Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Filmredigeringsdator

RolfCarlsson

Recommended Posts

RolfCarlsson

Jag har börjat göra utbildningsfilmer med Camtasia Studio 6. Men min Acer Extansa 5220 verkar vara för klen för det. Det gååår såååå seeegt. När jag frågat runt har jag fått kommentarer som: "Försök inte redigera film i en Laptop".

Vilka prestanda bör en stationär dator ha för att fungera bra som "filmredigeringsdator"? Processor? Minne? Hårddisk? Grafikkort?

/Rolf

Framför allt så ska en dator för filmredigering ha mycket RAM-minne. Hur mycket är det i datorn som du använder nu?

Det är nog för lite RAM för filmredigering, men även processorn är väldigt svag jämfört med dagens datorer. Det går att utöka RAM-mängden till 2 GB i den datorn

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp?root=us

men det blir nog inte någon stor förbättring.

En ny dator, stationär eller bärbar, med minst 4 GB RAM och för att det verkligen ska gå att använda allt RAM-minnet så behövs 64-bitars Vista och inte det vanligaste 32-bitars Vista.

RolfCarlsson

OK, tack för de tipsen.

Dessutom behövs det ju en så stor hårddisk som möjligt. För film tar ju väldigt mycket plats har jag märkt. Hur är det med processor och grafikkort?

/Rolf

Enligt vad andra har skrivit i andra trådar när det gäller datorer för bild- och filmredigering så är det inte så viktigt med snabb processor eller bra grafikkort.

Själva redigerandet kräver måhända inte så värst mycket av processorn. Men om eller när den färdiga filmen behöver komprimeras eller konverteras till ett nytt format så är en snabb processor helt avgörande för hur lång tid det tar.

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...