ser med quad core är att det knappt går att sänka dem, du har nästan alltid minst en kärna ledig vilket gör att datorn egentligen alldrig blir seg, kör ett spel, lyssnar på musik, kör viruscann, fildelning och allt annat du kan tänkka dig- på samma gång!

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...