Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ansluta till nätverk med .bat-fil


Nina75

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har fått ett problem med vårt hemma-nätverk som jag inte riktigt vet vad det beror på.

Vi har alltså en hårddisk i garderoben som jag vill ansluta till, vi kallar den HAL här hemma och det är en D-link med två hårddiskar, en av diskarna används som back-up. Minns inte nu vilken av D-link det var men den ser ut som en brödrost ungefär :) Kan vara DNS-323, eller DNS-323-2TB

Iaf så anslöt den jättebra med hjälp av en batch-fil med följande utseende:

NET USE E: \\HAL\Vol_1 /USER: usernm passwd /PERSISTENT: NO

HAL ovan består av en radda siffror och Vol_1 är den mapp på HAL där filer och dokument sparas.

 

För drygt 3 veckor sen installerade jag om min dator och efter det så kan jag inte använda den här batch-filen för att ansluta till HAL. Jag får följande felmeddelande:

Systemfel 86 har uppstått
Felaktigt nätverkslösenord angett

 

Om jag däremot går in i Utforskaren och klickar på Nätverksikonen så visas HAL som en annan dator, klickar jag där får jag upp en lösenordsruta där jag då kan fylla i användarnamn och lösenord, samt bocka i Spara Lösenord och då kommer jag åt Vol_1-mappen. Så lösenordet är alltså inte alls fel som det påstås då jag kör min HAL.bat-fil.

Den sparar inte heller lösenordet även om jag bockar i att den ska göra det så varje gång jag startar datorn måste jag göra om den här proceduren.

 

Vad jag inte förstår är varför det fungerade så bra innan jag installerade om datorn. Det verkar som om nåt ligger kvar och stör men varken jag eller min man vet vad.

Visst kan jag leva med att logga in via Utforskaren, men det stör mig att batch-filen inte fungerar nu då den gjort det tidigare! Det är irriterande att veta att jag inte behövde gå via Utforskaren förut men måste göra det nu.

 

Nån som har en lösning eller ens nån idé om vad som kan vara fel?

Är det kanske på D-linken som felet ligger?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag förstår inte varför du vill göra detta i en bat-fil?

 

Om du går in Verktygsmenyn i Explorer, väljer "Anslut nätverksenhet", väljer enhetsbokstav och skriver sökvägen, samt kryssar för "Återanslut vid inloggning", så blir det samma sak som du gör i bat-filen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på ett trådlöst nätverk (med router) och min dator har problem med att hitta nätverket då jag startar datorn. Ibland (väldigt sällan) hittar den vårt nätverk men allt som oftast så hittar den inte nätverket och jag måste gå in manuellt för att ansluta. Annars komme rjag inte ut på internet eller kan koppla upp mig till vår D-link.

Eftersom den här lösningen ansluter direkt så får den ingen kontakt eftersom jag inte är ansluten till något nätverk...

Hänger du med i min något förvirrade förklaring?

 

Därför var .bat-filen bra eftersom jag då kunde lägga in en fördröjning på 5 minuter innan den anslöt, på så sätt hann jag få igång det trådlösa nätverket och då var det ju inga problem.

 

Att datorn inte hittar nätverket (routern) med en gång är också ganska så nytt, det har alltid tagit nån minut eller så men den har alltid hittat det tillslut. Nu sedan i december ifjol eller så) hittar den inte alls utan jag får ansluta manuellt varje gång. Förstår inte riktigt varför, jag har iofs bytt plats på datorn och det kan vara sämre mottagning där jag sitter nu (bor i ett gammalt hus med hönsnät i väggarna).

 

Så därför vill jag gärna ha en .bat-fil, men jag kanske kan köra din lösning med fördröjning?

Går det att göra det i t.ex. Schemaläggaren??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har någon en lösning på problemet som Nina75 hade?

 

Jag använder också bat-filer för att ansluta nätverksenheter; klickar på den för att ansluta X: till \\server\dokument, och en annan bat-fil för att avmontera enheten. Varför är det bra då istället för att "permanent" montera enheten? Jo, eftersom datorn ifråga är en laptop med Windows 7 Home som ibland startas upp på ställen där min gamla Windows 2003-server inte finns tillgänglig via nätverk, vill jag inte ha irriterande meddelanden om detta eller att datorn får tillfällig koma om jag råka klicka på X: i Utforskaren.

 

I alla fall, bat-filen för att ansluta ser i princip ut såhär:

NET USE X: /DELETE /Y
NET USE X: \\server\dokument lösenord /user:användare

Först avmonterar jag alltså eventuell existerande mappning mot X, för att sedan montera på nytt. Samma upplägg fungerar utan problem på en stationär burk med Windows 7 Pro på samma nätverk (testade som referens, fast lade även till /SAVECRED på sista raden - stöds i Pro men ej i Home-versionen). Det är ett simpelt hemmanät med arbetsgrupp, ingen domän alltså.

 

På laptopen kan jag utforska nätverket och hitta maskinen server, men inte ansluta även om jag anger korrekt användare och lösenord (server\användare med lösenord). Dialogfönstret Windows-säkerhet, Ange nätverkslösenord poppar upp igen och meddelar Inloggningsfel: Okänt användarnamn eller felaktigt lösenord.

 

Kör jag min mina bat-fil får jag felmeddelandet:

Det gick inte att hitta nätverksanslutningen.
Du kan få mer hjälp genom att skriva NET HELPMSG 2250.

Systemfel 86 har uppstått.
Felaktigt nätverkslösenord angivet.

De två översta raderna kommer från net use delete-kommandot, de två nedersta från net use x: när jag försöker ansluta.

 

Naturligtvis har jag inte bara dubbel- utan tamejtusan fryppelkollat att jag verkligen angivit rätt server-, användarnamn och lösenord. :) Jag upplever det som att det är någonting som ligger felaktigt cachat i laptopen gällande enhetsbokstaven X:, för exempelvis Y: och Z: kan jag utan problem mappa mot två utdelade kataloger på den ovan Windows 7 Pro-maskinen. Och avmontera. Och montera igen, hur många gånger som helst. Fast å andra sidan, försöker jag montera t.ex. R: mot servern blir det samma fel, så det är nog själva anslutningen som är korrupt på något vis. Exakt där tar mina kunskaper slut i ämnet.

 

Kan någon vänlig tillika kunnig själ få mig upp på banan gällande detta? Lite bökigt att behöva studsa filer via en annan maskin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...